Groevenfrees op de (Hammer) zaag

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
Wie gebruikt een groevenfrees op de zaagtafel? Ik vraag mij af of het de investering waard is. D.w.z. als je een Machine koopt moet je de optie (de mogelijkheid om een groevenfrees te monteren) meteen kopen. Achteraf kan deze er niet meer op.
Ik vraag mij ook af hoe duur die frees moet zijn. Ik zie verschillende types bij Felder. Verschillende diameters zullen resulteren in verschillende snijsnelheden. Maar wat is verstandig?

Mijn huidige Hammer Combi heeft de mogelijkheid niet. Ik heb heel wat keren groeven gezaagd door maar heen en weer roetsjen. Ik heb een zaagblad met vlakke tanden speciaal daarvoor.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Yep, hier nog een. Het is echter wel een nogal flinke investering, dus misschien moet je eerst bedenken hoe vaak je er gebruik van zou willen maken. Maar alleen al de mogelijkheid om heel nauwkeurig de breedte van de groeven in te kunnen stellen (mbv vulplaatjes) is geweldig. De keermesjes zijn ook erg fijn. Zeker wanneer je vaak groeven in multiplex of betonplex maakt, want daar wordt de snede erg snel bot van. Samen met de horizontale groevenfrees op de freesas maakt dit het werk echt een stuk aangenamer. Ben het helemaal met ZotVanHout eens: als je er eenmaal aan gewend bent, dan wil je niet anders meer.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
757
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb bij aankoop van de machine de optie wel genomen. Onlangs voor het eerst gebruikt en ben erg tevreden.
Ik heb heb er een aangepaste cmt dado op gemaakt, omdat ik die had liggen. Nu zou ik een originele Felder kopen. Niet voor het resultaat denk ik maar de aanpassingen is nogal een ding.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar alleen al de mogelijkheid om heel nauwkeurig de breedte van de groeven in te kunnen stellen (mbv vulplaatjes) is geweldig
ah, ja,
ter aanvulling
heb een groevenfrees vast op 8, denk zelfs 8,3 mm om stukken van 8 mm vlot in de groef te krijgen
heb een groevenfrees uit 2 delen - gaat van 8 tot 15 mm - gaat niet op de zaagas denk ik - gebruik ik op de top
heb een zaagblad van 4 mm - om groeven voor led-linten van 4 mm dik te trekken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
E r zijn ook groefzagen. Max diameter 180 mm zaagt een 8 mm groef en heeft een stamblad van 6 mm.
Die moeten normaal gesproken op de meeste zaagtafels passen. Met HM vlaktand.
Voor meer info kijk bij rvs tools in de catalogus zagen. Waarschijnlijk kan je ook bij CMT terecht. Ik weet niet meer wat ze kosten (zijn zeker niet goedkoop) maar ik denk een stuk minder dan een verstelbare.
 

jorisvh

Post veel
ik heb er een groefzaagblad voor: D 250/30mm, T 8,3/5mm, Z 40, vlaktand

bestaat ook in 9,3 en 10,3 (stamblad blijft 5mm).
zou me verbazen als die niet op een standaard zaagmachine past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
Ok, het kwartje viel bij mij niet meteen maar jullie proberen mij te vertellen dat je ook zaagbladen met brede tanden kunt kopen om (eventueel) in 2 of 3 slagen een brede sleuf te zagen.
Als ik het goed begrijp gaat die breedte hier tot 10mm.

Geen gek idee maar niet elk merk heeft ze met meeneemgaten. Die van @jorisvh wel.
Nu ik er over nadenk . . . hoe dik kan het zaagblad op een Hammer zijn? Volgens mij valt dat niet mee.
@jorisvh schrijft dat het stamblad even dik blijft maar dat lijkt op de foto niet zo.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
de groefzagen die ik linkte zijn bedoeld voor ruggen van 8/9/10 mm.
maar je kan er in meerdere keren natuurlijk bredere groeven mee zagen.
ik zou moeten kijken voor het merk maar het is zeker niet Freud (het standaard merk van snijgereedschap van Merlier).
ze hebben volgens de specs allemaal stamblad 5mm.

een nog bredere zaag uit 1 stuk zou ik niet aanbevelen. mijn blad van 8,3 met 40 tanden aan 4.500 rpm is al een stevige ventilator.
voor veel breder wordt een frees met minder snijkanten of een dado stack met verschoven tanden aangewezen, denk ik.

op een formaatzaag ben je hoe dan ook beperkt in mogelijke breedte omdat je aan de linkerkant vroeg of laat de roltafel tegen komt.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
Ja, goedbeschouwd vormt de roltafel misschien eerder een beperking dan de as met de meeneempennen.

