Probleem met "kleuren" is dat het vaak minder tijdloos is. De meeste zaken die de tand der tijd doorstaan zijn vaak meer ingetogen van aard.
Nou Ronald, dat kan soms maar ik ben het niet geheel met je eens.
Ik kan een mooie jugendstil kast of een antieke tafel heel goed waarderen.
Feit is hoe minder stijlelementen hoe tijdlozer een meubel maar wordt die daar ook mooier of leuker van?
Een meubel waar veel details of stijlkenmerken inzitten laten ook weer de liefde en het vakmanschap zien die erin gegaan zijn en dat waardeer ik ten zeerste.
Ik zie ook liever de Franse Jugendstil dan de Nederlandse bijv simpelweg omdat er meer verfijning in zit.
Nederlanders zijn ook vaak te nuchter en dat vind ik wel jammer.
Het is een beetje als een alfa of Lancia en een golf, de laatste is misschien tijdlozer maar de andere 2 vrolijken het verkeersbeeld toch wat meer op.
Als je ziet wat een oude Jaguar E type of Corvette opbrengt, ik denk dat een Passat over 50 jaar niet echt een collectors item geworden is.
Andersom kan ik heel veel genieten van Japanse meubels die vaak ook een grote eenvoud uitstralen maar wel een esthetische verfijning hebben terwijl ik de Nederlanders niet zo vaak esthetisch vind maar eerder praktisch van aard.
Rietveld en Gispen, het spreekt mij totaal niet aan, ik vind het eerder koud, industriëel en onpersoonlijk, te ver van de menselijke natuur voor mij.
Ik zou geen uurtje het op een Rietveld stoel uithouden, slecht voor je rug.
Het is duidelijk; in het ontwerp zie je de volksaard en als Nederlander ben ik niet zo trots op Dutch Design om het maar zo te zeggen.
Misschien schop ik sommigen wel tegen hun schenen maar smaak is ook persoonlijk natuurlijk.
Laatst bewerkt: