Gevalletje waterschade

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Omdat het in mijn schuur veel te koud is doe ik mijn schilderwerk, panelen voor aftimmering dakbeschot, op zolder. Kan er maar 3 per keer doen. Dan weer wachten tot ze droog zijn etc etc. Twee keer gronden en tot op heden 1 keer alles afgelakt, dacht ik bijna klaar te zijn. begon net voor de middag en hoorde druppelen naast me. Je kan begrijpen dat ik me niet erg vrolijk voel. Er zit een nieuwe dakkapel op die bijna 2 jaar oud is. Maar ja die is dus niet lek. Er zit nog een metertje schuindak tussen de dakkapel en de nok. Ja ik weet ook wel dat het komt omdat de wind de sneeuw onder de dakpannen blaast en dit gaat dooien.
Het probleem is de mogelijke schade. De gipsplaat die op het plafond zit kan weg en precies waar het lekte stond een kartonnen doos met schaven. Ja Clifton L.N Veritas en nog wat moois. Die kon ik gelukkig snel schoonkrijgen. Er zat al wat roest op. Van die gips plaat lig ik ook niet wakker want de boel is nog in aanbouw en dat zijn de kosten niet.

Waar zit dan wel mijn probleem? In het dakbeschot. Bouwjaar begin jaren 70: spaanplaat. Het water loopt via de bovenzijde van het dakbeschot in mijn kamer.
Spaanplaat en water zijn geen vrienden. Ik heb de boel aan de binnenzijde geisoleerd. Dampopen en aan de buitenzijde zit niets.
Contact gehad met de verzekering en die zeggen dat het gedekt is. Ja dat geloof ik graag maar de vraag is moet het dakbeschot vervangen worden.
Graag hoor ik ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dikke kans dat er ergens sneeuw onder is gewaaid. Als het gips toch kapot is, kun je de rest ook wel slopen. Maar voor dat je het dakschot gaat aanpakken, zou ik wachten tot het voorjaar, en dan kijken of het nog steeds lekt.
 
Ik denk dat in jouw isolatie wijze een fout zit. Je geeft aan dat de isolatie damp open is aan gebracht en dat had dus damp dicht moeten zijn. Bij temperatuur verschil is er altijd damp transport van binnen naar buiten en nu zeker met vorst condenseert dat ergens in jouw isolatie. Vermoedelijk is er helemaal geen sprake van een lekkage van buiten naar binnen, maar is het condensatie vocht. Er zal dus het e.e.a. aan gepast moeten worden.

M.vr.gr. Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb het er uit gebreid over gehad voor ik het kocht. Want een vocht probleem wilde ik niet. Het moest wel los van het dakbeschot maar dat was geen probleem. Ik heb vorig jaar aan de andere zijde enkele doorvoeren gemaakt en toen niets gevonden van vocht.
Nee de oorzaak is voor mij stuifsneeuw wat dooit. Maar de vraag blijft wat te doen met het dakbeschot?
 
Ik weet de bouwwijze van jouw woning niet. In mijn woning is ook spaanplaat gebruikt. Voor er fabrieksmatig isolatie isolatie op is gespoten is er aan de bovenzijde een teerachtige substantie op aan gebracht, wat de dampdichtheid behelst. Na 35 jaar is dat nog steeds in orde. Ik weet niet of die situatie bij jou ook zo is. Als dat niet zo is dan komt er water rechtstreeks op het spaanplaat waar het spaanplaat niet tegen bestand is. Dit tenzij het spaanplaat van een watervaste versie is. Mocht de spaanplaat aangetast worden, dan zal dat vervangen moeten worden. Eerst maar constateren dat het aan getast wordt. Meer kan ik er ook niet van maken.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Yozu

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wim met de fijne droge stuifsneeuw van afgelopen weekend en flink wind er op komt er sneeuw onder de pannen als die smelt lekt het .
bij een dak zoals dat van jouw.

kan je vanaf de binnenkant niet oplossen
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Eerst maar eens wachten hoe dat opdroogt. De lijm is waarschijnlijk niet watervast maar het kan ook meevallen als het niet te lang nat blijft. Constructief doet die spaanplaat niets.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Wim met de fijne droge stuifsneeuw van afgelopen weekend en flink wind er op komt er sneeuw onder de pannen als die smelt lekt het .
bij een dak zoals dat van jouw.

kan je vanaf de binnenkant niet oplossen
Stuifsneeuw is ook bij mij overal doorheen gekomen. Grootste probleem: dit is de zolder boven mijn werkplaats! Dus twee hele dagen bezig geweest met sneeuwruimen. Tot dan niet stoken in de werkplaats. Wat halen we toch een werk op onze nek, met dat houtbewerken! Enfin, het is gelukt.
 

