Glaslatten aan buitenkant kozijn

bwjak

Nieuw lid
23 sep 2012
2
0
Er zijn bij ons tuindeuren met zijramen geplaats een tijd geleden. Nu hadden wij iemand over de vloer die het een absolute no go noemde dat glaslatten van de zijramen ana de buitenkant zaten ivm met vocht/rotten. Ook zei hij dat de tuindeuren voor ventilatie van onder moeten zijn ingeboord.
Weet wel iets van houtbewerking, maar dit is voor mij onbekend terrein. Wie van jullie kan daar iets zinnigs over kwijt?IMG20230128123804.jpgIMG20230128123812.jpgIMG20230128123800.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !
nu ja, al 10 jaar lid, en nu je 1ste bericht geplaatst
Nu hadden wij iemand over de vloer die het een absolute no go noemde dat glaslatten van de zijramen ana de buitenkant zaten ivm met vocht/rotten. Ook zei hij dat de tuindeuren voor ventilatie van onder moeten zijn ingeboord.
daar schuilt waarheid in
meestal is het kozijn aan de buitenzijde zonder glaslatten, dus doorlopend
indien onachtzaam afgedicht, zijn glaslatten een oorzaak van waterinsijpeling
reden waarom de voorkeur naar plaatsen aan de binnenkant uitgaat
andere reden om de glaslatten aan de binnenkant te plaatsen is het mogelijke gemak waarmee je ze er uit wipt
waarna je het glas er heel uitvoudig met een zuignap uit kunt heffen

onderaan inboren werd veel toepast om condenswater de kans te geven om weg te lopen

in hoeverre beide technieken vandaag nog toegepast worden + door de klant geëist, laat ik in het midden
daarvoor kan je bij (andere) fabrikanten van houten ramen terecht
zelf zou ik beide toepassen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De glaslatten aan de buitenkant is geen probleem. Je moet alleen de onderste glaslatten vervangen door ventilatielatten. Als de glaslatten binnen zitten, dan krijg je geboorde ventilatie openingen. Ik heb meer moeite met je metselwerk. Ik hoop niet dat je daar voor moest betalen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Glaslatten wel of niet aan de buitenkant is een aparte discussie misschien.
Maar mijn huis heeft en krijgt geen glaslatten aan de buitenzijde.

