Handzaag of cirkelzaag

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Goedenavond,

Ik ben bezig met het bouwen van een overkapping uit eikenhout, waarover ik op de forum een verslag bijhoudt.

Ik ben nog in dubio over de zaag die ik wil gaan gebruiken voor het inkorten en inkepen van de balken (18x18, 18x7, 25x18 cm)
Ik ga er vanuit dat alle kolommen (8 stuks), draagbalken (6 stuks) en gordingen (13 stuks) nog zowel boven als onder (haaks) ingekort moeten worden, en daarnaast zullen alle gordingen en alle draagbalken aan beide kanten ingekeept moeten worden. Al met al best wat zaagwerk dus.

Mijn opties;
- Cirkelzaag (2e hands) aanschaffen die minimaal 90mm kan zagen -> +/- €200
- Cirkelzaag huren die minimaal 90mm kan zagen -> +/- €100
- Handzaag aanschaffen (mijn huidige heeft zijn beste tijd gehad) waarmee ik dit met de hand kan doen -> €?

Ik besef dat het zagen met de hand veel energie zal gaan kosten, maar wellicht is het met de juiste zaag best goed te doen.

Mijn vragen;
- Wat is jullie advies, elektrisch of met de hand?
- Indien met de hand; Wat voor zaag kan ik dan het best aanschaffen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Patrick
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
GKS 190 nieuw kost rond €110 op AMAZON, heeft een zaagdiepte van 70mm en genoeg vermogen. 90mm bereik je dan door de balk een keer om te draaien en verder te zagen.
Een zaag met een 90mm zaagdiepte heb je alleen voor deze balken nodig en is onhandzaam voor al het andere.

Met de hand zagen is ook goed te doen en gaat vaak sneller dan je denkt:)
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Of het gros met de machine doen (bij hard eiken wellicht niet de maximale snedediepte i.v.m. teveel teruglopen toerental) en daarna de laatste stukken met een handzaag?

Als je nog een stelmogelijkheid in je poeren hebt (en de kolommen niet koud op beton o.i.d.) hoef je wellicht maar 1 zijde haaks te maken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je praat over afkorten en voornamelijk verbindingen zagen. Met de hand zagen kost inderdaad energie en zweet, maar je bent niet beperkt op zaagdiepte ;) . ‘T is wat mk23 ook zegt: een cirkelzaag met 90 mm zaagdiepte koop je alleen voor deze klus. Voor dat geld kun je wel een paar handzagen verslijten. Voor dit werk: een afkortzaag dus, ofwel met meer tandjes per inch.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De keuze tussen een handzaag of elektrisch gereedschap is niet zozeer technisch, maar meer een bewuste keuze om het wel of niet elektrisch te doen.
Met beide kan je deze klus prima doen, en beide hebben zo hun voor- en nadelen.

Ikzelf vind het erg prettig om te handzagen. Terwijl ik ook een grote cirkelzaag heb. Maar met de hand geeft mij veel meer plezier.
En het is een stuk geluidsarmer voor de buren.
Je zult wel een herslijpbare zaag moeten nemen, want een geharde zaag zal bij de laatste balken wel wat bot zijn. En dat zaagt absoluut niet lekker.
Een herslijpbare zaag kan je weer scherp vijlen en dan ga je weer als een warm mes door boter. (Nou ja, bijna).

Ik heb alleen ervaring met oude zagen van Diston en Sandvik, dus welke nieuwe je kan nemen weet ik niet.
Als je ook gaat schulpen, langszagen, dan heb je twee zagen nodig: een afkortzaag en een schulpzaag.
Samen met een zaagvijl en een zettang ben je, als je alles nieuw koopt, zo’n € 300,- tot € 400,- kwijt.
Deze zagen en een zettang zijn ook nog tweedehands te vinden. Maar ook dan ben je al snel € 100,- kwijt. En vaak moet je ze nog restaureren voordat je er mee kan zagen. Met een nieuwe heb je al een goede start.
Het vijlen en zetten is wel iets wat je moet leren. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het zo gepiept.

