Handschaaf voor algemeen gebruik.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
99
125
Vlijmen
Als de vraagsteller geen interesse heeft, dan heb ik interesse in jouw aanbod. Ik heb dezelfde vragen als de vragensteller en volg daarom dit draadje. Heb in het verleden al eens via MP een aantal schaven gekocht maar dat bleek bras te zijn. En ik kreeg het niet (voldoende) opgeknapt.
Daardoor gebruik ik nu alleen een davidschaafje om de kantjes te breken. Maar ik zou wel wat ambitieuzer willen. 😊

Ik stuur je een PB maar wacht geduldig tot de vragensteller heeft gereageerd.
Ik denk niet dat ik een metalen schaaf “over” heb, maar wel houten schaven, dus mocht je daar eens mee willen spelen/oefenen stuur vooral even een pb.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.022
887
Oss
Ik heb van Jan een mooie handyman gekregen, maar wat ik me afvraag is wat nu het verschil is met een Bailey.
Als ik zo kijk zie ik dezelfde afstel mogelijkheid….

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
724
257
Middelburg
Ik heb van Jan een mooie handyman gekregen, maar wat ik me afvraag is wat nu het verschil is met een Bailey.
Als ik zo kijk zie ik dezelfde afstel mogelijkheid….
Ik heb zelf geen Handyman, maar wat ik er van heb begrepen, is de Bailey fijner af te stellen, laat zo zeggen de handyman is de doe-het-zelver en de Bailey was voor de vakman die zijn brood ermee moest verdienen.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
40
14
Hoekschewaard
Het zijn 2 verschillende begrippen. Bailey of Bedrock zegt iets over hoe de schaaf gebouwd is en heeft op zich niets met kwaliteit te maken. Handyman zegt iets over het kwaliteits niveau of gebruikers doelgroep

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
353
143
Ik zelf heb geen Handyman, maar ook een wat latere (dus niet zo'n oude) Stanley. Wat mij vooral opviel is dat het contact oppervlak tussen schaafbeitel en kikker, veel kleiner is. Geen groot vlak, maar alleen een paar opstaande randen. Contact oppervalk tussen kikker en zool is kleiner en heel miniem vlakgefreesd. Keerbeitel was scheluw. De stelmoer heeft een hele grote vrijloop. Bij het veranderen van meer diepte naar minder diepte, moet je de stelmoer echt heel veel draaien.
Maar na wat aanpassingen, is er prima meer te werken.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
99
125
Vlijmen
Ik heb zowel een handyman (gebruik ik als roffelschaaf) als een “reguliere” no 4 zoetschaaf van stanley. Zoals hierboven vermeld is het inderdaad vooral afwerk kwaliteit ed. Enige echte grote verschil in afstel mogelijkheden (voor zover ik kan zien) is dat de handyman geen afstelling heeft om de kikker naar voren of achteren te draaien om zo de mondopening te verkleinen/vergroten. Wil je dit bij de handyman doen dan moet de hele beitel en dergelijke eruit, schroeven van de kikker los, kikker naar voren/achteren, schroeven vastdraaien en beitel terugplaatsen. bij de “reguliere” stanley zit er een schroef onder op de kikker om dit te doen terwijl de beitel op zn plek zit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.