Ik zou nu geen nieuwe stanley kopen (m.u.v. sweathart) Kijk dan voor een goede tweede hands. Marktplaats of ducotools
Volledig mee eens.
Of je nu nieuw of tweedehands koopt, vermijdt een recente geproduceerde Stanley. Uit ervaring kan ik zeggen dat van de nieuwe Stanleys is 1:5 totaal onbruikbaar tenzij je de zool gaat vlakken, en dan nog niet een beetje, maar veel. Jammer voor de eigenaren, maar daar beginnen we niet meer aan. Ik ben er eens één tegen gekomen met een zwaar getordeerd vlak op het bed. Daar moet het schaafmes op rusten. het was zo gedeformeerd dat je het met vijlen niet kon redden. Hoe dan ook zijn grote ingrepen op een Stanley onproductief: de kwaliteit van hun schaafmessen is daarmee nog niet beter.
Waar ik de eigenaren van dit soort schaven wel mee help is het bijwerken van het keermes, want die zijn ook vaak slecht. In het beste geval kan het door enkel slijpen , vaak komt en ook buigen en hameren aan te pas. Soms neemt dat veel tijd in beslag.
Ik zou voor een zoetschaaf gaan, en dat zou dan Luban/Peacktools nr 4 worden.Daar kom ik er elk jaar een meer dan tien nieuwe van tegen op mijn werk ( in totaal zijn dat er al meer dan honderd geweest.) . Ik kan zeggen dat er soms ook fouten in zitten, en dat Baptist dat dan goed regelt. De kans op fouten is wel veel kleiner dat bij de Stanleys, en er is nooit een volledige schaaf teruggestuurd, wel al twee maal slechte messen gehad (metalurgisch) en een schaaf met verkeerd geboorde gaten (met schroefdraad erin) . Die laatste was bruikbaar omdat je de kikker in praktijk bijna nooit verzet, éénmaal dit die naar je zin hebt ingesteld. bij regelmatig gebruik zouden die slechte gaten teveel geen slijten, in dit geval dus niet.
Ik zou niet twijfelen en zo'n ding aanschaffen, zoals de vele enthousiaste gebruikers hier boven al schreven. Geeft toch wel een diepere ervaring bij het houtbewerken.
Je kan die nog steeds tweede hands verkopen als je er niets mee kunt.
Bij het slijpen van het mes rondt je best de hoeken af, en zogt dat die ook scherp zijn.
succes
groeten
Ornament