Gezocht: verstelbare blokhaak

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Je bent me net voor Wim. Ergens in de berg zooi in mijn nog niet opgeruimde werkplaats heb ik een kleine metrische verstelbare blokhaak van Limit liggen. Ik weet niet meer hoe duur die was, maar in ieder geval een stuk goedkoper dan de 100mm versie die ik van Starrett heb (ook volledig metrisch). Die was in 2017 nog bijna €90. In mijn praktijk heb ik nog nooit gemerkt dat die van Limit minder goed zou zijn dan die van Starrett.

Geen idee of zij ook blokhaken maken, maar je zou eens kunnen kijken bij Kinex. Ik ben altijd erg tevreden over de prijs/kwaliteit-verhouding van hun. Erg goede spullen voor een redelijk vriendelijke prijs. De service die ze leveren is ook erg goed. Ik heb een geijkte haarwinkel bij ze gekocht die een braam had. Was geen enkel probleem, ik kreeg een retourcode en daarna werd er keurig een nieuwe opgestuurd.
Je hebt de Starret in twee kwaliteiten gehard en niet gehard. (misschien ook nog een geijkte variant maar dat weet ik niet)
 

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
Nou ga je lachen, maar ik heb de rechter van dit plaatje:

Bekijk bijlage 143980

Inderdaad van de Lidl/Parkside voor enkele euries. Iemand op het forum die heel veel van schaven en slijpen weet (hij was voor de laatste maal ook op de woodworking open dag met demonstraties, zijn naam ontschiet me even) gebruikte het ding daar ook, en hij is hartstikke haaks, zeker nauwkeurig genoeg voor houtbewerking.

Je kan hem andersom monteren zodat je de inches of de centimeters hebt, net wat je wil.
Als het werkt dan werkt het haha, en ieder zijn eigen ding.

Maar ik heb zelf een lichtelijke verzamel drang, en die uit zich bij mij naar kwaliteits gereedschap. In mijn ogen hebben die een bepaalde schoonheid welke een even degelijke maar stukken goedkopere variant niet aan kan tippen. (Ik weet het, ik ben niet goed wijs.)
 

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
Ik heb exact dezelfde combinatiehaak die Trigger toont, en is 100% haaks (gecontroleerd met mijn blokhaak DIN875/0) echter de oorspronkelijk topic starter zoekt een van 10/15cm
mijn ervaring met parkside is dat de kwaliteit consistentie niet heel hoog is, dus vind het leuk om dat te horen maar durf er niet op te vertrouwen dat als ik er een zou kopen deze hetzelfde zou zijn.
 

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
Igaging is ook een merk met verschillende mooie meet en afteken gereedschappen.

De kleine Starrett engineer blokhaak die Rizz noemt, heb ik vorig jaar, nav berichten op ons forum, gekocht via Amazon. Het is mijn meest gebruikte afteken haakje inmiddels. Starrett maakt mooie en vooral ook oerdegelijk goede spullen.

jaap

Bekijk bijlage 143981

Aye, het zijn zeker mooie die ik ook al ben tegen gekomen, maar ze zijn wel in inches en dat wil ik absoluut niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Als het werkt dan werkt het haha, en ieder zijn eigen ding.

Maar ik heb zelf een lichtelijke verzamel drang, en die uit zich bij mij naar kwaliteits gereedschap. In mijn ogen hebben die een bepaalde schoonheid welke een even degelijke maar stukken goedkopere variant niet aan kan tippen. (Ik weet het, ik ben niet goed wijs.)
Niets menselijk is ons vreemd. Ik heb er geen last van. Ik heb alleen te weinig ruimte.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
mijn ervaring met parkside is dat de kwaliteit consistentie niet heel hoog is, dus vind het leuk om dat te horen maar durf er niet op te vertrouwen dat als ik er een zou kopen deze hetzelfde zou zzijn.
Klopt ik ben ook wantrouwig wat Parkside aangaat, maar sommige dingen zijn echt niet zo slecht, dan de meesten doen geloven. Je combinatiehaak moet je sowieso periodiek controleren of hij nog steeds haaks is, een blokhaak bij de hand (DIN875-0) en je weet weer voldoende. Eén ding is zeker Starrett is topkwaliteit (de dure variant) en daar betaal je voor, de Parkside zal zeker minder lang mee gaan, maar met een beetje beleid gaat hij ook jaren mee. Mocht je graag veel geld willen uitgeven voor een goede combinatiehaak dan zou ik de Starrett versie nemen, gemaakt van gehard staal in satijn chroom uitvoering,....roest niet en is gemakkelijk af te lezen,..........helaas kan ik dat niet zeggen van de goedkopere versie, die roest al in het reclamefoldertje:giggle:
 

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
31
8
Hier soms daar
Mijn exemplaar komt denk ik van Ducotools een "gebruikt" exemplaar met rood handvat en waterpas merkloos. Dacht dat ik er iets van 35 +verzendkosten voor betaald had.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.272
604
Moordrecht
Aye, het zijn zeker mooie die ik ook al ben tegen gekomen, maar ze zijn wel in inches en dat wil ik absoluut niet.
1 ding wat me vooral is opgevallen tijdens het gebruik van mijn combinatiehaken, is dat ik ze zelden obv absolute waardes gebruik, nagenoeg altijd op referentiewaarde. Dus dan is het echt niet interessant of t in inches is of niet. Op die manier kom je wel toe aan het gebruik van je diverse gereedschappen. Moet het exact gebruik je de kleine combinatiehaak, meet je op referentie, dan je double square Ik vind dat iGaging setje erg leuk en wellicht bestel ik t nog wel 's.. vnl voor de heb.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klopt ik ben ook wantrouwig wat Parkside aangaat, maar sommige dingen zijn echt niet zo slecht, dan de meesten doen geloven. Je combinatiehaak moet je sowieso periodiek controleren of hij nog steeds haaks is, een blokhaak bij de hand (DIN875-0) en je weet weer voldoende. Eén ding is zeker Starrett is topkwaliteit (de dure variant) en daar betaal je voor, de Parkside zal zeker minder lang mee gaan, maar met een beetje beleid gaat hij ook jaren mee. Mocht je graag veel geld willen uitgeven voor een goede combinatiehaak dan zou ik de Starrett versie nemen, gemaakt van gehard staal in satijn chroom uitvoering,....roest niet en is gemakkelijk af te lezen,..........helaas kan ik dat niet zeggen van de goedkopere versie, die roest al in het reclamefoldertje:giggle:
Ik krijg al jaren commentaar uit diverse hoeken over mijn veelvuldig gebruik van Parkside (en Jet voor het wat grotere spul) maar het is vaak gewoon prima in orde. Het ding is dat ik veel verschillende dingen 'maak' en dus ook heel divers in mijn gereedschap zit, maar mijn schroefmachines ge/misbruik ik het allermeest (vrijwel elk project - 2 groene en 1 zwarte parkside) en ze geven na enkele jaren mishandelen nog steeds geen krimp. Ook mijn parkside 4-in-1 multitrimmer draait zijn rondjes naar tevredenheid en de 1400w nat/droog zuiger is een zegen als je zoveel troep maakt als ik.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Ik krijg al jaren commentaar uit diverse hoeken over mijn veelvuldig gebruik van Parkside (en Jet voor het wat grotere spul) maar het is vaak gewoon prima in orde. Het ding is dat ik veel verschillende dingen 'maak' en dus ook heel divers in mijn gereedschap zit, maar mijn schroefmachines ge/misbruik ik het allermeest (vrijwel elk project - 2 groene en 1 zwarte parkside) en ze geven na enkele jaren mishandelen nog steeds geen krimp. Ook mijn parkside 4-in-1 multitrimmer draait zijn rondjes naar tevredenheid en de 1400w nat/droog zuiger is een zegen als je zoveel troep maakt als ik.

Helemaal mee eens ik heb de accuschroevendraaier van Parkside de zwarte variant, doet het nog steeds, wordt voor van alles gebruikt, met name bij het opbouwen van de strandhuisjes, en hij dondert nogal eens in het zand, maar geeft geen krimp. Het enige minpuntje is, dat het soms een gepriegel is, om een bitje, of een boortje op de juiste manier in de kop van de accuschroevendraaier te plaatsen, dat heb ik niet met mijn mijn Makita of de Dewalt's. Maar ik betrap mezelf er regelmatig op, dat ik toch vaak met iets uit de Lidl stap, dan alleen levensmiddelen. Twee jaar geleden een Japanse zaagje gekocht die ik regelmatig gebruik om deuvels vlak af te zagen, werkt uitstekend, en is beduidend goedkoper dan het deuvelzaagje van Veritas, boren idem dito, doen het ook nog steeds prima, wellicht niet die kwaliteit van Fisch of Famag, maar als ik er één op de betonnenvloer laat vallen, sta ik niet te vloeken en te tieren.
 