Wat elektrisch zagen betreft, hoe meer geld je uitgeeft aan de zaag, zaagblad en geleiders, hoe makkelijker het wordt.
Ik zou bijna willen zeggen: Hoe meer vermogen (geld en Watt) hoe minder ervaring je nodig hebt. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je nieuwe handzaag wil kopen die herslijpbaar is, kan ik je deze aanraden van Spear & Jackson. Die is geslepen op afkorten. Wil je nog een 2de om te schulpen, dan is hij makkelijk te hervijlen. Deze zaag heeft wel teveel zetting af fabriek, dus je moet de zetting er beetje uitkloppen tussen 2 hamers: 1 in bankschroef, 1 in de hand. Wil je meer weten over handzagen, bekijk dan eens dit filmpje van Paul Sellers. Hij heeft ook nog andere filmpjes over het slijpen ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Edit: niet teveel op de slechte vertaling in de omschrijving letten. De zaag is niet bedoeld om "graan" te snijden, en de tanden hoeven niet "herschoren" te worden :ROFLMAO:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja hoor, ik heb er ineens 2 gekocht: 1 om af te korten en 1 voor schulpen. Ze moeten zeker niet onderdoen voor oudere tweedehandse zagen. Bij 1 van beide zat het handvat ietsje los, maar dat was zo gefikst met enkele flinke hamertikken op de klinknagels. Handvat kun je desgewenst wat ergonomischer maken, mocht je dit willen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Maar geen spouwmes. Of slaat deze automatisch af, als het blad stopt met draaien?
Spouwmes is niet verplicht en bij een zaaglengte tussen de 7 en 25 cm denk ik niet dat het hout achter het blad zoveel naar binnen veert dat het blad vast slaat. Daarbij komt dat je niet de volle dikte kunt zagen.
De motor heeft een electronische sturing die volgens mij bij vast lopen het blad stopt.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Goedenavond,

Ik ben bezig met het bouwen van een overkapping uit eikenhout, waarover ik op de forum een verslag bijhoudt.

Ik ben nog in dubio over de zaag die ik wil gaan gebruiken voor het inkorten en inkepen van de balken (18x18, 18x7, 25x18 cm)
Ik ga er vanuit dat alle kolommen (8 stuks), draagbalken (6 stuks) en gordingen (13 stuks) nog zowel boven als onder (haaks) ingekort moeten worden, en daarnaast zullen alle gordingen en alle draagbalken aan beide kanten ingekeept moeten worden. Al met al best wat zaagwerk dus.

Mijn opties;
- Cirkelzaag (2e hands) aanschaffen die minimaal 90mm kan zagen -> +/- €200
- Cirkelzaag huren die minimaal 90mm kan zagen -> +/- €100
- Handzaag aanschaffen (mijn huidige heeft zijn beste tijd gehad) waarmee ik dit met de hand kan doen -> €?

Ik besef dat het zagen met de hand veel energie zal gaan kosten, maar wellicht is het met de juiste zaag best goed te doen.

Mijn vragen;
- Wat is jullie advies, elektrisch of met de hand?
- Indien met de hand; Wat voor zaag kan ik dan het best aanschaffen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Patrick
Als je dit voorlopig de enige klus is die je gaat doen zou ik huren.

Voor €100 koop je niet eens een fatsoenlijk en goed geslepen zaagblad. Dus voor €110 een zaagmachine met zaagblad koop je gegarandeerd teleurstelling. Daarnaast moet je dan sowieso nog een afkortzaagblad kopen met veel en liefs scherpe tanden in een negatieve hoek.

Kwa handzaag kan ik je de Japanse zagen bij baptist warm aanbevelen. Afkorten en schulpen in een. Voor de kepen moeten je ook nog een goede beitel kopen. Handzagen vraagt wel meer vaardigheid: Gewoonweg veel doen of gedaan hebben....