Iets anders dat mij wel verward is dat ik het toerental op mijn zaagtafel (Hammer) niet kan instellen. Dat betekent dat ik bij verschillende diameters van het zaagblad verschillende snijsnelheden krijg. Lager bij een kleinere diameter. Dat pakt toch wel goed uit bij die kleinere diameters groevenzaagbladen?
Ik neem aan van wel (want jullie gebruiken het zo) maar ik leg de vraag toch even neer.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
140
40
Delft
Er is een optimale snijsnelheid voor de beste oppervlakte kwaliteit. Meestal is dat voor een groef sowieso niet heel belangrijk, en voor hout komt het ook niet heel kritisch in vergelijking met metaalbewerking. Handzagen en schaven werken ook, en die hebben een nog veel lagere snijsnelheid (al is de snijgeometrie ook anders). Ik gebruik regelmatig een 150mm zaagblad voor een zaag die voor mijn gevoel eigenlijk iets te langzaam loopt voor een 250 blad. Gaat prima, maar merk wel dat ik aan de ondergrens zit.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik heb voor mijn SCM een groefzaagblad van CMT welke ik bij de aankoop heb meegekregen. Breedte van de groef is 4mm, dus ik moet een 5,5mm groef wel 2 keer zagen. De minimale diameter welke wordt voorgeschreven door SCM is eigenlijk 250mm maar als je niet te snel doorvoert gaat het tot nu toe prima.
Enige nadeel van een 150mm blad zou kunnen zijn dat je niet echt veel zaaghoogte hebt, maar laat dat nou net de bedoeling zijn bij het zagen van groeven voor bijvoorbeeld inliggende ruggen of een bodem van een lade.

20240516_142621.jpg

20240516_142625.jpg

20240516_142633.jpg

20240516_160234.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
De minimale diameter welke wordt voorgeschreven door SCM is eigenlijk 250mm maar als je niet te snel doorvoert gaat het tot nu toe prima.
technisch gezien zou ik eerder denken dat je bij een te kleine diameter sneller door moet voeren om de snijsnelheid te verhogen
dat neemt niet weg dat je de lagere snijsnelheid moeilijk handmatig bij de doorvoer kan compenseren, want de snijsnelheid van het zaagblad zit rond de 200 km per uur
dat haal je niet met de hand
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
92
38
Zaanstreek
@Musicus klopt het dat jouw SCM geen meeneempennen heeft op de zaagas?
Als ik het model van dat zaagblad opzoek zie ik slechts het enkele asgat middenop de zaag.
Verder wel superinteressant!

@ZotVanHout kan je vertellen / laten zien wat er anders is aan jouw as dan bij de reguliere zaag? Ik ben ook aan het orienteren maar kan er niet lekker achterkomen dan dat dit "voorbereid is". Maar, waarop dan? ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout kan je vertellen / laten zien wat er anders is aan jouw as dan bij de reguliere zaag? Ik ben ook aan het orienteren maar kan er niet lekker achterkomen dan dat dit "voorbereid is". Maar, waarop dan? ;-)
een speciale as heb ik niet
op de zaag gebruik ik een groevenfrees van 8,3 x 250
daar zitten wegwerpmesjes op
het blad van de frees is aan de kant van de motor standaard verdund om niet tegen de wagen te draaien
heb ze niet hier bij mij, maar kan jou desgewenst een foto van de frees maken

groeven trek ik hoofdzakelijk met de zaag, omdat ik dan het werkstuk op de wagen kan klemmen en gelijkmatig doorvoeren
zelfs in de tegenovergestelde richting

in #7 verwijst @jorisvh naar een zaagblad van 8 mm dat hij gekocht heeft

ik weet dat je bij bepaalde machines bij aankoop kan kiezen met een as met meer opspanlengte om bv een dado te gebruiken
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
140
40
Delft
technisch gezien zou ik eerder denken dat je bij een te kleine diameter sneller door moet voeren om de snijsnelheid te verhogen
dat neemt niet weg dat je de lagere snijsnelheid moeilijk handmatig bij de doorvoer kan compenseren, want de snijsnelheid van het zaagblad zit rond de 200 km per uur
dat haal je niet met de hand
Snijsnelheid en doorvoersnelheid zijn 2 onafhankelijke parameters. Als je snijsnelheid lager wordt moet je meestal je doorvoersnelheid ook limiteren bij eenzelfde spaandikte. Je kan ook opeens heel dikke spanen willen gaan maken, maar dat is heel veel harder werken voor de zaag en komt de oppervlaktekwaliteit vaak niet ten goede.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Snijsnelheid en doorvoersnelheid zijn 2 onafhankelijke parameters. Als je snijsnelheid lager wordt moet je meestal je doorvoersnelheid ook limiteren bij eenzelfde spaandikte. Je kan ook opeens heel dikke spanen willen gaan maken, maar dat is heel veel harder werken voor de zaag en komt de oppervlaktekwaliteit vaak niet ten goede.
denk dat je gelijk hebt
tragere doorvoer bij lagere snijsnelheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.