Hammer K3 ervaring en advies gevraagd

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
De aluminium strip met dat groene eraan hoort bij de Wixey.
Bij de Wixey zitten 2 strips van 80 cm; ik heb er maar 1 gemonteerd omdat dat voor mijn zaag breed genoeg was.
Kan je die 2 strips (dus) naadloos aan elkaar koppelen?
Die alu strip is door Wixey meegeleverd?

Verder begrijp ik niet goed waarom je die groene strip niet direct aan de rechthoekige buis kan bevestigen. Kan je dat mss wat verduidelijken?

Alvast bedankt!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Overigens verkopen ze ook dro bij hbm. Hoef je elk geval geen invoerrechten van €26 extra te betalen, zoals ik 🙈

Dro hbm


Was je over jouw Alie versie tevreden? (ik neem aan dat je daar over hebt?)
Welke had je besteld? Linkje?

Alvast bedankt!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Kan je die 2 strips (dus) naadloos aan elkaar koppelen?
Die alu strip is door Wixey meegeleverd?

Verder begrijp ik niet goed waarom je die groene strip niet direct aan de rechthoekige buis kan bevestigen. Kan je dat mss wat verduidelijken?
Ja, die strips zijn naadloos te koppelen en zijn inderdaad door Wixey geleverd.
Dit zit er in de doos:
wixey-digitale-meter-voor-de-paralelaanslag-van-je-zaagtafel-3.jpg

De groene strip is niet direct aan de rechthoekige buis te bevestigen omdat de Wixey-meetunit het profiel van de meegeleverde alu strip nodig heeft om aan te hangen en over te glijden. De groene strip zit daar dan weer opgeplakt.
IMG_1228.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Was je over jouw Alie versie tevreden? (ik neem aan dat je daar over hebt?)
Welke had je besteld? Linkje?

Alvast bedankt!
Ik heb het nu nu enkele weken en ik vind het super werken. Ik had altijd moeite met de juiste maat aflezen, maar dat is nu geen probleem meer.
deze
Maar de HBM versie is niet veel duurder en ontloopt je het risico om invoerrechten te moeten betalen. Ik moest dus €26 extra betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Die korte geleider heeft een eigen hoekinstelling met een aanwijzer en de gradeninstelling wordt met een sticker op de roltafel aangewezen.

zie o.a. hier: FELDER e-shop | HAMMER® Afkortaanslag | Online aankoop
Dankjewel voor deze verduidelijking! dit maak het plaatje weer meer kompleet.



Afgelopen zondag nog langs Studiodara (Dirk) geweest voor een kijkje naar zijn 220v K3, met 2m roltafel en alle opties waar ik ook aan zat te denken. Ook weer heel vriendelijke uitleg gekregen over deze zaag en wat nu wel en niet handig is. hier ook de korte aanslag (met verlenging) kunnen zien en vergelijken met de lange van de oplegtafel. Snap goed dat deze een must is.
De 2m roltafel is een mooi maat. dat is nu wel duidelijk voor mij.
Verder indrukwekkende hoe fijn deze machine zaagt, raak je toch wel snel door verkocht.


Voor de digitale readout op de parallel geleider vind ik 150,- nog zo verkeerd niet. Goed te zien dat er zoveel opties en mogelijkheden zijn. Daar ga ik TZT dan wel eens mee aan de slag! maar zeker welkom al deze info, ook voor de mensen die dit topic volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en studiodara

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb gewoon een Wixey tegen de stang van de parallelgeleider gezet en dat werkt best goed.
@hdv
kan ik op dezelfde manier zo'n wixey op de dwarsgeleider van mijn roltafel zetten ?
bij voorbeeld ?
ik weet dat @L.N. die voor zijn scm gekocht heeft . . . 500 € niet ?

edit
ik merk in #44 dat @klusrob die ook geplaatst heeft
op je dwarsgeleider ?
hoe stel je die op nul ?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
ik merk in #44 dat @klusrob die ook geplaatst heeft
op je dwarsgeleider ?
hoe stel je die op nul ?
Bij mij zit deze inderdaad op de geleider. Zie voor meer foto’s en uitleg van mijn kant ook #36.
Op de wixey zit een knop om deze op 0 te zetten op de afstelling waarop deze nu staat. Dus de geleider op de nul-positie zetten (dus net rakend tegen het zaagblad) en dan 2 sec op deze knop drukken. Maar dat kan dus op iedere willekeurige positie om een relatieve afstand te verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@ZotVanHout Die van mij komt rechtstreeks van SCM en is kwalitatief wel een stuk beter dan de Wixey die ik op mijn vlak/vandiktebank heb zitten. Maar goed, die was dan ook een heel stuk duurder. Als je de Wixey op de juiste manier kunt installeren, dan zal deze ook wel voldoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Gewoon de langsgeleider tegen het zaagblad zetten en dan op nul instellen. Natuurlijk het zaagblad op de hoogste stand zetten en exact op 90,0 graden. Dan heb je zoveel contactoppervlakte dat je genoeg (wissel)tanden raakt om de zaaggeleider juist in te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kiest een tand uit aan de kant van de geleider om ‘m tov daar op 0 te zetten.
het is nu aan mij om uit te zoeken of de wisseltand een haakse zijkant heeft waarop ik op 0 kan stellen

