Heb de gereedschapkast nu een aantal jaren in gebruik, maar (lees eerder in deze post) bij het maken viel hij een keer voorover, omdat de deuren open zwaaiden terwijl ik bezig was de kast op het onderstel vast te maken. De kast viel met half open deuren op de werkbank en beide deuren stuk. Dat heb ik toen gerepareerd, deel met epoxylijm maar helaas kwam daarbij van de rechter deur het frontpaneel er niet helemaal recht in, en echt mooi sluiten deed de kast ook niet meer. Maar alles went en ik liet het zo, totdat ik vorige week zag dat het paneel helemaal verzakt was en dat de onderkant van de deur gescheurd was over de ingefreesde groef voor het paneel. Deur leeggemaakt en de pianoscharnier los geschroefd en tot mijn verbazing tikte ik de deur met de hamer redelijk onbeschadigd uit elkaar; epoxy is ook niet altijd de oplossing blijkbaar. Alles netjes van lijmresten ontdaan, de scheur gelijmd en besloten om de middelste houder voor de beitels met een deuvel aan de zijkanten te bevestigen, om zo de onderkant te ontlasten. De boel weer in elkaar gezet en voilà, weer een netjes sluitende deur die mooi haaks in elkaar zit. De reden dat het paneel niet recht zat, was een kluit epoxy lijm in een hoek. Als ik toen de boel even geprobeerd had voor alles met lijm in te smeren was alles direct goed geweest en was het waarschijnlijk ook niet gescheurd.
Omdat ik nu toch met de kast bezig was, ook de linker deur aangepakt en het interieur gewijzigd. Mijn 3 handzaagjes liggen altijd de kast van de bovenfreestafel, maar nu heb ik van een dun paneel een extra binnendeurtje gemaakt waarachter de zagen zitten en op de voorkant weer het meetgereedschap en het te lompe houdertje voor de messen. Nu nog een houder maken voor de spookschaven en misschien een nieuwe voor de messen, dan is de kast weer een beetje meer compleet.
Toen het binnendeurtje er in zat vroeg ik me wel af waarom ik de scharniertjes er zo vreemd in gezet heb, dat had wel wat chiquer gekund. En de schroeven van de het messenbakje steken door het paneel, maar ik heb geen kortere en kan ze in de buurt ook niet vinden. Ze hebben alleen spijkers te koop en chemische keilbouten.
jaap
Omdat ik nu toch met de kast bezig was, ook de linker deur aangepakt en het interieur gewijzigd. Mijn 3 handzaagjes liggen altijd de kast van de bovenfreestafel, maar nu heb ik van een dun paneel een extra binnendeurtje gemaakt waarachter de zagen zitten en op de voorkant weer het meetgereedschap en het te lompe houdertje voor de messen. Nu nog een houder maken voor de spookschaven en misschien een nieuwe voor de messen, dan is de kast weer een beetje meer compleet.
Toen het binnendeurtje er in zat vroeg ik me wel af waarom ik de scharniertjes er zo vreemd in gezet heb, dat had wel wat chiquer gekund. En de schroeven van de het messenbakje steken door het paneel, maar ik heb geen kortere en kan ze in de buurt ook niet vinden. Ze hebben alleen spijkers te koop en chemische keilbouten.
jaap
Laatst bewerkt: