Garage inrichtingstips voor oldtimerstalling/klusruimte

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Eindelijk krijg ik de beschikking over een langgezochte garagebox om een camperbusje te stallen en te klussen. De afmetingen zijn 5,7 x 3,6m x 2,8m (diep, breed, hoog). Er zit een roldeur in waardoor de hoogte halverwege wat beperkter is.

Ik zou een klein en ondiep werkbankje aan de volledige breedte van de achterwand willen plaatsen en daarnaast maximale opbergruimte, bijvoorbeeld dmv balken vlak onder het plafond en een stellingkast of iets dergelijks.

Praktische tips en adviezen zijn welkom. Zoek vooral een simpele oplossing die snel te realiseren is en geen hoge kosten met zich meebrengt.

IMG_5407.jpeg

IMG_5414.jpeg

IMG_5413.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Als je ook onder je camper wil werken, hou dan ruimte om hem te kunnen opkrikken. Watertanks, slangen, bedrading werk je makkelijker aan, als je camper op bokken staat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Ik weet niet hoe groot je camper is, maar als hij binnen staat heb je volgens mij weinig ruimte over. Als je je camper geheel of gedeeltelijk buiten kan zetten als je aan het werk bent, dan zou ik eerder voor een paar schragen met een plaat er op kiezen en voor het zwaardere werk een neerklapbaar werkblad met bankschroef op de kop. Als je camper een neus heeft, kan je boven de werkbank op de kop schappen aan de muur tot aan het dak maken. Dan kan je rond je camper blijven lopen als hij binnen staat.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Idd schragen en bovenkasten. Je hebt nul ruimte over als je een enigszins reguliere moderne camper hebt. Toughbuilt maakt een mooi product voor een redelijke prijs, als je daar met wat balken een raster opmaakt en een plaat met 20mm gatenraster aan toevoegd kun je al heel veel. Neemt zo goed als geen ruimte in beslag als je alles opbergt
Je bus moet er toch uit als je wilt kunnen werken, dus kun je maar beter heel de ruimte benutten.

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
22
4
Lelystad, Nederland
Eens met de vorige posters dat je geen enorme ruimte overhoudt.
Een serieuze werkplaats heb je alleen als je de camper buiten zet tijdens het klussen.
Maar: je hebt waarschijnlijk in de breedte meer vrije ruimte als de camper er staat, dan in de lengte. Een beetje standaard camper is 5 meter lang, maar smaller dan 2,50. En je hebt niet meer ruimte nodig dan om in en uit te stappen.
Je kunt dus best langs de lange wand het een en ander plaatsen.

• Leuk
Waarderingen: ildemana

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Als je de camper precies in het midden zet, heb je afhankelijk van het formaat camper, 60 tot 80 cm ruimte. Dat is net genoeg om er om heen te lopen. Als je hem aan een kant zet heb je dan dus iets van 1 tot 1,5m ruimte om wat in te doen. Dat houdt echt niet over.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Jaren geleden was ik geconfronteerd met het zelfde probleem. Ik had de vrijheid in m'n garage om een horizontale segmentdeur te plaatsen om de hoogte te behouden (VW T3 met bovenslaper). Aan de tuinzijde een hele grote houten deur.

Breedte was wel een probleem. Ik heb toen de werkbank opklapbaar gemaakt. Gereedchap in rolcontainers in de dode hoek die overbleef bij de fietsen. Beugels aan de muur voor oplsag van lange lastige dingen. Bus naar buiten en klussen maar, werkte eigelijk prima.

• Leuk
Waarderingen: ildemana

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
De ruimte van de topicstarter lijkt in een complex te zitten. Er is ook een goed kans dat hij de camper niet voor de deur, of half buiten kan parkeren, omdat hij dan de doorgang naar andere boxen versperd. Maar die informatie moet hij zelf aanleveren.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Dank voor de tips dusver. Camper is een vw t3 met klapdak, 460 lang, 190 breed, 210 hoog. Er is voldoende ruimte voor de garagebox om de bus er half of in zijn geheel uit te rijden/rollen als dat nodig is. Garagebox is gesitueerd aan een het eind van een doodlopend straatje.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Dat scheelt een stuk. Jammer dat je er, volgens het opschrift op de muur, niet mag lassen. t3's hebben dat veelvuldig nodig.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Klopt :) Bus is onlangs onder handen genomen door een plaatwerker dus hoef voorlopig niet meer te lassen. Andere klussen blijven er natuurlijk genoeg.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
In mijn zoektocht naar opslagmogelijkheden kwam ik onderstaande tegen. Ik zou dit achterin de garage over de volledige breedte willen realiseren. Als ik zo'n 50cm hoogte aanhoudt (genoeg voor de meeste kratten) heb ik daaronder een stahoogte van ~2.25m, ook net genoeg om de bus onder te zetten. Mocht ik de bus willen opkrikken kan ik hem met de neus naar voren rijden.

Ik dacht aan een 44x44 balk aan muur en plafond, en de constructie met 44x89 balken laten dragen. Eén 18mm multiplex plaat door midden zodat het 60cm diep wordt. Ik verwacht dat het niet meer dan 80kg gaat dragen.

PHOTO-2024-10-17-16-45-19.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
22
4
Lelystad, Nederland
Is die 80 kg realistisch? Wat voor spullen ga je er opbergen?
Met 3,60m breedte, 0,6 diepte en 0,5 hoogte heb je een best volume om kratten in te zetten. En je wilt het natuurlijk wel zodanig construeren, dat het wat meer aan kan dan je eigenlijk op rekent.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Met name kratten en seizoensgebonden spullen, wellicht een setje velgen. Meer dan 80 a 100kg zal het niet worden. Is deze constructie onvoldoende denk je?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.831
3.464
Je kan ook een stel van die metalen profielen op de muur schroeven en daar plankdragers van de gewenste maat in hangen.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Eens met Chevy, die dingen zijn bij o.a. Hornbach prima betaalbaar en dan blijf je flexibel qua indeling, diepte, accesoires etc.

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
22
4
Lelystad, Nederland
Met name kratten en seizoensgebonden spullen, wellicht een setje velgen. Meer dan 80 a 100kg zal het niet worden. Is deze constructie onvoldoende denk je?
Afhankelijk van de maat velg is dat al krap. Reken erop dat 15 inch lichtmetaal met band per stuk boven de 10 kg zit, en dat zijn tegenwoordig kleine wieltjes. Een bananendoos met inhoud in mijn stellingkasten weegt ook al gauw 15 kg.
Op je foto zie ik voor elk verticaal balkje in het voorschot twee schroeven: dat voelt wat krap. Dat voorschot beperkt het kantelmoment en krijgt dus een groot deel van het gewicht te verwerken.
Het is ook een kwestie van gevolgen: als het hele spulletje loskomt van het plafond heb je flinke schade aan wat eronder stond.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Plankdragers zijn inderdaad ook een optie en redelijk flexibel. Wel mijn bedenkingen bij wat zoiets dragen kan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.