Gezocht: verstelbare blokhaak

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.272
604
Moordrecht
@Albion Crafts is dit een optie? BCT doet al een tijdje in China produceren, zonder af te doen aan kwaliteit. Een prachtig apparaat en voor mij de ideale breedte van de lineaal

1717017139291.png


Banggood is overigens, ondanks de wat dubieuze naam, een veilige en betrouwbare webshop
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
In de regel moet het meetapparaat voor de calibratie 10x nauwkeuriger zijn dan het te kalibreren object. Als je dat volgt, is DIN 875/0nof /00 een logische keuze.
DIN 875/00 mag 4 micron afwijking hebben op 150 mm, bij /1 is dat 18 micron, en bij /2 is dat 35 micron. Die laatste is meer dan genoeg voor houtbewerking, minder dan de helft van een gemiddelde haar (80 micron).
Andersom gerekend: als je 180 micron afwijking toelaat op 150 mm lengte, is een /1 voldoende ter calibratie.
(Bron: THOME Präzision GmbH | DIN 875 - Toleranz der Winkel)
180 micron is 0.18 mm op 15 cm. Als je 4 delen aan elkaar zet kan je een kier krijgen van een kleine 1 mm als daar nog mijn eigen onnauwkeurigheid bijkomt kan dat precies pas zijn, of niet.
Gelukkig mag iedereen hier zijn eigen afwijking in maken.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
236
102
Omgeving Alkmaar
Iedereen kiest zelf hoe ver te gaan. Ik ben heel blij dat ik ooit zo’n din875 blokhaakje als referentie gekocht heb, maar ik tel geen microns. Ik ben heel blij als ik geen licht zie tussen de twee winkelhaken 😀
 

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
6
3
Hillegom
Hier de definitie van de 4 nauwkeurigheden van Din 875(screencopy van internet). Iedereen heeft zijn voorkeur, en ook een budget. Een class 00 150x100 kost 60 euro, class 2 12 euro (goedkoopste die ik vond op internet), en voor 18 (class 00) of 10(class 2) euro heb je ook nog een calibration protocol, dan weet je precies wat je hebt, meestal beter als maximale tolerantie.

Meetse!
 

Bijlagen

  • Din 875.JPG
    Din 875.JPG
    74 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
Ik wil even opmerken dat ik dit eigenlijk niet zo'n leuk topic vind. Want ik wordt er zo vreselijk HEBBERIG van.
Ik gelukkig in het geheel niet. Ik heb zo'n Lidl ding en weet niet eens wat ik er mee aan moet. Ik heb een paar klasse 0/1 RVS "blok"haken waar iedere Starret of dat rode spul een puntje aan kan zuigen. Dat dan ook nog eens voor een fractie van die prijzen.

Alles wat verstelbaar is staat nooit goed, ofterwijl, een stilstaande klok is de beste. Die geeft tenminste twee keer per dag de excte tijd aan. ;)
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.