@ Wilco: Ik heb mijn kladontwerp (nog) niet gevonden.. Maar ik heb het zoeken nog niet opgegeven.
Belangrijke voordelen van zelfbouw (vind ik):
a) Leuk om te doen
b) Vrije keuze in lengte/breedte/hoogte-verhouding. Er zal bij "ons soort" gebruikers een voorkeur bestaan voor een relatief grote breedte; veelal gaat het om relatief lange voorwerpen.
Een buurjongen zou het regelsysteem rond een Adouino ontwerpen en programmeren (ik weet niks van computers; hij studeerde er in).
De meeste componenten voor een (el.) oven zijn makkelijk verkrijgbaar en niet overdreven duur. Dubbele verwarmingsspiralen van Kantal zijn makkelijk zelf te wikkelen maar ik zag op YT filmpjes het geklooi met vrijdragende dubbele spiralen. Ze bleven al na 1 of een paar cycli niet op hun plek. Ik wilde dat amateuristisch gepruts niet en vond na heel lang zoeken iemand bij een groot keramisch bedrijf bereid om zodra een serie van door mij gewenste afmeting in productie was, een paar keramische dragers uit de afkeurbak te vissen (qua vorm ongeveer zoals in el kachels ). Helaas, mijn contact vertrok plotseling. Die bron bleek daarmee vervallen.
En de buurjongen werd ernstig chronisch ziek. Daar leek me nog wel om heen te werken met een eenvoudige kant en klare niet programmeerbare PID regelaar.
Het zelf ontwerpen van de oven is geen ingewikkelde natuurkunde en bovendien kun je de uitkomst van je sommetjes vergelijken met commerciële (harding)ovens.
Maar .. door deze tegenslagen in de voorbereidende fase kwam er ruimte om na te denken of ik dit project naast mijn vele andere project wel kon behappen. Ik besloot verstandig te zijn en ben gestopt. Met pijn in het hart
Hoe terecht dat besluit was is ondertussen wel gebleken. Het 2de handsje dat ik als pleister op de wonde kocht staat nog steeds ongebruikt in de hoek van de werkplaats.
Dus... Ik ben vooral om persoonlijke omstandigheden gestopt en niet vanwege algemeen geldende technische redenen. Zelfbouw lijkt me nog steeds leuk en goed te doen. (hoewel: het goed ophangen van de spiralen heb ik in de voorontwerpfase niet goed op kunnen lossen). Het el. ontwerp is recht toe recht aan. Daarover is op het forum ruim voldoende kennis aanwezig .
De afweging zelfbouw of koop van een kant en klare oven kan ik niet maken.