Handzaag of cirkelzaag

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Hoi Danny, wat bedoel je met deze opmerking?;

Zonder het te schaven/schuren krijg ik zulke balken niet gezaagd
Daarmee bedoel ik dat ik van nature een beetje scheef ben ;)
En ik wil vaak te snel zagen, en daardoor is soms de zaagsnede niet 100% recht.

Maar als je een dikkere potlood streep hebt, dan kun je (als je rustig zaagt) de streep doormidden zagen met een japanse zaag, dus aan het materiaal ligt het niet
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten het eerst eens met de hand te proberen. Heb al een redelijk nieuwe Bahco superior handzaag, en zal er een Japanse zaag bij aanschaffen. Aangezien de balken redelijk overmaats zijn kan ik eerst eens kijken hoe het bevalt.
Mocht het niet gaan, of te veel tijd/energie kosten huur ik een cirkelzaag.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Als je een goede handzaag wilt kopen, kijk dan regelmatig op Marktplaats en zoek op Sandvik. Degene met de (gele) berkenhouten handzagen staan soms te koop en dan heb je absoluut een goede kwaliteitszaag. Heel soms tref je een Disston aan, maar die is vaak al behoorlijk gebruikt. Voor een nooit gebruikte Disston of Atkins, zul je flink in je portemonnee moeten duiken, zo zeldzaam zijn deze zagen.

Zelf verzamelde ik in de jaren zeventig en tachtig handzagen van westerse modellen. Heb er wel wat te koop, want uiteindelijk wil ik van de verzameling af. Zoals een Spear & Jackson nr 80. De Professional. Dat is het topmodel uit de jaren zeventig van Spear & Jackson. Kwalitatief beter dan de huidige S&J modellen. Beter ook dan de Pax zagen.
Deze is net (2 keer) gevijld (afkorten), 22 inch en 10 Tanden per inch. Nieuw gekocht eind jaren zeventig. Weinig gebruikt.

Maar je zult eerst voor jezelf moeten beslissen of je machinaal of met de hand wilt zagen. Of een combi.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Even een update; Heb mezelf een niet al te dure zaag gekocht (Bahco Superior 2700 22") en afgelopen weekend is mijn hout geleverd.
Gisteren geprobeerd de eerste balk van 18x18 te zagen (afkorten); Gaat prima.
Ben tevreden met het resultaat, en de zaag gaat er redelijk gemakkelijk doorheen (al heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal tov hierboven genoemde zagen). Daarnaast moet ik zeggen dat het voldoening geeft als je dit met de hand zaagt, en het dan ook daadwerkelijk recht en strak is.
Het schulpen kom ik later nog op terug, daar ben ik nu nog niet aan toe.

1 vraag; Wat is de beste manier op de kopse kant, die nu gezaagd is, 100% vlak te krijgen? Bij de eerste zaagsnede liep mijn zaag onderin, aan de achterkant, toch wat weg naar binnen. het is 1 a 2 mm, maar toch...

IMG_0615.jpgIMG_0626.jpgIMG_0629.jpgIMG_0630.jpgIMG_0631.jpgIMG_0632.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Voor het mooie zou je toch een iets langere zaag moeten hebben .
houd je zaag schuin bij het zagen (graadje of 30) dat werkt prettiger waardoor je ook vlakker blijft
het ondersteunen van het af te zegen deel helpt ook dan gaat het op het laatst niet knellen tegen je zaag
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Voor het mooie zou je toch een iets langere zaag moeten hebben .
houd je zaag schuin bij het zagen (graadje of 30) dat werkt prettiger waardoor je ook vlakker blijft
het ondersteunen van het af te zegen deel helpt ook dan gaat het op het laatst niet knellen tegen je zaag

Klopt, kwam er inderdaad achter dat de zaag toch nog aan de korte kant is. 24" zal beter werken? Of nog langer?
Het schuin zagen doe ik zeker, dit was slechts de positie waarop de zaag bleef hangen voor de foto.
Het knellen los ik op door de balk op de middelste 2 van de 4 schragen iets op te hogen met een bierviltje, werkt redelijk goed. Met de kortere stukken zal ik inderdaad wat hulp ter ondersteuning nodig hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je een spiegel aan de achterkant zet, kan je zien of je ook aan de achterkant de lijn volgt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
wat voor jouw het beste werkt hangt ook van de lengte van je armen af voor dit soort werk is de langste die je nog goed helemaal kunt gebruiken het beste
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Niet alleen een potloodstreep zetten, maar ook insnijden met een mes. En ideaal zou zijn om aan de afvalkant een beetje hout weg te steken of een klein beetje in te zagen. Je zaag zal de ingekerfde lijn perfect volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trantor_3 en Kor

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
mooie prijs, oersterk. zaagt 85mm.
heb de voorganger al meer dan 30 jaar.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
66cm (26") vind ik zelf de beste lengte voor groter werk. 22" is eigenlijk te klein. Schulpen hoef je met je huidige zaag overigens niet te proberen: dat werkt min of meer, maar zaagt niet echt lekker. De vertanding is daar niet echt geschikt voor en te fijn. Je moet dan eigenlijk een oude zaag pakken met 4 1/2-6 tanden per inch.

Met 18cm zou ik gewoon een normale nr 4 schaaf pakken om de kop te vlakken (als dat echt nodig is). Normaliter breek je eerst de rand, en gaat daarna de kop schaven. Het breken van de rand zorgt ervoor dat er weinig tot geen neiging tot uitbreken is. Een nr 60 1/2 blokschaaf is te klein om comfortabel zo'n oppervlak te schaven. Het meest geschikt zou een 62 zijn, maar dat is een speciale schaaf die je normaliter weinig gebruikt.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Op de eerste plaats moet je controleren of de lijnen wel zuiver haaks zijn. Dat blijkt wel als je helemaal rondom bent geweest. Je moet dan op hetzelfde punt weer uitkomen waar je begon. Zeker bij deze balken is dat belangrijk, omdat het gezaagd, maar niet geschaafd is.

Bij dergelijke balken, zeker als ze wat vochtig zijn, is een goede zetting van de tanden belangrijk. De zaag mag niet klemmen en je moet kunnen blijven corrigeren tot het laatste stuk.
Verder denk ik, zoals eerder al vermeld, dat 22 inch te kort is voor hout van dit formaat. Maar als je niet van plan bent vaak met deze houtmaten te werken, dan moet het met 22 inch wel lukken.

Daarna is het een kwestie van ervaring opdoen met zagen. Goed de lijn kunnen vasthouden. De zaag het werk laten doen. De gehele lengte van de zaag gebruiken, enz.

Het zuiver vlak maken doe je met een blokschaaf, zoals genoemd. Ga je verder met een dergelijke vorm van houtbewerking dan is een lage schaafhoek wel prettig. Maar op zich voor de eerste keer toch een prima resultaat!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een mal gemaakt voor het zagen van mijn douglasbalken 15x15cm. Gebruikte een japanse zaag voor het schulpen maar het was werken. Ik heb alles zuiver gestoken met een zware 50mm beitel en een 60 1/2 schaafje.
Afkorten gaat prima maar schulpen vond ik lastig en balken van 4 mtr leg je niet zomaar even anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.