Geleiders Hammer N4400

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De bussen van de lint geleiding zijn versleten. Het is vooral de bus van het achterste wiel van de onderste geleiding wat er slecht aan toe is, maar de andere bussen vertonen ook flink speling.
In de webshop van Felder zijn de bussen niet los verkrijgbaar, enkel de wieltjes of een volledig set.
Heeft al iemand dit probleem gehad en hoe opgelost?
Bronzen bussen los kopen of alles vervangen, eventueel door een universele geleiding.
C9952AB9-6DE0-4731-A1AD-49006B368A9A.jpeg406CA0C7-DC4B-4636-BCB8-D42F38036D07.jpegA2FBCA3D-1462-4949-9227-186C8E2319AB.jpeg
 
Laatst bewerkt:

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
146
30
De bussen van de lint geleiding zijn versleten. Het is vooral de bus van het achterste wiel van de onderste geleiding wat er slecht aan toe is, maar de andere bussen vertonen ook flink speling.
In de webshop van Felder zijn de bussen niet los verkrijgbaar, enkel de wieltjes of een volledig set.
Heeft al iemand dit probleem gehad en hoe opgelost?
Bronzen bussen los kopen of alles vervangen, eventueel door een universele geleiding.
Bekijk bijlage 109737Bekijk bijlage 109738Bekijk bijlage 109739
Ik zou contact opnemen met Felder. Ik heb al een aantal keer losse onderdelen besteld vanaf de tekening en onderdelenlijst.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Die kan je idd alleen als complete set bestellen. Tenzij je de keramische lager neemt, dat heb ik ook gedaan voor mijn N3800.

(Besef nu pas dat je enkel de bussen bedoelt, ik heb de complete lager incl as gekocht)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan die busjes zo te zien, simpel vervangen. Dus opmeten en bij een lagerboer nieuwe bestellen. En ze daarna wel goed in de olie houden. Je zit voor zulke onderdelen toch niet aan de fabrikant vast?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
En ik denk dat je om dit in de toekomst te voorkomen, op zoek moet naar een scherp en voor het werk passend zaagblad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Om je het zoeken makkelijker te maken. Zo'n ding heet een kraagbus.
Bedankt, hier kan ik wat mee. Zoeken op kraagbus levert onmiddellijk wat ik nodig heb. Even de juiste maat opmeten en dan kan ik bestellen.
Mijn zaaglinten zijn scherp, daar zorg ik wel voor. Maar ik zaag regelmatige grote, lompe stukken voor op de draaibank. En die zijn niet altijd even goed te hanteren en geven daardoor veel druk op de geleiders.
Heb de busjes ondertussen besteld. Kosten 1,2 euro per stuk dus gelijk ze allemaal vervangen. En meteen een set reserve mee besteld.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb hetzelde probleem gehad op mijn FB510, nieuwe exemplaren besteld bij Felder en daarmee gelijk keramische schijven gekregen i.p.v. de metalen schijven, die ook al behoorlijk gesleten waren.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb hetzelde probleem gehad op mijn FB510, nieuwe exemplaren besteld bij Felder en daarmee gelijk keramische schijven gekregen i.p.v. de metalen schijven, die ook al behoorlijk gesleten waren.

Fons
Fons, welke onderdelen had je besteld? De lagerbussen of de aanloopwieltjes?
De wieltjes zijn los te verkrijgen in de Feldershop heb ik gezien.
En welk onderdeel wordt dan keramisch geleverd?
Eerlijk gezegd vind ik die achterste aanloopwieltjes niet goed werken. Een beetje 'Systeem X' zoals ik dat noem. Het is de bedoeling dat ze meedraaien, maar dat doen ze niet altijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat is er tegen om dat holle pijpje waar dat busje inzit te voorzien van een kogellager met de zelfde buitenmaat als dat plaatje wat je nu hebt en met een zo dik mogelijke buitenring? Bij mijn lintzaag heb ik dat ook zo opgelost. 6300 2z gat 10 buiten 35. 2,5 euro
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Wat is er tegen om dat holle pijpje waar dat busje inzit te voorzien van een kogellager met de zelfde buitenmaat als dat plaatje wat je nu hebt en met een zo dik mogelijke buitenring? Bij mijn lintzaag heb ik dat ook zo opgelost. 6300 2z gat 10 buiten 35. 2,5 euro
Foto?

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Fons, welke onderdelen had je besteld? De lagerbussen of de aanloopwieltjes?
De wieltjes zijn los te verkrijgen in de Feldershop heb ik gezien.
En welk onderdeel wordt dan keramisch geleverd?
Eerlijk gezegd vind ik die achterste aanloopwieltjes niet goed werken. Een beetje 'Systeem X' zoals ik dat noem. Het is de bedoeling dat ze meedraaien, maar dat doen ze niet altijd.
Het gehele setje, keramisch wieltje en de bus in het lagerhuis, zie foto:

335A046B-826E-4139-AE62-C0B784E60988.jpeg
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ja ik heb ook veel problemen gehad met deze geleiders zoals groeven in de contactvlakken, vastgelopen assen in lagerbussen, steeds verlopende instellingen en heb daarom gebruikte keramische gekocht, tot nu toe geen problemen!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik controleer regelmatig of de wieltjes goed draaien, maak ze regelmatig even schoon en spuit er wat siliconen spray op.
Tot nog toe geen problemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Is er een bestelnummer van dit keramisch aanloopwieltje? Want ik ben dus niet de enige die tegen deze problemen aankijkt.
Ombouw van het aanloopwieltje naar een lager is doenbaar. Het enige wat nodig is, is een stukje as van 14 mm wat in de plaats van de bus komt en waar het lager op gemonteerd wordt.
Dan krijg je een een systeem zoals Axminster of SHopbox24 levert.
Of dit systeem.
1635778189537.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik weet niet hoe groot het gat is in het busje en wat de buitenmaat van dat loopwieltje is. Dus als je dat opmeet weet je welke maat lager er zou passen. Als het busje een doorlopend gat heeft, kan je daar een boutje door steken. Anders iemand als jan v/d broek lief aankijken. Die kan een stukje 14mm as afdraaien en er een groefje in steken voor een segeringetje.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Is er een goede reden voor om de achterkant van de lintzaag tegen de zijkant van het (meestal) grote wieltje aan te laten lopen? Het lijkt mij veel logischer om hem tegen het loopvlak van dat wieltje aan te laten lopen.
Ik zie zowel het een als het ander, maar begrijp het (nog) niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je het lint op zijkant laat lopen, heb je een groot raakvlak. Daardoor is de druk per oppervlakte kleiner, waardoor je minder slijtage hebt. Doordat het wiel wel nog ronddraait, slijt het wiel regelmatig af en krijg je geen groeven. Je ziet vaak een wieltje met een groef er in als de zaag op het loopvlak loopt. Dat wordt vooral gebruikt bij dunne zaagjes bij bochtig werk. Je hebt dan geen ruimte voor zijgeleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.