Handschaaf voor algemeen gebruik.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.022
887
Oss
Ik wil eigenlijk een handschaaf aanschaffen welke een beetje algemeen gebruikt kan worden.
Ik wil dus maar 1 schaaf aanschaffen en mijn vraag is dan ook welke kan ik het beste kopen?

Alvast bedankt voor het advies.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Je maakt het wel lastig met een schaaf en niet te zeggen wat je er mee wil gaan doen. Langer hout vlakken vereist een langere schaaf en die zijn weer niet handig voor de kleinere werkzaamheden.
Ik zou voor een nr 4 of 4 1/2 gaan. Zoek je het in een goede maar goedkopere schaaf dan een luban of peaktool. Anders Clifton Lie Nielsen of Veritas.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Als het alleen maar voor algemeen gebruik is zou ik gaan voor een bouwmarkt schaaf, wel een Stanley stalen schaaf….
Algemeen gebruik kende men vroeger volgens mij niet echt, anders waren er nooit zoveel verschillende types geweest…

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Ik ben zelf voor een low angle 62 plane gegaan, deze heeft me zeer goed geholpen als algemene schaaf. Het voordeel hiervan is dat je ook kops hout best goed kan schaven.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Ik wil eigenlijk een handschaaf aanschaffen welke een beetje algemeen gebruikt kan worden.
Ik wil dus maar 1 schaaf aanschaffen en mijn vraag is dan ook welke kan ik het beste kopen?

Alvast bedankt voor het advies.

Ik heb, zoals de meesten hier, diverse schaven liggen. En ik gebruik ze op gevoel: soms is de stalen Stanley de keuze, soms een klein neusschaafje maar meestal pak ik mijn houten blokschaaf. Die is lastig af te stellen maar eenmaal juist afgesteld is het echt een geweldig stuk gereedschap!

Maar dan heb ik het dus over ervaring, het materiaal wat je gaat bewerken en je eigen vaardigheden en voorkeuren.

Dus: je vraag is nogal vaag. Wat wil je schaven, welk materiaal en wat is je ervaring?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
406
153
Zuid Holland
Naast bovenstaande adviezen (niets op aan te merken, een #4 van peaktool/luban is prima, maar meer info over je toepassing is slim):

Zorg voor slijpmaterialen. Anders ben je na 5/15/50 minuten echt klaar met schaven.

Edit: je woont in oss. Baptist in arnhem verkoopt peaktool, ik meen als hun huismerk. Steek daar eens je licht op.
Tweedehands kan ook, maar dan moet je wel weten dat je een scherp en niet vernaggeld exemplaar vindt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Slijpen is uiteraard heel belangrijk, Als je tweedehands koopt, hoeft de schaaf niet scherp te zijn, je moet hem toch een keer slijpen. Niet vernaggeld is pas te zien als je de schaaf gebruikt en in je handen hebt. Daarom ook mijn verwijzing naar ducotools. Als je daar aangeeft wat voor schaaf je wilt, dan krijg je geen vernaggeld exemplaar. Ja, je betaald wel wat meer.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.022
887
Oss
Ik heb totaal geen ervaring met een handschaaf.
Alle schaaf werkzaamheden heb ik tot nu toe op een vlakbank en met een makita elektrische rijschaaf gedaan.
Daarom mijn vraag naar een schaaf voor een beetje algemeen gebruik.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Dan zijn het de keuzes die hierboven staan. Je woont niet bij mij in de buurt, anders kon je wel het een en ander uitproberen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.167
603
Noord-Veluwe
Veel mensen vinden een #5½ erg fijn als all-rounder. Of inderdaad een #62. Maar, zoals hierboven al opgemerkt, het ligt eraan wat je er mee gaat doen. Wat versta jij onder "algemeen gebruik"? Welke soorten hout ga je ermee schaven? Is het voor het op maat schaven of voor vlakken bedoeld? Ga je veel kops hout schaven? Wil je veel materiaal kunnen afnemen of juist superdunne linten kunnen maken? Zit je meer in de hoek van de timmerman, of in de hoek van de meubelmaker? Moet je er ook op een futselplank mee kunnen werken of niet? Wat is je budget? Hoeveel ervaring heb je met slijpen? Al die vragen hebben veel invloed op wat voor jou de meest geschikte all-rounder zal zijn. Sorry dat dit nogal flauw klinkt, maar als je een passend antwoord wilt hebben, geef dan wat meer inzicht in waarvoor de schaaf gebruikt gaat worden.

