Geleiders Hammer N4400

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou overstappen op een dunne machine olie.
Siliconen spray is niet geschikt om metaal te smeren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Dunne machine olie wil ik juist niet gebruiken, om te voorkomen dat houtstof aankoekt en daardoor het wieltje zwaarder gaat lopen of zelfs vastloopt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou overstappen op een dunne machine olie.
Siliconen spray is niet geschikt om metaal te smeren.
Olie in een zaagmachine lijkt me geen goed idee. Die bronzen bussen zouden in principe zelf smerend moeten zijn. In de handleiding wordt smeren afgeraden.
Uiteindelijk zijn de busjes slijtagedelen die eenvoudig en goedkoop te vervangen zijn. Ze kosten amper 1,20 euro, dat is de kost niet. Alleen spreekt Felder er niet over en zijn ze niet als vervang onderdeel verkrijgbaar in de shop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Olie in een zaagmachine lijkt me geen goed idee. Die bronzen bussen zouden in principe zelf smerend moeten zijn. In de handleiding wordt smeren afgeraden.
Uiteindelijk zijn de busjes slijtagedelen die eenvoudig en goedkoop te vervangen zijn. Ze kosten amper 1,20 euro, dat is de kost niet. Alleen spreekt Felder er niet over en zijn ze niet als vervang onderdeel verkrijgbaar in de shop.
Helemaal juist, maar als hij ze dan toch smeert doe dan maar een olie ipv silicone.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hier staan ook nog een aantal interessante dingen over geleiders:Bandsägeblattführung - Drechsler-Forum
Slijtage van de achterste geleiders komt door zware belasting bij onder hoge zaaghoogte. Iets wat ik regelmatig doe. Misschien toch maar eens kijken voor een electrische kettingzaag. Dan kan ik het draaihout met kettingzaag binnen voorbereiden.

De busjes zijn dinsdag al geleverd.
De aanloopwieltjes heb ik terug vlak geslepen op de kolomboormachine en een diamantplaat.
102FD437-083D-4638-8BCD-9027DB61E680.jpeg
Dat ging erg vlot. Daarna nog even gepolijst op een fijne plaat.
Daarstraks alles terug gemonteerd en afgesteld. De machine zaagt terug mooi recht.

FBA98D0A-5848-42AB-B0FD-D589DB2CC288.jpeg
Dit plaatje van enkele mm dik is gezaagd met een zelf gevijld, gezet en mishandeld lint. De machine werkt dus terug perfect.
Ik ga misschien wel een extra set geleiders aanschaffen dat enkel gebruikt gaat worden voor nauwkeurig werk. Deze geleiders zullen dan ingezet worden voor onder andere voorbereiden van draaihout.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer en Joost79

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Bedankt, hier kan ik wat mee. Zoeken op kraagbus levert onmiddellijk wat ik nodig heb. Even de juiste maat opmeten en dan kan ik bestellen.
Mijn zaaglinten zijn scherp, daar zorg ik wel voor. Maar ik zaag regelmatige grote, lompe stukken voor op de draaibank. En die zijn niet altijd even goed te hanteren en geven daardoor veel druk op de geleiders.
Heb de busjes ondertussen besteld. Kosten 1,2 euro per stuk dus gelijk ze allemaal vervangen. En meteen een set reserve mee besteld.
Waar had je deze besteld? en hoe hebben ze het gehouden tot nu toe?


Algemene vraag, hoeveel speling mogen deze wieltjes hebben?
Is de upgrade naar ceramische geleide blokjes het geld waard? ik zou zeggen; iets dat mee draait heeft minder weerstand en loopt soepeler. minder warmte opbouw en minder slijtage. of zijn de blokjes wel degelijk een goede upgrade top de wieltjes. of de tussen oplossing en dat is dan de ceramische wieltjes? iemand ervaring hier mee?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Waar had je deze besteld? en hoe hebben ze het gehouden tot nu toe?


Algemene vraag, hoeveel speling mogen deze wieltjes hebben?
Is de upgrade naar ceramische geleide blokjes het geld waard? ik zou zeggen; iets dat mee draait heeft minder weerstand en loopt soepeler. minder warmte opbouw en minder slijtage. of zijn de blokjes wel degelijk een goede upgrade top de wieltjes. of de tussen oplossing en dat is dan de ceramische wieltjes? iemand ervaring hier mee?
Heiko Reich was niet enthousiast over de keramische geleiders.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
De geleider van HEMA ziet er indd een stuk beter uit, eigenlijk zoals je het standaard zou verwachten van een beetje kwalitatief merk.
ik zie dat ze 215,- per geleider boven /Onder kosten, dus dat is zeker de moeite waard om die te overwegen ipv die van Felder/Hammer
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waar had je deze besteld? en hoe hebben ze het gehouden tot nu toe?


Algemene vraag, hoeveel speling mogen deze wieltjes hebben?
Is de upgrade naar ceramische geleide blokjes het geld waard? ik zou zeggen; iets dat mee draait heeft minder weerstand en loopt soepeler. minder warmte opbouw en minder slijtage. of zijn de blokjes wel degelijk een goede upgrade top de wieltjes. of de tussen oplossing en dat is dan de ceramische wieltjes? iemand ervaring hier mee?
Als je Duits machtig bent, zou ik ook even de discussie op het Dreshlerforum lezen (link op bijdrage 25). Daar staan ook heel wat interessante dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.