Gezocht: grote versie spouwmes Inca Major, zie tekening

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Beste allen,

Ik ben op zoek naar de grote versie van het spouwmes voor de Inca Major. Ik wil namelijk wat dikkere planken onder een hoek gaan zagen. Het gaat om versie A:

Spouwmes - Riving Knife.JPG

Wie kan mij eraan helpen?

Groeten,

René
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Ik heb in middels contact met hem gehad, hij krijgt er waarschijnlijk heel binnenkort weer eentje binnen. Ik kende hem wel, maar hij kon me de vorige keer niet helpen, nu waarschijnlijk wel. Dank voor de reminder (y)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je een spouwmes wil maken uit een zaagblad, moet je daarvoor wel een dik blad nemen (dikker dan je zaagbladen). Dikte spouwmes moet namelijk tussen dikte blad en breedte zaagsnede zitten, zodat als hout klemt het je spouwmes klemt en niet je zaagblad.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je een spouwmes wil maken uit een zaagblad, moet je daarvoor wel een dik blad nemen (dikker dan je zaagbladen). Dikte spouwmes moet namelijk tussen dikte blad en breedte zaagsnede zitten, zodat als hout klemt het je spouwmes klemt en niet je zaagblad.
Dikker liever niet, dan kan het hout niet verder. dunner maakt weinig uit. Je kan ook zonder spouwmes zagen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Op de tekening in de eerste post staat hoe dik het spouwmes moet zijn.
Maar ik zie eigenlijk niet in waarom je een ander spouwmes nodig hebt. Zonder spouwmes zagen zou ik zeker niet doen, maar zelfs als het pakweg een centimeter lager is dan het zaagblad, hoeft dat geen probleem te zijn. Het spouwmes kan dan nog altijd zijn functie (klemmen van het hout ) behoorlijk vervullen.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Probeer nog eens te lezen wat ik schrijf aub. De richtlijn voor de dikte van het spouwmes is:
Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2.

Adviseren om zonder spouwmes te zagen is ronduit dom.
Die berekening stond ook inderdaad in de handleiding van Inca, maar ik begreep het tekeningetje niet helemaal. Nu wel, dankzij de aanvullingen hier :giggle:(y).

En nee, ik heb best al veel op YouTube zitten kijken en zonder spouwmes ga ik niet zagen. Ik ben (niet alleen daardoor trouwens) best wel voorzichtig, ik ga mij nog wel meer inlezen.

Wat ik achteraf toch een (ahum, offtopic...) wel gek vond was dat Inca dus het zaagtafelplateau draait in plaats van de zaag. Ik heb zitten bedenken hoe je daar dan het hout gaat invoeren, van de schuine kant bóven of juist beneden. Ik heb dat nu bij de bovenkant gedaan, dan valt het afval naar beneden van het plateau af, anders blijft het volgens mij tegen het zaagblad aan komen met kickback of zo tot gevolg.....

En nu weer verder, het is wél koud buiten, ik ga denk ik maar in de schuur staan.....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Let op! De berekening van Joris (tandbreedte + dikte blad)/2 is voor 'gewone' zaagbladen. Dus traditionele zaagbladen uit koolstofstaal die 'gezet' moeten worden. Voor zaagbladen die HM bestukt zijn (dus de bladen die we nu gebruiken) is het de tandbreedte min 0,3 mm. Dus bij een zaagblad met hardmetaal tanden van 3 mm breed moet het spouwmes 2,7 mm dik zijn.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
wat dikkere planken onder een hoek zei je maar dat heeft niks met je spouwmes te maken. alleen als je een groot dikte verschil in je blad krijgt misschien
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
wat dikkere planken onder een hoek zei je maar dat heeft niks met je spouwmes te maken. alleen als je een groot dikte verschil in je blad krijgt misschien
Met het huidige blad van 190mm heb ik niet genoeg hoogte en heb een groter zaagblad nodig. En die 190 was de laatste maat waar ik met het huidige (kleine) spouwmes mee kon werken en heb ik de maat groter nodig..... Bij mijn Inca dus hé :unsure: :cool:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Houd er dan wel rekening mee, dat als je de zaag in de laagste stand hebt, je zaagblad nog wel boven het blad uitsteekt. Verdekte snedes zal je dus minder diep kunnen doen.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Houd er dan wel rekening mee, dat als je de zaag in de laagste stand hebt, je zaagblad nog wel boven het blad uitsteekt. Verdekte snedes zal je dus minder diep kunnen doen.
Yep, dan zou ik dus weer van zaagblad en spouwmes moeten wisselen. Ik denk toch dat ik het meeste een groter zaagblad zal gaan doen. Maar goed om het te melden :giggle: (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Er is toch wel iemand op dit forum die net als in het filmpje de contouren van zijn grote spouwmes op een a4tje wil tekenen?
Stuur maar PM en dan slijp ik hem wel uit. Half uurtje werk.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.