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.022
887
Oss
Als ik het zo hoor is er eigenlijk geen universele schaaf die zo’n beetje overal voor kan gebruiken.
Ervaring met slijpen van een schaaf heb ik niet, dus denk ik de aanschaf toch maar achterwege te laten om irritaties te voorkomen.
Iedereen toch bedankt voor alle informatie die ik heb gekregen.
Voor mij is duidelijk geworden dat een handschaaf niet meer mijn ding is op mijn leeftijd:cool:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
534
248
Zonde. Een #4 (zoet)schaaf zou een mooie aanvulling zijn op de vlakbank en elektrische schaaf die je nu gebruikt. Wat je daarmee aan oppervlak kan krijgen is ongeëvenaard.
Ja, het is even een (steile) leercurve, maar het resultaat is de moeite meer dan waard.

Als je al de vlakbank en elektrische schaaf hebt, is er geen noodzaak voor andere schaven dan een #4 om het oppervlak spiegelglad te schaven.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.633
560
Steenbergen, Noord Brabant
Waarom dan niet gewoon proberen met een 2e handsje. Het slijpen is net zo ingewikkeld/gemakkelijk als de gewone steekbeitels. Ik heb alleen maar 2e hands schaven en wat ik daarvan heb geleerd is dat er weinig tot geen speling op de instellingen moet zitten. Als een handschaaf netjes is afgesteld en lekker scherp is, geeft het maken van al die mooie krullen wel een hoop voldoening;)…..

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.508
2.234
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien was het handiger geweest om over schaven te praten die je als eerste in je werkplaats gaat gebruiken. Ik zou zelf dan een blokschaafje nemen. Ik kocht 18 jaar geleden een 60 1/2 en dat is nog steeds mijn meest gebruikte schaafje. Later kwam daar een 4 bij en een boorschaaf en zo is de kleine collectie gegroeid. Je leeftijd zou ik eerder als argument nemen om juist wel met handgereedschap te gaan werken. Een handschaaf is minder gevaarlijk dan zijn elektrische varianten en is goed voor je spieren, je hand coördinatie etc. En persoonlijk geeft het werken met handgereedschap me veel voldoening. Een mooie en veel gebruikte handschaap zou ik wel de kast in de woonkamer willen hebben, dat heb ik niet met een elektrische schaaf of bovenfrees b.v.

jaap

• Leuk
Waarderingen: hansth

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
40
14
Hoekschewaard
Koop op marktplaats of kringloop een stalen Stanley no4. Hoeft niet meer dan €20 euro te kosten, daar kom je wel overheen. Slijp hem en ga hem gebruiken, en kijk dan wat er wel bevalt en wat niet. En ga dan kijken naar een betere kwaliteit of een langere of een bredere o.i.d. Geen betere richtlijn dan je eigen ervaring.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Er zijn hele ladingen timmermannen, die alleen een stanley no4 hebben. Het is ook ver uit de meest aangeboden schaaf op marktplaats. Zoals al aangegeven, koop er een voor een paar euro, of vraag wat rond in je kennissenkring en leer er mee werken. Slijpen en afstellen moet je met bijna elke schaaf. Het is echt niet moeilijk.

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.636
628
Ik zou nu geen nieuwe stanley kopen (m.u.v. sweathart) Kijk dan voor een goede tweede hands. Marktplaats of ducotools
Volledig mee eens.

Of je nu nieuw of tweedehands koopt, vermijdt een recente geproduceerde Stanley. Uit ervaring kan ik zeggen dat van de nieuwe Stanleys is 1:5 totaal onbruikbaar tenzij je de zool gaat vlakken, en dan nog niet een beetje, maar veel. Jammer voor de eigenaren, maar daar beginnen we niet meer aan. Ik ben er eens één tegen gekomen met een zwaar getordeerd vlak op het bed. Daar moet het schaafmes op rusten. het was zo gedeformeerd dat je het met vijlen niet kon redden. Hoe dan ook zijn grote ingrepen op een Stanley onproductief: de kwaliteit van hun schaafmessen is daarmee nog niet beter.

