Wat mij geleerd is in NL is dat krachtstroom 3-fase wisselstroom(~) is, zonder een nul draad (vaak wel aanwezig, maar niet in gebruik bij krachtstroom). Doordat de verschillende fases niet synchroon lopen krijg je tussen de fases een spanningsverschil van tegenwoordig 400~ V. Daar werkt een krachtstroom apparaat op.
Die drie fases zijn afzonderlijk ieder 230~/240~ V i.c.m. een nul draad (zoals ,als ik mij niet vergis, iedereen in de benelux de aansluiting thuis heeft, zij het 1x 2x of 3x 230~ V).
De grap van dit alles is dat je met dezelfde 3-fase 16 A aansluiting een apparaat dat werkt op 3 x 230~ V met een vermogen van 11.040 W kunt aansluiten. Maar zodra het apparaat 1 x 400~ V is mag het 'maar' 6400 W zijn.
Ik heb er niet voor geleerd, dus correct me if I'm wrong.
Als het in België met krachtstroom anders werkt ben ik erg benieuwd.
elektriciteit gedraagt zich links van de landsgrens niet anders dan rechts er van
de terminologie kan wel verschillen, maar zelfs binnen hetzelfde land heb je dialecten in de terminologie
ook de vorm waaronder men de elektriciteit binnenbrengt + hoe men die gebruikt + de regelgeving kan verschillen
in nl spreekt men inderdaad van krachtstroom
wij spreken eerder over 3-fasen
in een standaardhuis draait alles op 240V
dat is de binneninstallatie
het is hier mogelijk dat in de straat 3x240V ligt
om binnenshuis op 240V te draaien, heb je minstens 2 draadjes van 240V nodig
maar technisch kan het ook dat vanuit de straat 3 draadjes van 240V binnenkomen
daarvan heb je er meestal telkens slechts 2 nodig
sommige oude zware machines draaien nog op 3x240V
een nul hoort niet meer in deze familie thuis, want dan zou je op 130V draaien
en dat is héél lang geleden
het is ook mogelijk dat in de straat 3x400V ligt
om binnenshuis op 240V te draaien, heb je een nul (= neutraal) nodig
zonder een discussie over soorten netwerken te willen starten, stel ik hier dat men bij 1, 2 of 3x400V dan ook de nul binnenbrengt
ik kom installaties tegen waar er 1x400 + N, 2x400 + N of 3x400 + N binnenkomt
nadien doet de klant daarmee wat hij wil naargelang de toestellen en machines die hij staan heeft, dat vergen
en dat is soms gek
zo heb ik een kantenlijmer die 'krachtstroom' vraagt, maar tegelijkertijd ook een nul nodig heeft, want de meeste motoren daarin werken op 3x400, maar er zit eentje in dat op 240 werkt
De grap van dit alles is dat je met dezelfde 3-fase 16 A aansluiting een apparaat dat werkt op 3 x 230~ V met een vermogen van 11.040 W kunt aansluiten. Maar zodra het apparaat 1 x 400~ V is mag het 'maar' 6400 W zijn.
dit is de formule
16A x 240V = 3.840W
16A x (3x)240V x 1,7 = 6.528W
16A x (3x)400V x 1,7 = 10.880W
noot: bij 3 fasen is de vermenigvuldigingsfaktor 1,7 en niet 3
bijkomende bemerking: in nl staan de wcd's op een zekering of automaat van 16A
in vl noemen we die stopkontakten, en daar staat een zekering of automaat van 20A op
aanvulling
in vl stonden op stopkontakten oorspronkelijk zekeringen van 16A
automaten zijn later op de markt gekomen
omdat die sneller reageren, mogen er types van 20A op lijnen waar vroeger zekeringen van 16A stonden