Gezocht 380 volt Dewalt radiaalzaag en info

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ik heb een Electra Beckum trekzaag (max 300mm afkorten) en een zaagtafeltje wat ik bijna nooit gebruik; ik vindt het teveel werk om dat uit de hoek te halen.
Wat ik dan meestal doe is met lijmklemmen en mijn handcirkelzaag prutsen, niet handig dus.
Nu ben ik op het idee gekomen om een radiaalzaag te kopen en op termijn mijn zaagtafel weg te doen; mits het schulpen op de radiaalzaag een beetje meevalt.
Ben vanavond wezen kijken voor een 1600S maar dat is veel te grofstoffelijk voor wat ik doe. Mijn vader heeft een DW125 en ik denk dat dat toch wel het minimale is.

Ik kan geen overzicht vinden van de nummers met de afmetingen van de verschillende modellen? Of kun je dat op een of andere manier zien aan de modelnummers?

Weet of heeft iemand hier zoiets te koop?
380V
Denk 250 mm blad
Formaat tussen een DW125 en een 1600S in
Hoeft geen nieuwstaat te zijn maar ook geen opknapper
wel compleet met spouwmes en schermkap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je zou kunnen zoeken naar iets van de 700 serie. Die zijn vaak geleverd met een spouwmes en een uitgebreide berg plastic om het zaagblad heen. Zijn volgens mij ook als elu geleverd. De DW125 is een echte hobbyzaag. Daar hebben ze maximaal bezuinigd op onderdelen. Wat is er mis met een 1600? Die lange arm ga je waarderen als je de machine ook wil gebruiken om langs te zagen.
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Bedankt, dit is precies het soort info waar ik naar op zoek was. De 1600 stond in een steigerverhuurbedrijf, er stond een zaag van 350 mm op met maar een paar tanden.
De lange arm was precies de reden dat ik ben gaan kijken, tot 600mm afkorten betekend dat ik minder vaak zal langszagen. Ik zaag eigenlijk meestal plaatjes en latjes (+hobby=tijd zat) dus ik hoef eigenlijk geen groot blad en sterke motor maar misschien dat ik dat toch voor lief moet nemen.
Ik lees en hoor uitgesproken meningen over parallel zagen met een RAS, maar ik wil het zelf proberen als ik hem eenmaal een beetje ken en alle veiligheidvoorzieningen in orde heb.
Heb nu contact met deze verkoper op MP:
≥ DeWalt afkortzaag radiaalzaagmachine - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl
Het lijkt veel op een 1600S (?), verkoper zegt dat de lineaal op de machine 71 cm lang is.
De gele veiligheidskap lijkt me niet origineel, maar toch lijkt het me een stuk veiliger kunnen zijn dan zo'n oude open kap? Bovendien zitten er van die slepende klauwtjes op om te zorgen dat het werkstuk niet terugschiet.
Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen?

Deze machine zit trouwens wel wat hoger in prijs dan ik bedacht had er aan uit te geven, maar ik ben wel voor buy once, cry once.
De 700 serie lijkt me nieuwer en dus nog wat duurder, dus dat zal niet lukken ben ik bang.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
De dewalt typenummers ergens aan relateren is mij nog niet gelukt. Dat gele plastic is van een later model 700 serie. Prijzen van die zagen zijn heel wisselend. Er staat ook nog een 1875 op MP. Die heb ik ook en die kan tot 910mm zagen en heeft een gietijzeren voet, in plaats van plaatstaal.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben een Dewalt DW720 aan het op opknappen. Is dat wat voor jou? De machine is 230V en heeft geen spouwmes. Bij het afkorten is (in tegenstelling tot een zaagtafel) een spouwmes niet nodig. Alleen bij schulpen gebruik je die en dat kun je beter op een zaagtafel doen, want dat is preciezer en sneller.

Dit is de zaag voordat deze opgeknapt is. De zaag komt compleet met onderstel, nieuw Ecotools zaagblad en de bescherming aan beide kanten van het zaagblad. De tafel moet ik nog maken. De zaag is compleet schoongemaakt en wordt nog afgesteld. De zaagbreedte moet ik kijken, maar die zal ongeveer 45-50cm zijn. De machine staat in Maastricht.

17FF951F-2944-4D04-9498-61331F4132A6.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ja wazig dat er niet eens een website is waar de basismaten van de zagen op staan?
Verkopers vermelden ook bijna nooit maten, en vanaf een foto is ook moeilijk in te schatten hoe groot de machine is.
Ik heb 380 dus ik zie eigenlijk geen goede reden om een 220 machine te kopen?
910mm is natuurlijk helemaal geweldig, maar ik moet een compromis maken tussen vierkante meter beslag en hoe vaak ik dat gebruik, en dan denk ik dat 600mm wel ongeveer ideaal is voor mij, wat zijn de afmetingen van die 1875 machine?
Schulpen wil ik wel kunnen, al weet ik nog niet of ik het echt ooit zou doen. Ik denk dat ik dan wel zo een moderne beschermkap moet hebben met van die klauwtjes en een spouwmes?

