Verder uithollen is een kwestie van stug doorgaan. Eerst het geboorde gat van 40 maar 80 mm vergroten, over een diepte van zo'n 15 cm - vaak met de Munro tool, door 30x een halve centimeter vanuit het geboorde gat naar buiten weg te nemen.
Dan met de Pitbull er in, en van 80 naar 120, van 120 naar 160, van 160 naar 200, enzovoorts. In het begin kun je 15 cm diep in 1x draaien, later komen daar zoveel spanen af dat er tussentijds gestopt moet worden en snapen er uit gehaald moeten worden. Omdat de vaas best bol uitloopt, kun je de snippers er niet fijn uithalen terwijl de leunspaan er in steekt, dus die moet er ook steeds uit (nadat ik hem recht gedraaid heb, dus he moet hem ook steeds weer exact goed instellen).
Als de wanddikte op een cm of 8 aankomt, dan wordt het tijd om eens te gaan kijken of ik de binnenvorm gelijk met de buitenvorm kan laten lopen.
Vanaf dat moment ga ik meer op ritme werken: steeds 2 seconden materiaal wegnemen bijvoorbeeld, zodat de wanddikte gelijkmatig minder wordt. Uiteraard wordt er ook steeds weer gemeten. Uiteindelijk kwam ik bij deze vaas op een mm of 12 uit.
Op een gegeven moment komt dan de lange vlakke leunspaan, die bijna 50 cm naar binnen kan, 70x40 mm hardox staal. Op dat moment ben ik blij kdat ik een stabiele leunspaanhouder heb.
En zo gaat dat langzaam verder. Ik geloof dat ik hier wel een aantal uurtjes aan het uithollen was.
Vlak bij de ingang - zeg maar waar je met je hand bij kunt, maak ik alles netjes glad - tot korrel 320.
In de foto's van morgen gaat de vaas uit de vierklauw, om de voet af te maken.