Gat boren, niet moeilijk... toch?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
315
153
Amersfoort
Wat is je probleem met de slangenboor? De gebruikelijke boortol gaat waarschijnlijk te hard, denk aan booromslagsnelheid. Als het uitrichten is, een boorgeleider maken, zoiets.
Nou, dat bleek dus draaisnelheid te zijn. En ik heb het in het verleden gedaan voor mijn Douglas werkbank, maar daar had ik aardig wat stukken hout die eruit werden getrokken. Niet mooi, helaas. Nu is mijn nieuwe werkbank van beuken en ik merk dat ik daar wel met een slangenboor kan werken, met een bijzonder laag toerental en blok hout aan de onderzijde om het breken te beperken.
Helemaal terug naar het begin: waarom moet je door 100 mm heen? Bench dogs hebben toch maar een beperkte diepte nodig. Om stof en zaagsel uit de gaten te krijgen kun je na je 19 mm begin diameter, op de juiste diepte toch verder doorboren met een kleinere diameter?

Toon
Dank Toon, zoals handtools only al aangaf, bankhaken ;).

Ik zal ook eens kijken naar de 3/4 boren, maar ik vermoed dat ik met mijn 19mm slangenboor, de nieuwe drill guide en gecontroleerd te boren ook een heel eind ga kunnen komen. Wel eerst test stukje ;)

Bedankt allen!

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.