Handwerkkunst het maken van een schaaf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Uit de serie Handwerkkunst van de SWR laat Gerd Fritsche zien hoe hij een schaaf bouwt. Gerd is actief op ons collega forum www.woodworking.de en ook wel bij ons hier op bezoek geweest. Met hem heb ik indertijd contact gehad over de staalsoort voor de woodworking.nl schaafbeitel en heb ik voor D2 staal gekozen.

Geniet van de mooie film en Gerd in zijn werkplaats.

jaap

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik zou wel eens willen weten wie voor hem de basisonderdelen bodem en zijkanten maakt. Interessant was om te zien hoe de houten blokken bevestigd worden — je ziet vaker dat die met epoxy gelijmd worden.
En wie kan me uitleggen waarom de Duitse tv wel dit soort programma's uitzendt terwijl we in de lage landen dag na dag pratende koppen, 'reality shows' en flauwe spelletjes voorgeschoteld krijgen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hij heeft een lintzaag, dus ik denk dat hij daarmee de onderdelen zaagt. De man is oud, dus de kans dat hij nog een opleiding heeft genoten, waarbij hij nog praktijkonderwijs heeft gehad , is daardoor groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hij heeft een lintzaag, dus ik denk dat hij daarmee de onderdelen zaagt. De man is oud, dus de kans dat hij nog een opleiding heeft genoten, waarbij hij nog praktijkonderwijs heeft gehad , is daardoor groter.
Ik kreeg bij mijn opleiding als scheepswerktuigkundige 12 tot 15 uur per week les in bankwerken, loodgieten, smeden en koperslaan en machinebankwerken. Dat was begin 70er jaren. Ik ben nu 66 en ben hobbymatig daar nog steeds mee bezig. Alles wat hij in het filmpje liet zien/vertelde, bijvoorbeeld de kromme vijl, weet ik ook uit mijn opleiding/ervaring. Daarom genoot ik verschrikkelijk van deze film. En weet je wat????
Een diepe en oude wens van mij is een zoetschaaf. dit filmpje motiveert mij wel om eens in mijn materiaalhok het een en ander aan ijzer en messing bij mekaar te scharrelen. Een goed stanley schaafmes heb ik nog eentje liggen.
Dus misschien???? Wordt vervolgd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Waarom zou je messing gebruiken? Staal is goedkoper. Spul hardsolderen en vlakmaken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Daar hebben ze nou freesmachines voor uitgevonden. Of vijlen, als je met je tijd geen raad weet. Dat kromtrekken valt trouwens best mee als je het spul in de oven stopt.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Daar hebben ze nou freesmachines voor uitgevonden. Of vijlen, als je met je tijd geen raad weet. Dat kromtrekken valt trouwens best mee als je het spul in de oven stopt.
Beste Chevy, Dat is nou ook weer iets wat ik persoonlijk nou leuk vind, dat handwerk, maar ik gebruik natuurlijk ook een freesbank als ik langer dan vijf minuten moet vijlen. Ik word minder moe en het is preciezer.
En tijd? Ik ben met pensioen! ;-)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Als je handig bent, heb je vaak na je pensionering minder tijd , dan toen je nog werkte. Ik maak alleen gereedschap dat ik niet kan kopen. Ik heb nog projecten genoeg om de komende jaren mee te vullen.
Inderdaad ja...Na vier jaar pensioen kan ik alleen maar verzuchten wat ik vele pensionado's voor mij al zeiden: "Ik snap niet dat ik ooit tijd voor een baas heb gehad...."😅
Maar het pensioen was voor mij een verlossing. De laatste vier jaar van mijn werkzame leven zat ik in een maalstroom van bedrijfsovernames, andere bazen, verandering van werkzaamheden en dictatoriale feodale stijlen van leiding geven. En daar kwam nog voor mij bij, dat ik wegens een burnout/depressie in het psychologische circuit terecht kwam. daar kreeg ik uiteindelijk de diagnose Autisme. Dat heeft voor mij toen alle onrust verklaard en ben ik uiteindelijk voor mijn eigen rust en gezondheid ondanks de financiële consequenties 4 jaar eerder naar huis gegaan. En sindsdien gaat het geweldig met me.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb al een baas thuis, ik heb er niet op het werk ook een nodig. Fijn te horen dat het nu goed met je gaat en dat je je draai weer hebt gevonden.
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Alle machines bonken en slingeren, hihihi. Nu zie je het bewijs weer van het gezegde: "Niet het spulletje, maar het knulletje"
Dat lijkt idd zo..... ik was verbaasd om de merken op de machines te zien. Ixion koloboor, das geen speelgoed kwalitiet. een freesbank uit Hermle....ok de machine is stok oud, maar hermle maakt tegenwoordig de precisie machines die in europa worden gebruikt om preciesiemachines te maken. Ik heb de indruk dat deze man de machines niet goed onderhoud of afstelt en ze daarom zoveel bonken en bewegen.

Het vakmanschap lijkt de man idd te bezitten, dar twijvel ik niet over.

Was het jullie trouwens opgevallen dat de man nergens, gehoor beschermers bij draagt maar wel een gehoorapparaat heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.