Gezocht horizontale vaste mini boormachine

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.366
352
't hoofd van Overijssel
Voor het boren van 2 mm gaatjes in 6 mm dik hout zoek ik een boormachinetje. Toeren niet zo belangrijk. Wel een stabiel geheel dat het 2 mm HSS (DIN338RN) boortje er rustig in kan lopen op een schuin vlak. Het mag iets heel simpels zijn als op 220 of met een adapter. Kan het hout naar de boor bewegen zijn namelijk kleine stukjes.

Heb al gedacht aan eentje van de Action maar daar past maar 2,4 mm in. Printplaat boormachinetjes maar die hebben van die speciale duurdere boortjes. Mischien een simpel electra motortje met een los boorkopje er op.

1661083841375.png

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.215
3.646
Je kan het met een gewone accuboormachine doen. Je moet alleen eerst een metalen plaatje van een streep of vier dik met een 2mm gat er in gebruiken als geleider. Je te boren hout leg je vast tegen de mal en je beweegt je boor naar het hout. Zo kan je namelijk ook prima onregelmatig gevormde kralen boren.

• Leuk
Waarderingen: JPAJS

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.366
352
't hoofd van Overijssel
En met een flexibele boorkop en een malletje?
Dat gaat niet werken er moeten massa''s van die sleutelhangers geboord worden. Die gaatjes moeten er recht in anders vliegen ze er links en recht op de oppervlakte uit is de ervaring inmiddels.

1661096552678.png

Je kan het met een gewone accuboormachine doen. Je moet alleen eerst een metalen plaatje van een streep of vier dik met een 2mm gat er in gebruiken als geleider. Je te boren hout leg je vast tegen de mal en je beweegt je boor naar het hout. Zo kan je namelijk ook prima onregelmatig gevormde kralen boren.
Interessante gedachte. Alleen mijn accuboormachine past geen 2 mm boortje. Nu heb je daar wel weer adapters voor. Maar ik heb liever iets in elkaar gefreubeld met onderdelen dat ik zo kan gebruiken en niet eerst van alles in elkaar moet zetten om te gebruiken. En je kan hier beter het hout bewegen het is redelijk vlak en uniform van dikte en nog groot genoeg om met de vingers vast te houden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.215
3.646
Je houdt dan het probleem dat dat 2mm boortje wil weglopen. Daarom wil je die bij de punt geleiden .

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
601
18
Je zou een dremel kunnen overwegen, je kan kennelijk ook een los boorkopje erbij kopen die van 0.4 tot 3.2mm kan klemmen:
41

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.869
1.243
Riemst
Ik zou toch eerst een centerpuntje boren met een centerboor. Anders gaat de boor de neiging hebben om weg te glijden en breekt ze. En een mal maken zodoende dat het werkstuk niet kan bewegen.

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
601
18
Ik heb eventueel nog een Ferm "dremel" met accu liggen die ik niet meer gebruik, zitten alleen geen spantangen meer bij. Wellicht past dat boorkopje daar wel op.

• Leuk
Waarderingen: vandikte

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.546
3.568
Gaanderen
Waarom niet met een kolomboor? Ja er zal wel een boortje breken maar je het hiervoor dan ook geen kwaliteitsboor voor nodig 21 cent ex bij eco tools. En de dremel is ook in een boorkolom te zetten van dremel.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.031
344
Rosmalen
Ik zou er misschien eerder een freesje met ondersnijder voor gebruiken, dan een spiraalboor. Hoe diep moeten de gaten?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.292
1.203
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor het boren van 2 mm gaatjes in 6 mm dik hout zoek ik een boormachinetje. Toeren niet zo belangrijk. Wel een stabiel geheel dat het 2 mm HSS (DIN338RN) boortje er rustig in kan lopen op een schuin vlak. Het mag iets heel simpels zijn als op 220 of met een adapter. Kan het hout naar de boor bewegen zijn namelijk kleine stukjes.

Heb al gedacht aan eentje van de Action maar daar past maar 2,4 mm in. Printplaat boormachinetjes maar die hebben van die speciale duurdere boortjes. Mischien een simpel electra motortje met een los boorkopje er op.
Dremel, plank en twee slangenklemmen? zoals dit bv? Ferrule Slitter

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.297
2.613
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zoek naar zo'n mini-boormasjientje heb ik een draadje opgestart
oorspronkelijk dacht ik aan een dremel of eentje van bosch op 12V
toen kwam @mk23 met proxxon op de proppen
ik heb mij daar verder in verdiept, en neig nu naar proxxon
de belangrijkste reden is het aantal varianten en toebehoren (bv boorstandaarden) dat ze aanbieden
allemaal spotgoedkoop, en bijna even (*) duur als dremel
(*) 'even' = een fraktie duurder

Efvee

Post veel
9 jun 2021
910
374
RegioRotterdam
Je hebt van die 2 mm boortje met een zeskant schacht. Die past wel in een gewone boorkop.