Succes met de klus.
Rutger
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Even een toevoeging op de handzaag.
Bij de meeste westerse zagen dien je vooraf even te slijpen/vijlen. Vaak is de scherpte nog niet helemaal optimaal, ondanks de beschrijving dat deze geslepen is. En dan bedoel ik de zagen met ongeharde tanden. Het vijlen van tanden is vrij eenvoudig en goed te doen.

Japanse zagen zijn altijd geslepen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Voor €100 koop je niet eens een fatsoenlijk en goed geslepen zaagblad.
Dat is wel erg overdreven. Ecotools industrial line kost echt minder, en daar gaat TS zijn klus echter wel mee maken. Even een hitachi cirkelzaag op de kop tikken, en je bent redelijk binnen budget.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ga je de cirkelzaag verder nog ooit gebruiken?
Als je dat niet van plan bent, zou ik handmatig zagen.

Een japanse zaag is relatief goedkoop en zeer geschikt hiervoor.
Zoals Joop al zei; ze zijn altijd al geslepen.

Je kan er makkelijk perfect recht mee zagen, en het geeft geen overlast voor de buren, dus zagen op elke gewenste tijd
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Een japanse zaag is relatief goedkoop en zeer geschikt hiervoor.
Zoals Joop al zei; ze zijn altijd al geslepen.

Je kan er makkelijk perfect recht mee zagen, en het geeft geen overlast voor de buren, dus zagen op elke gewenste tijd

Dan moet je wel de goede japanse zaag uitzoeken. En dat is nog best een opgave om die te krijgen. Geschikt voor hardhout, liefst een lange Ryoba (want iets grovere vertanding en geschikt voor schulpen afkorten) — die kost ook al snel 80 à 90 euro...

Maar het is te doen. Heb zelf vorig jaar buurman geholpen met een berging en 8 staanders van Douglas 15x15 afgekort en ingekeept. Met twee japanse zagen (een Silky type en een duurdere, dunner Ryoba). Bij de zesde had ik het onder de knie. dwz dt ik niet veel hoefde te schaven en schuren aan de zaagsnedes.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Dan moet je wel de goede japanse zaag uitzoeken. En dat is nog best een opgave om die te krijgen. Geschikt voor hardhout, liefst een lange Ryoba (want iets grovere vertanding en geschikt voor schulpen afkorten) — die kost ook al snel 80 à 90 euro...

Maar het is te doen. Heb zelf vorig jaar buurman geholpen met een berging en 8 staanders van Douglas 15x15 afgekort en ingekeept. Met twee japanse zagen (een Silky type en een duurdere, dunner Ryoba). Bij de zesde had ik het onder de knie. dwz dt ik niet veel hoefde te schaven en schuren aan de zaagsnedes.

Ik heb hier een paar douglas balken en eiken balken geschulpt en afgekort met een Gyokucho Kataba 18tpi.
Eigenlijk te fijn, maar toch ging het er vrij lekker doorheen moet ik toegeven. Met een grovere vertanding zal het nog sneller gaan. Maargoed voor 35 euro vond ik het prima gaan, want normaliter zaag ik zulke balken niet.

Zonder het te schaven/schuren krijg ik zulke balken niet gezaagd, maar zoals gezegd; normaliter doe ik dat ook niet..
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Ik heb hier een paar douglas balken en eiken balken geschulpt en afgekort met een Gyokucho Kataba 18tpi.
Eigenlijk te fijn, maar toch ging het er vrij lekker doorheen moet ik toegeven. Met een grovere vertanding zal het nog sneller gaan. Maargoed voor 35 euro vond ik het prima gaan, want normaliter zaag ik zulke balken niet.

Zonder het te schaven/schuren krijg ik zulke balken niet gezaagd, maar zoals gezegd; normaliter doe ik dat ook niet..

Hoi Danny, wat bedoel je met deze opmerking?;

Zonder het te schaven/schuren krijg ik zulke balken niet gezaagd

EDIT: Laat maar, zie het nu in relatie met het bericht erboven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.