Maar goed als buiten of binnen, wel alles hetzelfde in ieder geval.
Als ik het goed ziet, dan hebben de deuren de glaslatten aan de binnenzijde en de 2 zijruiten aan de buitenzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De deuren lijken inderdaad de glaslatten aan de binnenkant te hebben. Daar horen dus ventilatie openingen van de sponning naar buiten geboord te zitten. Een ventilatie lat is een glaslat met openingen er in om de glassponning naar buiten te ventileren. Zelf heb ik het liefst de glaslatten buiten. Als je inwatering krijgt gebeurt dat altijd aan de buitenkant. Ik vervang liever glaslatten, dan stukken hout in een deur. Ik heb geen idee waarom sommige kozijnen ineens de glaslatten aan de binnenkant moesten hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb geen idee waarom sommige kozijnen ineens de glaslatten aan de binnenkant moesten hebben.
in vl is dat de standaard + schuine boring vanuit de sponning onder het glas door het kozijn
goed afgekit heb je daar zelden problemen mee
kleine oppervlakten glas haal je er zo uit wanneer de glaslatten aan de buitenkant staan
grote oppervlakten (driedubbel) die met de kraan geplaatst worden, haal je er niet zo maar uit
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Al de schroefjes, spijkertjes en of nietjes zijn allemaal zwakke plekken, ook al smeer je het dicht en schilder je mooi af.
In plaats van 1 naadje heb je dan 2 naadjes aan de buitenzijde.
Het geheel is dan inbraakgevoeliger.
Of je de glaslatten buiten of binnen hebt, inwateren kan altijd als je niet op tijd je kit naad controleert, ook aan de buitenkant kan water er in komen en onder het glas de andere kant een probleem veroorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De sponning watert naar buiten af, bij glaslatten aan de buitenkant. Daardoor heb je veel minder vaak dat het deur of raamhout zelf is aangetast. Inbraak is een kul argument. Probeer maar eens een afgekitte ruit uit de sponning te krijgen als je niet bij de binnenkant kan om de kit los te snijden. Inbrekers zetten een breekijzer tussen het raam en het kozijn. Zelfs als ze niet binnenkomen heb ik er zo weer een dag werk aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Inbraakgevoeligheid is geen kul argument, maar dit heb ik al een keer eerder op het forum iets overgeschreven.
Maar goed, je standpunt is dat de latten aan de buitenkant moeten en dat is een mening die je mag hebben.
Ik wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb dat mijn standpunt de juiste is, alleen zie ik het anders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik geef aan waarom glaslatten aan de buitenkant mijn voorkeur hebben. Daar geef ik een duidelijke onderbouwing van. Gestoeld op ervaring. Het maakt me echt geen bal uit als iemand dat anders doet. Er moet echt niets. Al laat je ze helemaal weg. Maar ik heb nog geen overtuigend argument gehoord, waarom glaslatten aan de binnenkant een betere optie zouden zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik heb hier ook een combinatie van glaslatten binnen (deuren) en buiten (zijramen).
Als je deuren hetzelfde zijn als die van mij, dan hebben ze een afwateringsboring die uitkomt in de sponning tussen de twee onderste 'dwarsbalken' (kan even niet op de naam komen).
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Ik geef aan waarom glaslatten aan de buitenkant mijn voorkeur hebben. Daar geef ik een duidelijke onderbouwing van. Gestoeld op ervaring. Het maakt me echt geen bal uit als iemand dat anders doet. Er moet echt niets. Al laat je ze helemaal weg. Maar ik heb nog geen overtuigend argument gehoord, waarom glaslatten aan de binnenkant een betere optie zouden zijn.
Men verzint wel eens wat anders, gewoon omdat het anders kan. Vroeger ging veel jaaaaaren mee. Tegenwoordig is de " houdbaarheidsdatum" toch regelmatig dichterbij heb ik het idee. Een kleine 20 jaar geleden was de standaard dat vastglas van buiten beglaasd werd. Ramen van binnen.
Wat inbraak betreft: hoeveel glas zou er tijdens inbraak uit worden gehaald? Ik bedoel incl. glaslat. Een steen of hamer is wat anders. Inbreken kan wel makkelijker lijkt mij. Accu machines zat in de handel.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Inbraakgevoeligheid is geen kul argument, maar dit heb ik al een keer eerder op het forum iets overgeschreven.
Maar goed, je standpunt is dat de latten aan de buitenkant moeten en dat is een mening die je mag hebben.
Ik wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb dat mijn standpunt de juiste is, alleen zie ik het anders.
In het het verleden werd dit als inbraakpreventie vermeld glaslatten aan de binnenkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij staat flipperen nog steeds op 1. Als je ziet hoe veel mensen nog steeds de deur achter zich dicht trekken, zonder de deur op slot te draaien. De meeste inbrekers willen niet te veel moeite doen. Je ziet vaak bij de achterkant van huizen, dat ze simpel weg een grote schroevendraaier of een kleine koevoet gebruiken, om een deur of raam te forceren. Gaat het te moeilijk, dan gaan ze naar het volgende huis. Je ziet nu dat ze iedereen van die dure sloten proberen te verkopen ,die je niet kan uit boren of kern trekken, maar je komt eigenlijk alleen dat soort spullen tegen bij de slotenmaker. Je ziet het zelfde met die schroeven die maar een kant op kunnen draaien. Ruit kapot , of lek en dan heb je gelijk allemaal nieuwe glaslatten nodig. Maar een ruit die gekit zit, krijg je er zonder de kit los te snijden, zelfs niet met een set zuignappen uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk en Nova

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
In het het verleden werd dit als inbraakpreventie vermeld glaslatten aan de binnenkant.
Weet ik....
Leuk bedacht.... in theorie.
Dan de praktijk, probeer het maar eens.
De kans dat je bloed achter laat is denk ik vele malen groter, dan een raam zonder rinkelgeluid er uit trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb net even snel gekeken in het politiekeurmerk 2020 en daar staat het volgende:
Glaslatten binnenzijde
Het Politiekeurmerk Veilig Wonen kijkt bij glas voornamelijk naar de plaatsing van
glaslatten. Glaslatten aan de binnenzijde geplaatst, zijn niet bereikbaar voor een inbreker.
Geadviseerd wordt om de glaslatten aan de binnenzijde te verlijmen.
Het wegbreken van glaslatten is ondermijnen van de constructie, dus altijd een veiligheid probleem.
Mijn kozijnen onttrek van een redelijk groot bouwbedrijf, een kennis van mijn werkt daar in de werkplaats waar ze de kozijnen maken. Alle huizen die hun bouwen zitten de glaslatten altijd aan de binnenkant.

Maar goed, we kunnen hier erg lang over discussiëren, maar zoals ik al eerder schreef, mijn huis geen glaslatten aan de buitenzijde. En voor de rest moet iedereen doen zoals men het zelf wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Voor het maken van dit kozijn, is het ook eenvoudiger om de deur en glas sponningen aan dezelfde kant te hebben.
De deuren horen in dit geval ook de ventilatiesleuven te hebben, de glaslatten voor het vaste glas kun ook schroeven, de onderste glaslat moet dan een neuslijst zijn, en deze wordt op blokjes geschroefd
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

bwjak

Nieuw lid
23 sep 2012
2
0
Wat een reacties, fijn dank jullie wel! Echter is het dus geen eenzijdig antwoord, behalve dat er voor beide iets te zeggen is.. Maar wat ik wel proef uit de reacties is dat de deuren en zijramen nog wel ventilatie missen? Is dat nu nog aan te brengen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.