Glaslatten aan buitenkant kozijn

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bij ons zitten alle glaslatten aan de buitenkant.
Reden: Als de kit niet goed is rot je glaslat of neuslat weg.
Vervangen en hij kan weer.
Zitten ze binnen en je kit zit niet goed.
Rot de sponning weg en kan je hele glas eruit om dit te repareren of onderbalk kozijn vervangen.
En inbrekers gaat echt geen 100kg glas uit de sponning tillen hoor.
Als ze binnen willen komen dan komen ze binnen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die glas in die deur is geen 100KG, mijn ruit is ± dat formaat, gelaagd binnen en buiten, dus 3x 4mm glas en die is nog niet dat gewicht.
Nogmaals, alles wat je weghaalt is een aanslag op de veiligheid, keurmerk is er niet voor niks en ook niet bedacht door de domste mensen. Ze gaan in het keurmerk niet omschrijven iets over een remkabeltje.

Rot de sponning bij iemand weg, dan had die persoon eerder moeten ingrijpen, sponning rot niet zomaar weg, is een flinke achterstallige onderhoud.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Keurmerk is er vooral voor de handel. Het is inderdaad bedacht door slimme mensen. Marketing mensen. En het blijkt dus te werken. De meeste mensen gaan pas wat aan onderhoud doen, als het al totaal verrot is. Welkom in de praktijk. Als mensen bij je binnen willen komen, maakt het echt niet uit of je een of tien sterren hebt. Maar dat is een ander slag criminelen, dan de gewone gelegenheids inbreker. Maar op enkel glas of glas in lood na, zie je nooit dat iemand probeert een ruit te verwijderen. Enkel glas in een keukendeur, flikkeren ze gewoon een tegel door. Komt er niemand op het geluid af, dan halen ze wat scherven weg , zodat ze er door heen kunnen. Daarna zoeken ze of er ergens een sleutelpotje staat waar een reservesleutel in zit en als ze die vinden, maken ze eerst de deuren open, zodat ze een vluchtweg hebben, waarbij ze niet weer door een raam met scherp glas hoeven. Daarna doorzoeken ze je huis. Ook heb je nog de geveltoeristen, die klimmen door openstaande bovenramen. Ik hoop dat je nu nog weg durft te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik ken een schilder, oude man, inmiddels schilder hij niet meer denk ik.
2x de beste man mee gemaakt, vakman, veel ervaring, kon goed schilderen, zelfs toen zijn handen trilde door de vluchtige stoffen in de terpentine gedragen verf.
Water gedragen verf was vloeken in de kerk, maar de beste man had veel ervaring.

Glaslatten aan de buitenzijde zijn is een erg zwak punt, latten zijn er zo af, remkabeltje doet de rest.
Ruit is er heel en vrijwel geluidloos snel uit, heb je het wel eens gezien?
Ik wel in ieder geval.

Maar goed, je hebt veel ervaring, in een van je eerst berichten gebruik je al het wordt "kul", ik maak er uit op dat je er flink in staat.
Voor mij best, ik laat het hierbij, zoals ik al schreef, in mijn huis geen glaslatten aan de buitenzijde.
Wat de TS doet, zal me een zorg zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Heb je wel eens met een zaagdraad over twee haakse hoeken proberen te zagen? Zelfs met autoruiten verwijderen, waar je met de draad in een redelijk rechte lijn kan zagen door de ondiepe sponning , is dat al tijdrovend rotwerk. Jij wil dat nu om twee haakse scherpe hoeken doen. Na twee halen breken de aders al en moet je oppassen dat je ze niet in je handen krijgt. Probeer eerst eens iets simpels. Probeer met een zaagdraad een spiegel van de tegels af te halen, die met dubbelzijdig tape vast zit. Als je de draad vlak langs de tegels beweegt en je de draad dus strak kan trekken, gaat dat vlot. Probeer het nu eens terwijl je de draad naar je toe trekt, dus met twee keer haaks de hoek om. Succes! En die spiegel heeft nog afgeronde hoeken. Je dubbel glas niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Even terug in het draadje. Toen we allemaal nog enkel glas hadden was het zaak om condens op de binnenkant van ramen zo min mogelijk schade aan te laten richten. (Ik heb het nu even niet over ramen met roeden.) Water dat afdroop moest zo min mogelijk in de weg gelegd worden en kon middels een gleuf in de onderdorpel en wat gaten aldaar naar buiten afvloeien.
Vanuit die opzet waren glaslatten aan de binnenkant een beletsel en niet gebruikelijk - tenminste niet in de periode dat mijn vader in de bouw werkte (heel lang dus).
Met dubbelglas etc. zal dat anders geworden zijn - dan speelt condens op de binnenkant niet meer zo'n belangrijke rol.
Het zou ook zomaar kunnen dat glaslatten binnen of buiten iets plaatsgebondens of modegevoelige was - misschien is het aardig om dat eens uit te zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.