Het gaat begrijp ik om schuin afgezaagde plakjes van een tak. Ik zou dan denken aan de boor horizontaal vast op een plaatje. Op het plaatje twee latjes waartussen een blokje kan schuiven dat een V- of U-vormige uitsparing heeft waar je sleutelhangers in passen en ter plekke van de bodem van de U een gaatje waar de boor doorheen steekt.
Je trekt het blokje terug tot de boor niet meer in de uitsparing steekt, legt het hangertje in de uitsparing en duwt blokje met hangertje naar voren. De boor kan niet weg en gaat dus rechtuit het hout in.

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.366
352
't hoofd van Overijssel
Waarom niet met een kolomboor? Ja er zal wel een boortje breken maar je het hiervoor dan ook geen kwaliteitsboor voor nodig 21 cent ex bij eco tools. En de dremel is ook in een boorkolom te zetten van dremel.
Doe het nu ook met een kolomboormachine. Als je heel rustig begint dan valt het met het weglopen wel mee.
Ik zou er misschien eerder een freesje met ondersnijder voor gebruiken, dan een spiraalboor. Hoe diep moeten de gaten?
Freesje van 2 mm diameter ?? Gaten zijn nu ongeveer zo'n vijftien millimeter diep.
op zoek naar zo'n mini-boormasjientje heb ik een draadje opgestart
oorspronkelijk dacht ik aan een dremel of eentje van bosch op 12V
toen kwam @mk23 met proxxon op de proppen
ik heb mij daar verder in verdiept, en neig nu naar proxxon
de belangrijkste reden is het aantal varianten en toebehoren (bv boorstandaarden) dat ze aanbieden
allemaal spotgoedkoop, en bijna even (*) duur als dremel
(*) 'even' = een fraktie duurder
Ik vind ze alle twee eigenlijk kneiter duur. Hoopte op oplossing met een eenvoudig motortje van vijftien euro en een goedkoop boorkopje wat werkt
Je hebt van die 2 mm boortje met een zeskant schacht. Die past wel in een gewone boorkop.

Het gaat begrijp ik om schuin afgezaagde plakjes van een tak. Ik zou dan denken aan de boor horizontaal vast op een plaatje. Op het plaatje twee latjes waartussen een blokje kan schuiven dat een V- of U-vormige uitsparing heeft waar je sleutelhangers in passen en ter plekke van de bodem van de U een gaatje waar de boor doorheen steekt.
Je trekt het blokje terug tot de boor niet meer in de uitsparing steekt, legt het hangertje in de uitsparing en duwt blokje met hangertje naar voren. De boor kan niet weg en gaat dus rechtuit het hout in.
Die boortjes met zeskant schacht zijn van flubber staal gemaakt en breken soms al na vier gaatjes en de andere keren houden ze er weer honderd vol. Heb nu duurdere HSS boortses die het echt lang vol houden en vrij makkelijk er in boren op het schuine vlak.
Ik ben nog even op zoek geweest naar houtboren met een centerpuntje maar van 2 mm niet te vinden los. Maar weer wel in set met boren met diverse diameters.

Nou dat ja. Verticale opstelling. En dan een glad plateautje waarop je het stukkie tak naar voren kan schuiven. Met 2 mm heb je nou niet echt veel te vrezen dat het door de lucht vliegt. En zo precies hoeven die gaatjes nou ook niet als ze maar horizontaal in het midden zitten.

Vandaag even in die dremel wereld gekeken en vond een kneiter dure set met een handige houder. Alleen kon ik die niet los vinden. Die verticale kolomboormachine houder lijkt mij dan weer niet handig.

1661192962003.png

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken voor mijn gevoel komen we langzaam wel ergens wat makkelijk gaat werken.

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.366
352
't hoofd van Overijssel
Ik denk dat deze oplossing bedoeld wordt
Maar of die ook geleverd kan worden weet ik niet...
Juist dat is het, maar ga nu wel twijfelen hoe krachtig dat motortje is. Enige belasting en er is weer een paus gekozen. De recensies zijn echt goed te noemen. :)

1661197749308.png

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Ik zou (inderdaad ook) bij de kringloop kijken of ze een oude boormachine hebben (en anders bij de bouwmarkt het goedkoopste huismerkding halen), en die op een plankje vastzetten. Bijvoorbeeld door er rondom stukken hout te lijmen zodat deze geheel klem zit. Eventueel een losse aan/uitschakelaar erbij voor als je daar moeilijk bij kunt.
Alleen mijn accuboormachine past geen 2 mm boortje. Nu heb je daar wel weer adapters voor
Ik heb dat ook bij mijn kolomboor met boortjes van 1mm. Die heb ik nooit nodig, die ene keer dat dat voor 1 gaatje wel was, heb ik een cm schilderstape om het boortje gedraaid om de schacht dik genoeg te krijgen. Weet niet of dat precies genoeg is voor je, maar iig als test de moeite waard (kost namelijk niets, misschien een boortje als het breekt).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.