Gezocht: verstelbare blokhaak

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
Ik heb thuis al en verstelbare combi haak en hier zou ik graag nog een verstelbare blokhaak bij willen van een kleiner formaat, ongeveer zo'n 100 a 150 mm. Bij de Baptist hebben ze wel zoiets maar dan is het telkens half metrisch half imperiaal. En laat het nou net zijn dat ik dat niet wil.

Heeft iemand misschien nog zo'n dingetje liggen en dat die er vanaf wil, of weten mensen misschien waar ik een volledig metrische variant zou kunnen bestellen (Belgische/Duitse sites zijn ook een optie.) Ik heb al wat gezocht maar heb nog niks kunnen vinden dat niet telkens weer een imperiale kant heeft, terwijl dat juist de combihaak die ik jaren terug uit Amerika heb geïmporteerd wel alleen maar metrisch was. En vervelend genoeg wilt die club niet meer naar Europa versturen nadat er wetgeving is ingevoerd om het makkelijker te maken, maar waardoor het belasting technisch opeens te moeilijk is geworden voor ze.

Qua prijs hoop ik iets te vinden tot zo'n 100 euro, met uitzondering 150. Dus die mooie Bridge Cities zitten iets buiten budget haha.
1715768738583.png
 
  • Leuk
Waarderingen: keesfrees

Sander_H

Actieve deelnemer
3 aug 2020
25
4
Voorburg
Ik heb hier zelf ook naar gezocht. Uiteindelijk de baptist versie gekocht, maar de inch indicatie is heel irritant.

Je kan kijken of je de Starrett 13ma ergens kan vinden. Was recent voor 120 euro te koop via amazon.nl/de/uk, maar nu tijdelijk (?) uitverkocht.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.257
594
Moordrecht
De Starrett 13MC is er zo 1. Ik vind de liniaal te breed, die is net zo breed als de 300mm versie combihaak. Ik doe het met de minicombihaak van Starrett, Die wel gewoon een smalle liniaal heeft. Tot nu toe geen toegevoegde waarde gevonden voor een double square, behalve voor de heb..
 

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
De Starrett 13MC is er zo 1. Ik vind de liniaal te breed, die is net zo breed als de 300mm versie combihaak. Ik doe het met de minicombihaak van Starrett, Die wel gewoon een smalle liniaal heeft. Tot nu toe geen toegevoegde waarde gevonden voor een double square, behalve voor de heb..
Dat is inderdaad een hele mooie. En zeker ook het overwegen waard. Zoals ik al zei heb ik al een Combihaak, dus is het al grotendeels voor de heb. Maar met hoe klein deze is maakt het minder uit dat dit wel weer een combi zou zijn.

En het is starret :love:
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
259
62
Grönnen
Bij Baptist een verzoek indienen.
Huh? Zou je dat eens uit willen leggen?
Beste Baptist, kunnen jullie navragen bij de leverancier of deze afschrijfhaak ook leverbaar is met alleen cm's

Ik heb geen idee of ze daar voor open staan, ik ken ze niet maar een speciaal zaak zoals deze zal logischerwijs wel luisteren naar opmerkingen van klanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
71
30
Veldhoven
Beste Baptist, kunnen jullie navragen bij de leverancier of deze afschrijfhaak ook leverbaar is met alleen cm's
Dat... klinkt heel logisch nu dat je het gezegd hebt
Ik heb geen idee of ze daar voor open staan, ik ken ze niet maar een speciaal zaak zoals deze zal logischerwijs wel luisteren naar opmerkingen van klanten.
Vanuit een leermeester van mij gehoord dat ze dat niet altijd willen zijn. Zelfs wanneer deze beste meneer al tientallen klanten heeft doorgestuurd willen ze niets doen qua tegemoet komen met prijzen of iets doordat ze heel goed weten welke marktpositie ze in Nederland en zelfs Europa hebben naar mijn idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: keesfrees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Het probleem voor Baptist is dat de Nederlandse importeur er mee opgehouden is. (kan even niet meer op zijn naam komen) Probeer eens limit gereedschap volgens mij levert Baptist die ook.
 
Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
170
53
Delft
Je wil zon haak in centimeters, maar ook dat de liniaal een vast aantal cm lang is. Ik heb er een die is gemarkeerd in cm, maar de liniaal is 12", of 30.nogwat cm lang, en dat is echt super irritant.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
949
504
Noord-Veluwe
Je bent me net voor Wim. Ergens in de berg zooi in mijn nog niet opgeruimde werkplaats heb ik een kleine metrische verstelbare blokhaak van Limit liggen. Ik weet niet meer hoe duur die was, maar in ieder geval een stuk goedkoper dan de 100mm versie die ik van Starrett heb (ook volledig metrisch). Die was in 2017 nog bijna €90. In mijn praktijk heb ik nog nooit gemerkt dat die van Limit minder goed zou zijn dan die van Starrett.

Geen idee of zij ook blokhaken maken, maar je zou eens kunnen kijken bij Kinex. Ik ben altijd erg tevreden over de prijs/kwaliteit-verhouding van hun. Erg goede spullen voor een redelijk vriendelijke prijs. De service die ze leveren is ook erg goed. Ik heb een geijkte haarwinkel bij ze gekocht die een braam had. Was geen enkel probleem, ik kreeg een retourcode en daarna werd er keurig een nieuwe opgestuurd.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.159
435
1715784583989.png

zoiets ?
die kosten niet zo heel duur
de stalen lineal kan je gewoon afzagen als je een korte wilt
en vervangen als hij beschadigd raakt
 
  • Leuk
Waarderingen: keesfrees

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.781
2.007
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou ga je lachen, maar ik heb de rechter van dit plaatje:

3065617-1246992766.jpg

Inderdaad van de Lidl/Parkside voor enkele euries. Iemand op het forum die heel veel van schaven en slijpen weet (hij was voor de laatste maal ook op de woodworking open dag met demonstraties, zijn naam ontschiet me even) gebruikte het ding daar ook, en hij is hartstikke haaks, zeker nauwkeurig genoeg voor houtbewerking.

Je kan hem andersom monteren zodat je de inches of de centimeters hebt, net wat je wil.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.197
1.830
Terkaple
www.woodworking.nl
Igaging is ook een merk met verschillende mooie meet en afteken gereedschappen.

De kleine Starrett engineer blokhaak die Rizz noemt, heb ik vorig jaar, nav berichten op ons forum, gekocht via Amazon. Het is mijn meest gebruikte afteken haakje inmiddels. Starrett maakt mooie en vooral ook oerdegelijk goede spullen.

jaap

igaging ajustable square.jpeg

 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
572
190
Middelburg
Nou ga je lachen, maar ik heb de rechter van dit plaatje:

Bekijk bijlage 143980

Inderdaad van de Lidl/Parkside voor enkele euries. Iemand op het forum die heel veel van schaven en slijpen weet (hij was voor de laatste maal ook op de woodworking open dag met demonstraties, zijn naam ontschiet me even) gebruikte het ding daar ook, en hij is hartstikke haaks, zeker nauwkeurig genoeg voor houtbewerking.

Je kan hem andersom monteren zodat je de inches of de centimeters hebt, net wat je wil.
Ik heb exact dezelfde combinatiehaak die Trigger toont, en is 100% haaks (gecontroleerd met mijn blokhaak DIN875/0) echter de oorspronkelijk topic starter zoekt een van 10/15cm
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
236
102
Omgeving Alkmaar
Igaging is ook een merk met verschillende mooie meet en afteken gereedschappen.

De kleine Starrett engineer blokhaak die Rizz noemt, heb ik vorig jaar, nav berichten op ons forum, gekocht via Amazon. Het is mijn meest gebruikte afteken haakje inmiddels. Starrett maakt mooie en vooral ook oerdegelijk goede spullen.

jaap

Bekijk bijlage 143981


Mocht je i-gaging gereedschap willen kopen dan zou ik dat niet via amazon.nl doen, maar via amazon.com. Weliswaar wat verzendkosten, maar voor 40 dollar ex vezendkosten krijg je daar de 4 én de 6 inch versie
Edit: ik zie dat er ook nog wat belasting bij komt, maar nog steeds veel goedkoper.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.