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
152
25
Schiedam
Heb ook de accuschroevendraaier van Parkside..heb al meerdere keren gehad dat de kop doordraait als ik er een boortje of bitje in vast wil zetten..verder een nieuwe batterij gekregen nadat de oude niet meer opgeladen kon worden. Wil toch echt meer uitgeven voor kwaliteit de volgende keer.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Heb ook de accuschroevendraaier van Parkside..heb al meerdere keren gehad dat de kop doordraait als ik er een boortje of bitje in vast wil zetten..verder een nieuwe batterij gekregen nadat de oude niet meer opgeladen kon worden. Wil toch echt meer uitgeven voor kwaliteit de volgende keer.
Okay was het de groene of zwarte variant? en ja je kunt pech hebben met accu's. Helaas kun je gereedschap niet altijd uitproberen in de winkel, vaak komt het er op neer, aanschaffen, in gebruiksneming, waarna een mening kan worden gevormd. Komend weekend kun je gereedschap uittesten bij Baptist in Papendal/Arnhem, .....dat hoop ik in ieder geval. Boortjes die niet gemakkelijk in de kop worden gefixeerd zal zich al snel openbaren tijdens het mogen uittesten van het gereedschap. Maar zoals het meestal is, je krijgt naar hetgeen je betaald.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.853
1.056
Leeuwarden
Het gaat hier niet echt meer over blokhaken als ik dit zo lees. Als jullie behoefte hebben om een discussie te voeren over Parkside, kunnen we beter een nieuw topic maken…..
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jaap

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
236
102
Omgeving Alkmaar
Mocht je i-gaging gereedschap willen kopen dan zou ik dat niet via amazon.nl doen, maar via amazon.com. Weliswaar wat verzendkosten, maar voor 40 dollar ex vezendkosten krijg je daar de 4 én de 6 inch versie
Edit: ik zie dat er ook nog wat belasting bij komt, maar nog steeds veel goedkoper.

Off topic: ik was al een tijdje gefrustreerd over de niet-haaksheid van mijn combinatiewinkelhaak en had daarom mijn eigen tip opgevolgd. Helaas bleken de winkelhaken van i-gaging ook niet haaks. Die gaan dus terug….

On topic: heb je nog een goede (haakse) winkelhaak gevonden?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.272
604
Moordrecht
@Joseph Die combinatiehaken zijn heel makkelijk te corrigeren met een fijne vijl. Koop voor 2 tientjes een DIN875/1 haak en laat dat je controlehaak zijn om de rest mee te corrigeren. Mocht je je Starrett een keer laten vallen zul je dat ook een keer moet doen. Het is echt zo gebeurd.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
236
102
Omgeving Alkmaar
@Joseph Die combinatiehaken zijn heel makkelijk te corrigeren met een fijne vijl. Koop voor 2 tientjes een DIN875/1 haak en laat dat je controlehaak zijn om de rest mee te corrigeren. Mocht je je Starrett een keer laten vallen zul je dat ook een keer moet doen. Het is echt zo gebeurd.
Dat is absoluut een goede tip. Eentje die ik ook al met succes op mijn korte (en goedkope😜) Bahco combinatiehaak heb uitgevoerd. Maar op de -veel duurdere- combinatiehaak die ik inmiddels al lang geleden Baptist gekocht heb, heb ik me een ons geveild tot ik er achter kwam dat de zijkanten van het lineaal niet parallel liepen. Dus als ik de binnenhoek haaks had, was de buitenhoek niet haaks. En vice versa….. Ik maar denken dat ik iets verkeerd deed🤣

Vandaar dus de zoektocht naar een nieuwe. Maar goed, ik heb nu op ebay een heel oude Starret gekocht voor £20 plus wat verzendkosten. De vijl en DIN875/1 blokhaak liggen al klaar😀
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Mijn controle haakje is een DIN/00. Verder heb ik een grote driehoek van TSO waar ik mijn grotere haken mee vergelijk. Mijn grote woodpecker heb ik al diverse keren moeten verstellen. Ja, moet je hem, maar niet op het randje leggen. Ook mijn Starret is een enkele keer gevallen, maar deze is nog steeds zuiver. De woodpecker is 40 cm en de Starret is 15 cm dat maakt natuurlijk ook uit.
Persoonlijk ben ik van mening dat je controle haak een stap zuiverder moet zijn dan wat je wil bereiken.
Ik zou dan ook voor een Din/0 haak gaan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.272
604
Moordrecht
Weet ik niet, je hebt de garantie dat hij zuiverder is dan een 875/1, maar dat wil niet zeggen dat die laatste niet zuiverder is dan de gegarandeerde tolerantie. En voor de meesten is het meer dan ruim voldoende. Maar goed, dan gaat het weer over voorkeur.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
419
154
Persoonlijk ben ik van mening dat je controle haak een stap zuiverder moet zijn dan wat je wil bereiken.
In de regel moet het meetapparaat voor de calibratie 10x nauwkeuriger zijn dan het te kalibreren object. Als je dat volgt, is DIN 875/0nof /00 een logische keuze.
DIN 875/00 mag 4 micron afwijking hebben op 150 mm, bij /1 is dat 18 micron, en bij /2 is dat 35 micron. Die laatste is meer dan genoeg voor houtbewerking, minder dan de helft van een gemiddelde haar (80 micron).
Andersom gerekend: als je 180 micron afwijking toelaat op 150 mm lengte, is een /1 voldoende ter calibratie.
(Bron: THOME Präzision GmbH | DIN 875 - Toleranz der Winkel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.