Gezocht: Vlak- en Vandikte bankje

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Hi,

Zoals de titel zegt, ik ben op zoek naar een redelijk kleine VVD. 200-300mm doorvoer. Ik woon in Oost-Vlaanderen, tussen Sint-Niklaas en Antwerpen (België)

Suggesties welkom!

J
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Gebruikt. Budget is altijd moeilijk vind ik, want hobby budgetten zijn altijd te klein. Laat ons zeggen max €300, maar liefst minder.
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht

Hbm valt bij mij niet onder fatsoenlijk, krijg altijd jeuk van dergelijke uitwassen van de hedendaagse consumptiemaatschappij, maar dat moet ieder voor zich bepalen uiteraard......
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Ik denk dat het even doorsparen wordt als je iets fatsoenlijks en direct bruikbaars wilt.....
Ik zal aan mijn mama vragen of ik wat meer zakgeld kan krijgen. :confused:

De vraag is inderdaad wat jij als fatsoenlijk definieert. Als je de HBM bank als niet-fatsoenlijk beschouwt, zijn we volgens mij over andere machines aan het praten. Ik wil een kleine machine om af en toe een stuk hout mee af te schaven vooraleer ik er glue-ups mee doe voor decoratief CNC werk. Ik ben geen schrijnwerker die er boterhammekes mee moet/wil verdienen.

Ik begrijp je problematiek met consumptie. Daarom heb ik net een lintzaag uit 1981 weer helemaal op punt gezet (inclusief nieuwe aandrijftrein). En ook net daarom kijk ik occasie, want dan red je iets van de schroot. Maar ook hier is een financiële beperking die mee speelt - hobby budgetten reiken helaas niet oneindig, en ook de wil om €600-€1000 neer te tellen voor een machine die voor mijn hobby niet 'core' is, is daarom niet haalbaar. Ik doe decoratief CNC werk, geen balken maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zal aan mijn mama vragen of ik wat meer zakgeld kan krijgen. :confused:

De vraag is inderdaad wat jij als fatsoenlijk definieert. Als je de HBM bank als niet-fatsoenlijk beschouwt, zijn we volgens mij over andere machines aan het praten. Ik wil een kleine machine om af en toe een stuk hout mee af te schaven vooraleer ik er glue-ups mee doe voor decoratief CNC werk. Ik ben geen schrijnwerker die er boterhammekes mee moet/wil verdienen.

Ik begrijp je problematiek met consumptie. Daarom heb ik net een lintzaag uit 1981 weer helemaal op punt gezet (inclusief nieuwe aandrijftrein). En ook net daarom kijk ik occasie, want dan red je iets van de schroot. Maar ook hier is een financiële beperking die mee speelt - hobby budgetten reiken helaas niet oneindig, en ook de wil om €600-€1000 neer te tellen voor een machine die voor mijn hobby niet 'core' is, is daarom niet haalbaar. Ik doe decoratief CNC werk, geen balken maken.
Verlijmen met een niet afstelbare machine is ellende. Afmeting van je werkstukken haalt niet echt uit, zuiverheid is altijd key....

Ik weet niet of je mechanisch klemt of met vacuum, maar als je paneel niet vlak is krijg je met het laatste problemen.
 
Laatst bewerkt:

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Die is al verkocht helaas.
Even marktplaats in de gaten houden. Afgelopen week zag ik nog 2 keer een 12" HBM voorbij komen voor rond de €200. We willen allemaal wel een hammer met spiraalas maar met jouw genoemde budget heb je met de huidige prijzen niet eens een 2e hands elektra beckum meer.
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Even marktplaats in de gaten houden. Afgelopen week zag ik nog 2 keer een 12" HBM voorbij komen voor rond de €200. We willen allemaal wel een hammer met spiraalas maar met jouw genoemde budget heb je met de huidige prijzen niet eens een 2e hands elektra beckum meer.
Yes, zal ik doen, bedankt!

Verlijmen met een niet afstelbare machine is ellende. Afmeting van je werkstukken haalt niet echt uit, zuiverheid is altijd key....

Ik weet niet of je mechanisch klemt of met vacuum, maar als je paneel niet vlak is krijg je met het laatste problemen.
Mechanisch, met klemmen. Het zal in alle geval beter zijn dan het puur gelintzaagde hout dat ik nu gelijmd heb, dat wat banaan stond. Voldoende hard klemmen ging wel, maar ik gok dat een geschaafde versie net dat ietsje beter gaat zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Die HBM machines zijn voor startende hobbyisten mooie machines, waar je met wat handigheid veel mee kunt bereiken. Het ligt ook aan je verwachtingen. Niet iedereen kan direct een Hammer of Felder kopen, noch daarvoor doorsparen.

Wat betreft 2e hands, hou marktplaats in de gaten voor een Dewalt DW 1150. Compact, alles nastelbaar en gemaakt in een tijd toen er nog een markt was voor dergelijke goede machines.

https://machineatlas.com/wp-content/uploads/2020/04/DeWalt-DW1150-Jointer-Planer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nice, bedankt Wilco!
1) geluk hebben op marktplaats
2) je netwerk uitbreiden met mensen die je wat gunnen EN machines hebben.

Gedachte: iedereen een eigen trampoline in een strakomheinde tuin. Of een megavette gedeelde trampoline voor de halve wijk?

Dus! Vraag eens rond, stap ergens binnen en vaak, simsalabim, kan er vanalles.

De mens bestaat omdat we kennis willen delen (meen ik), maar je moet de mensen dan wel tegenkomen.

Succes met de zoektocht en, elke vvd is beter dan geen vvd. Datgezegd staat de mijne 99.96% van de tijd stil..... wel fijn om te hebben..... kost wel veel ruimte.

HtBLDTL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Succes met de zoektocht en, elke vvd is beter dan geen vvd. Datgezegd staat de mijne 99.96% van de tijd stil..... wel fijn om te hebben..... kost wel veel ruimte.

De mijne misschien zelfs wel meer, maar ja, als je hem wegdoet, dan is het geld dat je er voor krijgt zo op en heb je niks meer… 😇
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.