Waar ik de eigenaren van dit soort schaven wel mee help is het bijwerken van het keermes, want die zijn ook vaak slecht. In het beste geval kan het door enkel slijpen , vaak komt en ook buigen en hameren aan te pas. Soms neemt dat veel tijd in beslag.

Ik zou voor een zoetschaaf gaan, en dat zou dan Luban/Peacktools nr 4 worden.Daar kom ik er elk jaar een meer dan tien nieuwe van tegen op mijn werk ( in totaal zijn dat er al meer dan honderd geweest.) . Ik kan zeggen dat er soms ook fouten in zitten, en dat Baptist dat dan goed regelt. De kans op fouten is wel veel kleiner dat bij de Stanleys, en er is nooit een volledige schaaf teruggestuurd, wel al twee maal slechte messen gehad (metalurgisch) en een schaaf met verkeerd geboorde gaten (met schroefdraad erin) . Die laatste was bruikbaar omdat je de kikker in praktijk bijna nooit verzet, éénmaal dit die naar je zin hebt ingesteld. bij regelmatig gebruik zouden die slechte gaten teveel geen slijten, in dit geval dus niet.

Ik zou niet twijfelen en zo'n ding aanschaffen, zoals de vele enthousiaste gebruikers hier boven al schreven. Geeft toch wel een diepere ervaring bij het houtbewerken.
Je kan die nog steeds tweede hands verkopen als je er niets mee kunt.

Bij het slijpen van het mes rondt je best de hoeken af, en zogt dat die ook scherp zijn.

succes

groeten
Ornament

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.167
603
Noord-Veluwe
Laat je niet tegenhouden door de "lawine" aan vragen over wat je ermee wilt gaan doen. Dat zou zonde zijn! We willen je vooral niet ontmoedigen. Het is meer zo dat er nu eenmaal niet een schaaf is die alles goed kan doen.

Laten we eens uitgaan van de hypothetische situatie dat je van massief hout meubels wilt gaan maken. (Multiplex schaven is niet echt lekker.) Maar dat je nog niet toe bent aan het super-nauwkeurige werk en dat je ook nog niet met de hand gaat vlakken. In dat geval hoef je nog geen futselplank te hebben en hoef je ook niet per se een schaaf met een heel lange zool te hebben. Als dat een beetje past bij jouw situatie, dan zou je een heel mooi begin kunnen maken met een blokschaafje en een #5½ of een #62. Het voordeel van een #62 zou kunnen zijn dat die met een lage hoek van het ijzer komen. Dat is beter voor kops hout.

Aangezien schaven best prijzig zijn zou ik het advies van de eerdere posters opvolgen en eens op zoek gaan naar 2e-handjes. Die zijn er voldoende. Of anders een goedkope, maar niet te goedkope schaaf. Van een echt goedkope schaaf ga je veel frustratie krijgen en dus spijt. Maar bij Baptist en Dictum kun je ook heel mooi geprijsde middenklassers krijgen. Misschien is dat wat voor je.

En wat slijpen betreft, dat ga je alleen leren door het te doen. Mijn advies is om in het begin schaven te kopen met niet al te harde ijzers. Dat maakt het slijpen een stuk makkelijker. Zeker als je af en toe een gemaakt foutje moet herstellen is dat wel zo fijn. En geloof me, er is nog nooit iemand geweest die gelijk goed kon slijpen. Koop een eclipse-style slijphulpje en begin er gewoon aan. Op het forum zijn genoeg mensen die je kunnen helpen als je ergens tegenaan loopt.

Nogmaals: niet opgeven! Daar is het veel te leuk voor als je het eenmaal een beetje onder de knie begint te krijgen.

Mocht je Duits verstaan, dan kan ik je aanraden eens wat filmpjes van Heiko Rech over schaven en slijpen te bekijken. Hij heeft een rustige no-nonsense aanpak die ik wel fijn vindt. Niet teveel wol of reclamepraat. En ook niet teveel hoogdravende verhalen. Gewoon lekker pragmatisch.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.