aanvulling
verkeerde inschatting van mijn kant
ik zat voor de op-0-stelling met een laserstraal in mijn hoofd
dat gebeurt natuurlijk door de afstandshouder fysisch tegen een linkse tand te plaatsen
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
@hdv
kan ik op dezelfde manier zo'n wixey op de dwarsgeleider van mijn roltafel zetten ?
bij voorbeeld ?
@ZotVanHout : Of dat handig gaat werken vraag ik me sterk af. Dat komt omdat de meetunit magnetisch bevestigd wordt tegen iets dat meebeweegt met de stop. Wat je zou kunnen proberen is om een magneetje of ferro-metalen plaatje te bevestigen op de achterkant van een van de klapstops op de dwarsgeleider (die zijn van zichzelf niet magnetisch). Het punt is alleen dat die stops zo handig zijn doordat je ze weg kunt klappen en als je dan steeds de meetunit moet "lossen" zou ik dat zelf geen vooruitgang vinden. Zeker niet om dat ik met meerdere klapstops werk. Ik gebruik de dwarsgeleider bovendien zowel duwend als trekkend, maar dat gaat niet meer als je de liniaal aan de voor- of achterkant bevestigt. Dan kun je de geleider alleen nog maar duwend of trekkend gebruiken. Bovenop of onderop is geen optie. Kortom, met veel kunst en vliegwerk zou je een manier kunnen vinden om de bevestiging te creëren, maar ik denk dat je het in praktijk geen vooruitgang zou vinden. Er zijn overigens wel andere systemen beschikbaar voor dat doel. Die zijn echter knap prijzig.

Hieronder een setje foto's die laten zien hoe de Wixey bevestigt wordt. Dan kun je voor jezelf een beeld vormen van de mogelijkheden.
 

Bijlagen

  • 20210731@114153.jpg
    20210731@114153.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 22
  • 20210731@114110.jpg
    20210731@114110.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 20
  • 20210731@113942.jpg
    20210731@113942.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 17
  • 20210731@114016.jpg
    20210731@114016.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 17
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@hdv
dank voor de verhelderende aanvulling

ik ga op basis van jouw foto proberen de werking bij een langsgeleider voor de zaag uit leggen
1) het profiel voor de wixey komt met plaatjes in de vorm van een Z op het profiel waar het meetlint op ligt
2) de plaatjes worden zo gemonteerd dat de meeteenheid van de wixey vrijelijk over zijn eigen profiel kan bewegen
3) de meeteenheid wordt (magnetisch) aan de blokkeerstop van de zaag gekoppeld
4) om de meeteenheid op 0 te stellen, zet je de langsgeleider volledig tegen de zaag

vermits de dwarsgeleider op een rolwagen zowel duwend als trekkend gebruikt wordt, is het geen optie om
de wixey aan de voor- of achterkant daarvan te bevestigen, tenzij ik een 2de dwarsgeleider koop
in dat geval zal ik er nog altijd voor moeten zorgen dat bij in verstek zagen de wixey niet onder de dwarsgeleider komt

concreet: om stroken + platen precies op breedte te zagen, heb ik op mijn rolwagen een 2de korte dwarsgeleider geplaatst
het werkstuk zit dan tussen beide dwarsgeleiders
ik kan kijken of het niet mogelijk is om op de achterste dwarsgeleider een wixey te plaatsen
die dwarsgeleider gebruik ik enkel duwend

1627733349944.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
@ZotVanHout : stappen 1-4 lijken mij precies wat ik ook heb gedaan. Het enige wat je hoeft te doen is 2 gaatjes te boren in de onderkant van het profiel waar het meetlint op zit. De exacte locatie is niet eens kritisch. Voor de nauwkeurigheid zou ik er wel goed letten dat de gaten op gelijke afstand van de voorrand zitten. Ik meen me te herinneren dat ik er toentertijd draad in getapt heb. Maar als je de gaten in de buurt van de uiteinden maakt, dan zou je ook gewoon een moertje kunnen gebruiken. Daarna de Z-klemmen erop geschroefd. Daar vervolgens weer de liniaal van Wixey aan bevestigd. Om de boel te (her)ijken duw je inderdaad de parallelgeleider tegen het zaagblad. Niet te hard uiteraard. Daarna kun je met een knopje de boel op nul zetten. Meer is er niet aan.

Op de 2e foto uit mijn vorige post zie je dat ik een schroefje onderaan de linker zijkant van het klemblok heb gedraaid en dat schroefgat heb gebruikt om de plaat waar de magneet van de meeteenheid tegenaan komt weer mee vast te schroeven.

Ik werk zelf niet met de kleine dwarsgeleider die op de roltafel komt. Alleen met de grote die tegen de zijkant is gemonteerd op een draagarm. Maar ik kreeg door jouw mailtje wel een idee waar je misschien wat aan hebt. Mocht je toevallig, net als ik, al een Fritz & Franz gebruiken, dan zou je daar vrij eenvoudig een Wixey op kunnen monteren. Dat werkt alleen voor relatief korte stukken, maar mogelijk is dit voldoende voor je?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.