Bijlagen

  • 54B806D7-D585-46C2-9C69-FE4E4D27A230.jpeg
    54B806D7-D585-46C2-9C69-FE4E4D27A230.jpeg
    94,8 KB · Weergaven: 110

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik heb ook zo'n dak op de schuur en dus vergelijkbare resultaten. Wel ietsie minder gelukkig. Ik heb alles wat hoog was weg geblazen met de compressor. Dat ging mooi met die droge sneeuw. Had ook nog wat spullen onder het afdak gezet. Dat had ik beter niet kunnen doen. Alles begraven onder de sneeuw en dat ging er minder makkelijk af.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
JeRyvXn7Ws2peRR_tzqxSxzBSL4cNuOTeb4NuYZCiaLoMrD912mx26oHJGjhNHDIAYGZrtf6G-Cg6itWmQlohYBIOCZY8p-VbkGZ7OszewmbjyZr488SsBs_0JnwjYh2OGBe4T34Izw3MIakoZJNh9gkZS7pX2rx7oMqTAgwMvgu-nik1OzsoH7RwCLmBaD5byBuxNgBcDa-R8e-CKBbZn_JsDiAy5wZoulKEX5cGPgLg7GNEnUB8HN2ntlW-YVZTcsFQ0Qb4UW1Wf0GikYFGEoNpokM4SBWc52V9OT9qnJWTEiH-YSDSYFrcKzBLazm_O_ICAv0iRwXgpnLyRTA4DS3MkdeEjqFEPBLBtHMJB_KLYaf6peCsOAOHwDxZ2vdQiM6KI_qO6iRyCdEaWH_EvtHHj4m9gmf9tt3hqvtEfJhsoJzakRwYPj-thjBhQ0FnpH8MOEZf_8lYRkRw8_vwuY8tv__4-gXkPPNFq-mBuXZeMQCFSObZu1fYTqpdXVuWRZ82CLlVAMEVLV3F9KTaWSreIsXCKbpb6_QaV3dg5bxaUc_W_xNyWJJhBBduA75dTxesoikm-ss2rf94mXqwQTeq69WAIH7epevWbpieTq6z_IqGxHG18YARENm_CbC_KGSyCkJZCz6KoleKDvqth4kYWIPrJL2zbQNcEp84M0K-bY7DDPZIkEPjuAkCg=w1025-h577-no
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hier ook stuifsneeuw onder de dakpannen gekomen en de afgelopen dagen ongeveer 10L water opgevangen. Gelukkig geen spaanplaat maar vuren. Isolatie ga ik wel weghalen en vervangen als we de dakkapel laten plaatsen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Wim
Ik zou het gewoon laten drogen het zal niet voor het eerst zijn sinds de jaren 70 dat er wat stuif sneeuw op je dak ligt
Ik zou wel een poging wagen om er een keer folie onder je pannen te legen dan ben je van dit hele probleem af
Succes met oplossen van het probleem
 
Hey hallo Wim
Ik zou het gewoon laten drogen het zal niet voor het eerst zijn sinds de jaren 70 dat er wat stuif sneeuw op je dak ligt
Ik zou wel een poging wagen om er een keer folie onder je pannen te legen dan ben je van dit hele probleem af
Succes met oplossen van het probleem
Dat moet dan wel damp open folie zijn, anders ontstaat er condensatie tussen het dak hout en de folie.

M.VR.GR. jAN
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hey hallo Wim
Ik zou het gewoon laten drogen het zal niet voor het eerst zijn sinds de jaren 70 dat er wat stuif sneeuw op je dak ligt
Ik zou wel een poging wagen om er een keer folie onder je pannen te legen dan ben je van dit hele probleem af
Succes met oplossen van het probleem
Leroy, het zou kunnen dat er in het verleden ook stuifsneeuw is geweest. Ik herinner me een winter in 1979. Toch denk ik dat dit vroeger wel iets anders was. Toen zat er nog geen dakkapel op. Ja folie daar zat ik ook aan te denken. Ik heb er ook hele nare verhalen over gehoord als je de verkeerde folie erop zet. Zeker omdat er vanuit de binnenzijde is geisoleerd. Ik heb op drie plaatsen de isolatie opengemaakt en gekeken maar daar zie ik geen lekkage of vochtproblemen.
Het spaanplaat is aan de kopse kanten wel opgezwollen. Ik zal er wel een bouwkundige bijhalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.