Knives&Tools eigen merk, Skerper Professional. Die zijn wel n stuk beter dan hun Basic serie. 220-1000-2000Welk merk en type waterstenen? Korrel 2000 de laatste dus en welke korrels daarvoor?
Knives&Tools eigen merk, Skerper Professional. Die zijn wel n stuk beter dan hun Basic serie. 220-1000-2000Welk merk en type waterstenen? Korrel 2000 de laatste dus en welke korrels daarvoor?
Tja, de firma Stanley gaat ervan uit dat die stenen gebruikt gaan worden op de bouw, als er een hak uit de beitel is en je lekker in de tijd van de baas een half uur gaat slijpen met spuug en die rotstenen van ze om de hak weg te werken… Pruttel, zou wijlen mijn pa zeggen -- een stoeprand is nog beter (nou ja, niet echt, maar je snapt de tendens van dit verhaal…).Slijpen tot grid 240 is niet echt voldoende om een beitel echt scherp te krijgen
op de website van Dictum staat ook een uitgebreide how-toTop! Bedankt allemaal. Bij die Ice Bear king etc staat een hele mooi how to beitels slijpen. Morgen met een fijne bak koffie eens lezen en slijpstenen bestellen.
Het maakt voor het resultaat niet uit welk systeem je koopt. Als je de slijptechniek juist toepast, werken ze allemaal. Ik slijp op de Tormek of op diamantplaten. Waterstenen gebruik ik niet meer, omdat het 's winters in mijn schuur niet te warm is en heb dan geen zin in hele koude vingers.Top! Bedankt allemaal. Bij die Ice Bear king etc staat een hele mooi how to beitels slijpen. Morgen met een fijne bak koffie eens lezen en slijpstenen bestellen.
Ondertussen ook een aantal andere draadjes gelezen op dit forum. Nog een keuze maken tussen diamantsteen of watersteen….moeilijk, moeilijk. Keuzes….
Is die dan niet met water of gebruik je een CBN wiel???Ik slijp op de Tormek of op diamantplaten. Waterstenen gebruik ik niet meer,
Inmiddels heb ik er op de tormek cbn schijf, de gewone steen slijt veel te snel als je houtdraaigutsen slijpt. Bij Tormek had ik geen last van het water.Ik heb een gewone creusen 150 mm met CBN ( lekker warm in de winter niet heet)
Is die dan niet met water of gebruik je een CBN wiel???
Deze zojuist gekocht. In combinatie met een vlaksteen. Bedankt allemaal voor de adviezen. Ga van het weekend slijpen (leren) aan de hand van de filmpjes en how to’sKnives&Tools eigen merk, Skerper Professional. Die zijn wel n stuk beter dan hun Basic serie. 220-1000-2000
Zelfs die goedkope "diamant" slijpsteentjes van Ali zouden nog goed werken.Hmm is een slijpsteen niet…gewoon een slijpsteen? Zit er zoveel kwaliteit tussen? Heb nu deze 3-delige Slijpset | STANLEY
De houder heb ik vervangen door die van veritas. De stanleyhouder was een prul.
Niet overdone, want hij past precies, maar als je een veritas MkII hebt hem je m inderdaad niet nodig. Het beiteltje van de HP8 werkt prima in de VeritasEn….het schaafje gekocht.
Ga mijn veritas slijphulp gebruiken om te scherpen. De bijbehorende slijphulp lijkt mij overdone. Bridge City HG30-CSM slijphulpstuk voor mini blokschaaf - Baptist
Heb deze Veritas beitelslijphulpstuk voor steek- en schaafbeitels - BaptistNiet overdone, want hij past precies, maar als je een veritas MkII hebt hem je m inderdaad niet nodig. Het beiteltje van de HP8 werkt prima in de Veritas