Gezocht: Iemand met een lintzaag en een vaste hand omgeving Assen

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Volgens mij heeft Trigger in post #4 en #8 je probleem al opgelost. Lekker even naar Emmen gaan. Leer je ook weer van.
We hebben ook een medeforumlid in omgeving Lheebroek gehad. Die had een mooie Hammer staan. Ik weet alleen niet of hij nog actief is op het forum.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.009
2.212
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goede vraag.
Ik denk dat het allemaal dan beter past.
Je moet het toch allemaal opnieuw vlakken.

Momenteel ligt mijn dikste lint op mijn grote lintzaag, eentje van 1,1mm dik en 34mm diep. Gangbaar is 1mm tot 0,5mm, maar dit is een grote machine met dito linten. Ook als ik er een dunner lint op zet moet je rekenen dat een lintzaag nooit perfect recht zaagt, al kan ik zeggen dat de mijne behoorlijk in de buurt komt.

Ter indicatie, dit meubel:

heeft een voorzijde met gespiegelde, ofwel 'bookmatched' platen. Dat waren origineel 30mm dikke Iroko planken die van zichzelf niet perféct recht waren. Ik heb ze herzaagd met mijn lintzaag en daarna opnieuw gevlakt. Ik hield uiteindelijk 0,8cm ofwel 8mm dikte over, ik was dus 14mm kwijt aan dikte ná het vlakken. Maar dan moet je wel rekenen dat die platen 120cm lang waren en niet echt goed recht.

Op een stukje van een schaaf denk ik dat je 1 tot max 2mm kwijt raakt op deze wijze, m.a.w. vergelijkbaar met een cirkelzaag - vooropgesteld dat je zaagtafel perfect afgesteld is.

En als je het toch niet haalt uit één stuk heb ik hier misschien nog wel een stuk beuken liggen waar je mee kan combineren.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een lintzaag is dunner maar het risico dat je niet helemaal recht zaagt is veel groter
dan moet je per saldo zoveel schaven dat het waarschijnlijk meer hout kost.

passing is de reden niet uiteidelijk heb je toch lossen delen die je apart weer vlak moet maken
Klopt. In principe zou je prima voor een cirkelzaag/tafelzaag kunnen kiezen - als die voldoende hoogte heeft voor het model schaaf dat je wilt maken. Maar dan moet je bij het dimensoneren van het blok al rekening houden met de dikte van 2 zaagsnedes. Heb je dat niet gedaan (en loop je vervolgens het risico dat of je centrale balk te smal wordt voor de beitel die je hebt liggen, of de wangen veel te dun) dan moet je toch voor de lintzaag kiezen (don't ask...)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.