Ik wil eigenlijk een handschaaf aanschaffen welke een beetje algemeen gebruikt kan worden.
Ik wil dus maar 1 schaaf aanschaffen en mijn vraag is dan ook welke kan ik het beste kopen?
Alvast bedankt voor het advies.
Geen idee wat u er mee gaat doen.
Persoonlijk zou ik kijken naar een gebruikte nr drie en later een nr vijf of zelfs de zes of zoals
@jaap aangeeft een nieuwe en of gebruikte blokschaaf. Gebruikt 25 euro max afhankelijk van het model.
Nieuwe beitels zijn makkelijk te krijgen rond de 10 euro.
Een Drie uitvoering van Stanley meestal op MP rond de vijftig.
Ik zie dat de meeste gaan voor een nr4 van Stanley er zijn ook andere oude merken, Marpels (rood), record (blauw), het Nederlandse Nooitgedagt en dan zijn er nog wat Duitse fabrikanten.
De er zijn ook typen waar het schaafijzer bestaat uit een soort van Stanley mesjes persoonlijk is dat niet mijn ding ik slijp liever.
Verder zou ik kijken wat is prettig in de hand, houten of plastic handvat?
Bij een gebruikte kijken of de body gelast, gesoldeerd en de mond geen scheurtjes heeft.
Meestal zijn de handvaten gescheurd of gebroken, dit hoeft geen probleem te zijn, het is hout kan weer gelijmd worden en een stukje toevoegen is ook mogelijk.
Het vlak maken van de zool hoeft geen probleem te zijn met een stuk schuurpapier van de action gelijmd op een stuk hout kimt u een heel eind.
Verder zijn er ook C uitvoeringen dan ziet u bv een C3, C4, C4.5, C5 staan dit zijn schaven met een geribelde zool.
De reden waarom ik standaard een drie gebruik is dat de vier zwaarder is en soms te zwaar voor mijn.
Wil ik wat groters doen neem ik een 5,6,7,8 Ik geef de voorkeur aan het merk Record, Mapels geen specifieke reden. Meestal neem ik een oude stanley usa nr 5 als ik bij boomstam recht vlak schaven wil.
Bezit ook een set Stanley's 2-8 in doos van mijn vader maar die gebruik ik eigenlijk niet, net zoals low angel planes van diverse merken. Schaven is leuk spul maar je heb er gauw te veel en deze met je ook onderhouden zelfs al liggen ze droog in een doos opgeborgen, olie, vet enz.