Ik heb van de week precies eenzelfde schaaf op Marktplaats opgepikt. Iets meer betaald dan jij, maar blijft een goede koop. Tuurlijk, het kan altijd mooier, beter en duurder. Zie dezelfde "gekte" ook terug in mijn andere hobbies, fotograferen en gitaarspelen. Altijd is er wel iets aan te merken op een model. Hoe langer je zoekt op internet, hoe meer het lijkt of er niets deugt van jouw camera of gitaar.
Veel belangrijker: zorg dat je een goed oog ontwikkelt voor fotografie en oefen op een prachtig deuntje. Uiteindelijk zijn het gebruiksvoorwerpen. Schaaft je schaaf? Prima. Kan het beter? Altijd ;-)
Succes met je houthobby!
Dat doet mij een beetje denken aan de zelfbouw audio.
Je hebt daar ook mensen die honderden euro's uit geven voor bv vergulde of zelfs massief 14 karaat bananepluggen, of schroefjes.
Vaak zijn hun zelf de enigste die dan de geclaimde verbeterings kwaliteit horen
In !sommige! opname studio's worden dit soort connectoren gebruikt om de minimale ruis tijdens een opname te voorkomen.
In de meeste studio's word dit totaal niet gebruikt, omdat ze ruis er via een digitale bewerking uit poetsen.
Maar bij het afspelen thuis? ..... heb je daar geen enkele toegevoegde waarde aan. Behalve dat je kunt pochen dat je heel veel geld voor een bananenplug of een ander soort connector hebt uitgegeven.
Natuurlijk is het gebruiken van een goede luidsprekerkabel en connector belangrijk, maar overdrijven kun je dat ook, en daar spelen producenten en voor al handelaren heerlijk op in.
Maar de combinatie van versterker eindtrappen, luidspreker filter is vele malen belangrijker. Ruis in huis Hi-Fi word veroorzaakt door slechte geleiding of onderbelasting van je eindtrappen of luidspreker filter/spoelen, of een slechte verbinding tussen je kabel en aansluiting,
of een slecht geaarde versterker.
Vaak is het een hele hoop na ge-papagaai, zonder dat men echt kennis van doen heeft.
Een ander mooi voorbeeld is:
Jaren geleden was er eens een iemand die een test wilde doen met violen, en dan met name om het verhaal dat de Stradivarius het beste te bespelen was en het mooiste geluid voortbracht.
Er weren zeer goede violisten gevraagd mee te doen aan de test, die in verschillende bekende orkesten speelden.
Er waren een aantal violen waar op gespeeld waren, maar de violist werd geblindoekt en mocht de viool niet uitvoerig bevoelen.
De violist speelde met een aantal violen, en moest dan het viool een cijfer geven en bepalen of het een Stradivarius was of niet.
Wat schetste de enorme verbazing, de Stradivariusen werden als slechtste beoordeeld, en maar een heel klein aantal kun vertellen wat de Stradivarius was of niet.
Deze test is inmiddels een aantal keren door anderen ook uitgevoerd, met het zelfde resultaat.
Een van de vele testen staat hier
http://www.npr.org/blogs/deceptivec...uble-blind-violin-test-can-you-pick-the-strad
En zo is het ook in de houtbewerking soms.
Je bent echt geen LieNielson, Veritas, of Clifton nodig om een plankje glad te kunnen schaven als hobby houtbewerker.
De schaaf en slijptechniek is vele malen belangrijker dan de schaaf zelf. Er van uitgaande dat de schaaf foutloos in elkaar zit, en hij redelijk vlak is.
Een schaaf hoef niet tot op een honderste milimeter vlak te zijn, en het over grootste deel van de houtbewerkers kunnen ook niet tot op een hondedrste of tiende van een milimeter werken.
In de staal industrie is dat natuurlijk een heel ander verhaal, maar voor de gemiddelde houtbewerker, nee.
Het kleine extra wat de nieuwe erg dure schaven bieden, geeft voor de hobby houtbewerker geen extra.
En als ik toch dan zou moeten kiezen zou ik eerder voor een Clifton gaan, die zijn nl wat eerlijker in hun marketing.
De meeste usa marketing is gebaseerd op het eerst afbranden van de concurentie, en dan verklaren waarom hun product beter is, in hun politiek doen ze dat al net zo.
En nee ik zeg niet dat het slechte schaven zijn, maar de manier van adverteren is fout vind ik.
Het zelfde geld een beetje voor de electrische machines, je bent echt geen Festool/Maffel nodig om met een bovenfrees een afronding te maken een een gemiddeld werkstuk (zegt iemand met heel veel Festool spullen
)
Met een goedkopere machine kun je die bewerking ook maken, de frees zelf maakt meer verschil dan de machine.
Werkt een dure machine beter, ja soms..