Meer in algemene zin: wat is er moeilijk aan een spouwmes? Ik heb een metaallintzaag, dus ik zou die uit een plaat van de juiste dikte kunnen zagen toch?
Het is natuurlijk wel handig als er een bevestiging op de machine zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Er zit bij de meeste radiaalzagen van dewalt geen standaard bevestiging voor een spouwmes op. Van de dw720 weet ik dat hij er mee geleverd is. Maar dan moet je dus zo'n kap op je zaagmachine zetten. Op de meeste oudere machines heb ik nooit een bevestiging voor een spouwmes gezien, maar ik ben ook niet alwetend. Omdat ik ook een gewone zaagtafel heb, gebruik ik de radiaalzaag vooral voor de dingen waar een tafelzaag minder handig voor is. Voor schulpen gebruik ik dus mijn zaagtafel. Hoever een dw1875 uit de muur steekt kan ik wel voor je opmeten als ik in de werkplaats ben. Die klauwtjes zitten bij de oudere machines aan een stang die door de kap loopt.
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Een 1875 komt 1400 cm uit de muur volgens een verkoper. Voor mij te groot.
Ik begrijp nu van verschillende kanten dat de nauwkeurigheid van een radiaal zaag in het algemeen meer tijd kost vanwege het fijnafstellen van de arm etc.
Een afkortzaag met trekfunctie zoals ik die heb is uit de doos nauwkeuriger, dus die wil ik dan niet wegdoen voor een RAS. Al met al ben ik nu toch aan het kijken voor een nauwkeuriger tafelmodel zaag, draagbaar of met wielen eronder zodat ie makkelijker tevoorschijn gehaald kan worden. Ik ga me eerst orienteren en als het nodig is zal ik een nieuw topic openen. Bedankt voor de reacties.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik weet niet waar je je kennis over radiaalzagen vandaan hebt, maar de arretering van een ouderwetse , voor de profi markt bedoelde radiaalzaag hoef je alleen een keer bij te stellen als die versleten raakt. Het arreteerblok is conisch en valt ook weer in een conische uitsparing in de kolom. Als je je machine gewoon onderhoud, zodat de arm soepel draait op de kolom, dan valt de arm elke keer weer netjes in de uitsparing en hoef je de eerste 40 jaar nergens aan te stellen. Ze maken het volgens mij al een jaar of 80 zo, daar zal wel een goede reden voor zijn. Het werkt. Een radiaalzaag voor de profimarkt en een afkortzaag voor de bouw, zijn niet te vergelijken wat bouwkwaliteit betreft. Een kapex , die toch vaak als een top machine wordt gezen, kost pak em beet 1500 euro. Een dewalt uit de 700 serie begint bij zo'n 1800 euro en is wat mij betreft de onderkant van de radiaalzagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben het met @chevy66 eens. Ik heb een aantal radiaalzagen opgeknapt en de hoekinstelling is elke keer spot on. Je moet de tafel afstellen zodat de hoek juist is, maar verder zijn de hoeken goed. Bovendien is er veel meer bij te stellen dan bij een afkortzaag en zijn de zaagsnedes mooier.
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Klopt allemaal wat je zegt maar een fatsoenlijke radiaalzaag, met redelijke afmetingen en prijs vinden valt nog niet mee.
Ik heb nu het idee dat een tafelzaag makkelijker zal zijn, maar ik begin me nu pas te orienteren.
Mijn eerste gedachte was om mijn beide machines weg te kunnen doen maar ik denk nu dat ik beter af ben met mijn afkort-trekzaag in combinatie met een tafelzaag(je).
Dewalt lijkt de default te zijn, en daarom ook gewild tweedehands.
Misschien dat een Scheppach HS105 iets is? Afijn ik heb geen haast dus ik kijk nog even rond.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Schulpen met een radiaalzaag is niet ideaal, omdat het afstellen minder handig is. Daar zou ik een zaagtafel voor gebruiken. Alleen voor zagen in dubbel verstek is de radiaalzaag handiger. De Scheppach zou ik links laten liggen en voor een Dewalt of Bosch Professional te gaan. Maar dan zit je al snel aan het dubbele van de Scheppach.

Ik zie dat jij jouw zaagtafel niet pakt omdat deze in een hoek staat. Zou je dan geen invalzaag overwegen? Die pak je sneller dan een zaagtafel. Of jouw zaagtafel inbouwen in jouw werkbank.

Mijn DW720 is bijna klaar voor de verkoop. De hardwax moet nog drogen en dan kan ik de eerste zaagsnede maken.

28FDEAEB-4B58-40E2-B2C5-0E1093382B1E.jpeg

CA4FA142-67AF-4B34-86BA-A4530FEEE5DE.jpeg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
L.N. wat heb je voor afstelprobleem met het schulpen? Je draait de zaag 90 graden en vergrendelt hem en je kan schulpen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb er weinig problemen mee, maar vind het gewoon niet zo handig. Maar ik ben ook gewoon verwend door mijn zaagtafel. Het nauwkeurig afstellen van de breedte is minder fijn bij een radiaalzaag door het ontbreken van een fijnafstelling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Die heb ik ook niet op mijn zaagtafel. Rolmaat voldoet voor mij. Vandaar mijn vraag.
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ik heb nog even teruggedacht aan wat ik gedaan heb, en die dingen gaan denk ik makkelijker op een tafel.
Kleine gelamineerde multiplex plaatjes
Multiplex latjes uit een plaatje
Eigenlijk altijd haakse hoeken en parallel
lang geleden glaslatjes
Ben geen echte timmerman dus dingen als pen gat en zwaluwstaart verbindingen zie ik mezelf ook in de toekomst niet maken.
Vandaar dat ik voor nu eerst een andere zaagtafel wil regelen, misschien in de toekomst dan nog een radiaalzaag erbij.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mij leek een radiaalzaag ook wel een mooie machine om alles op te kunnen doen, maar de goede machines zijn toch ook wel groot. Ik zag laatst dit filmpje van Stumpy Nubs op YTover radiaalzagen. Ze zijn wel erg veelzijdig, maar volgens mij moet je er ook wel mee overweg kunnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Met wat gezond verstand kom je een heel eind. Maar ik scherm mijn zaag en frees wel af, zodat mijn handen veilig zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.