Gezocht: verstelbare blokhaak

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.344
676
Moordrecht
@Albion Crafts is dit een optie? BCT doet al een tijdje in China produceren, zonder af te doen aan kwaliteit. Een prachtig apparaat en voor mij de ideale breedte van de lineaal

1717017139291.png

Banggood is overigens, ondanks de wat dubieuze naam, een veilige en betrouwbare webshop

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.620
3.047
Gaanderen
In de regel moet het meetapparaat voor de calibratie 10x nauwkeuriger zijn dan het te kalibreren object. Als je dat volgt, is DIN 875/0nof /00 een logische keuze.
DIN 875/00 mag 4 micron afwijking hebben op 150 mm, bij /1 is dat 18 micron, en bij /2 is dat 35 micron. Die laatste is meer dan genoeg voor houtbewerking, minder dan de helft van een gemiddelde haar (80 micron).
Andersom gerekend: als je 180 micron afwijking toelaat op 150 mm lengte, is een /1 voldoende ter calibratie.
(Bron: THOME Präzision GmbH | DIN 875 - Toleranz der Winkel)
180 micron is 0.18 mm op 15 cm. Als je 4 delen aan elkaar zet kan je een kier krijgen van een kleine 1 mm als daar nog mijn eigen onnauwkeurigheid bijkomt kan dat precies pas zijn, of niet.
Gelukkig mag iedereen hier zijn eigen afwijking in maken.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
248
119
Omgeving Alkmaar
Iedereen kiest zelf hoe ver te gaan. Ik ben heel blij dat ik ooit zo’n din875 blokhaakje als referentie gekocht heb, maar ik tel geen microns. Ik ben heel blij als ik geen licht zie tussen de twee winkelhaken 😀

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
12
9
Hillegom
Hier de definitie van de 4 nauwkeurigheden van Din 875(screencopy van internet). Iedereen heeft zijn voorkeur, en ook een budget. Een class 00 150x100 kost 60 euro, class 2 12 euro (goedkoopste die ik vond op internet), en voor 18 (class 00) of 10(class 2) euro heb je ook nog een calibration protocol, dan weet je precies wat je hebt, meestal beter als maximale tolerantie.

Meetse!

Bijlagen

• Din 875.JPG
    Din 875.JPG
    74 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.759
844
Enschede
ingoogni.nl
Ik wil even opmerken dat ik dit eigenlijk niet zo'n leuk topic vind. Want ik wordt er zo vreselijk HEBBERIG van.
Ik gelukkig in het geheel niet. Ik heb zo'n Lidl ding en weet niet eens wat ik er mee aan moet. Ik heb een paar klasse 0/1 RVS "blok"haken waar iedere Starret of dat rode spul een puntje aan kan zuigen. Dat dan ook nog eens voor een fractie van die prijzen.

Alles wat verstelbaar is staat nooit goed, ofterwijl, een stilstaande klok is de beste. Die geeft tenminste twee keer per dag de excte tijd aan. ;)

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
12
9
Hillegom
Een tip voor heel redelijk geprijsd meetgereedschap: E-SHOP měřicích nástrojů K-MET | Měřicí nástroje KINEX. Zij hebben geregeld speciale aanbiedingen, momenteel o.a. straight edge DIN 874/1 lengte 500/750/1000mm voor 35,00/35,00/63,00 euro, weliswaar ex btw, maar toch heel erg redelijk en erg solide, 1000mm weegt 3kg.
Winkelhaken volgens DIN 875/00, /0, /1 en /2. Heb jongstleden nog een winkelhaak gekocht 250x16 DIN 875/1 als standard, een 150x100 voor dagelijks gebruik en een kleine 100x70 DIN 875/1 voor controleren/instellen van machines, including verzendkosten 85 euro.....

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
623
176
Arnhem - Schaarsbergen
Ik heb thuis al en verstelbare combi haak en hier zou ik graag nog een verstelbare blokhaak bij willen van een kleiner formaat, ongeveer zo'n 100 a 150 mm. Bij de Baptist hebben ze wel zoiets maar dan is het telkens half metrisch half imperiaal. En laat het nou net zijn dat ik dat niet wil.

Heeft iemand misschien nog zo'n dingetje liggen en dat die er vanaf wil, of weten mensen misschien waar ik een volledig metrische variant zou kunnen bestellen (Belgische/Duitse sites zijn ook een optie.) Ik heb al wat gezocht maar heb nog niks kunnen vinden dat niet telkens weer een imperiale kant heeft, terwijl dat juist de combihaak die ik jaren terug uit Amerika heb geïmporteerd wel alleen maar metrisch was. En vervelend genoeg wilt die club niet meer naar Europa versturen nadat er wetgeving is ingevoerd om het makkelijker te maken, maar waardoor het belasting technisch opeens te moeilijk is geworden voor ze.

Qua prijs hoop ik iets te vinden tot zo'n 100 euro, met uitzondering 150. Dus die mooie Bridge Cities zitten iets buiten budget haha.
Bekijk bijlage 143965

Ik heb er één van Starret. Metrisch en gekocht bij Baptist. Fijn ding.

hdv

Post veel
24 nov 2019
999
525
Noord-Veluwe
Yep, zoals ik ook al in #13 schreef is Kinex een veilige en relatief betaalbare keuze. Is gewoon goed spul.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.107
448
hilversum
Heb de 150 en 300mm gekocht op amazon.
Enige wat ik jammer vind is dat ze vrij snel roesten tegenover de rest van me gereedschap...

Dus op wat extra aandacht na werken ze perfect.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.759
844
Enschede
ingoogni.nl
Enige wat ik jammer vind is dat ze vrij snel roesten tegenover de rest van me gereedschap...

M'n grootvaders bewaarden zoiets in wasdoek of in een doek ergens tussen wasdoek en oliegoed in. Ook alle rollen met beitels of slangenboren waren daarvan. Het houdt de inhoud een beetje "vettig" en houdt vocht buiten, maar schoon houden en af en toe het lapje met een beetje minerale olie schaad niet.

EDIT: in Paul Sellers blog zojuist, een rol met slangenboren waar de stof van voering van de rol licht geolied is.

Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
604
198
Middelburg

Dus op wat extra aandacht na werken ze perfect.
Dat was onder andere één van de reden om deze versie niet te kopen naast die van het afleesbare wat ik ook niet echt geweldig vind, de mijne heb ik dan ook teruggestuurd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.