Gaatjes boren in gereedschapstaal

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
146
57
met twee spijkertjes en een ijzerdraadje als afstandshouder is het perfect uit te meten, en is het automatisch goed qua hoogte/vaste hand (proplascupje, kan natuurlijk ook)
Ik maak zo oude ijzerzaagblaadjes passend voor in een kleine lucht-recipozaag
(zie net ik niet vermeld heb ik dit met een mag/mag apparaat doe)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.285
565
Eanske
ingoogni.nl
ik zet juist altijd met de hoogste stand van het lasapparaat een puntje wat er gelijk doorheen brand, dat glad vijlen is veel gemakkelijker als boren
en hoe zorg je dat het gaatje 2mm wordt?

Je beschrijving met de spijkers zie ik nog niet voor me. Gebruik je dan een spijker als electrode? Of maak je met de twee spijkers, de draad en de electrode een driehoek?

EDIT: zou het met een TIG apparaat ook lukken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.892
2.700
Gaanderen
Lassen is misschien wel het makkelijkst. Ik ben houtbewerker en die apparaten passen volgens de conservator niet in de verzameling.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
146
57
de twee spijkertjes maak ik met een ijzerdaadje vast aan de lascup als hoogte-afstandshouder. diameter is op gevoel/ervaring hoeveel stroomsterkte nodig is.

>> met boren in gehard staal en 2mm precies zul je ook een stabiele inspan-opstelling moeten hebben en voldoende hoog toerental, om slingering van het gat te voorkomen, het probleem met boren in gehard staal is met dergelijke diameters dat het toerental van de meeste hobbymachines te laag is>
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als ze nog bestaan het boren merk David made in Holland zijn boren voor hard staal zien er uit als betonboren ze gaan zelfs door een ijzervijl heen mariaal wordt wel heet om de boor ,
Maar als ze die ook in 2 mm hebben ?
Ik zou een a 2 betonboortje 2mm om slijpen , , juist niet koelen , dan brand de boor
Zich door het mariaal heen , heb deze boren merk al 40 jaar
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.117
414
Een 2 mm betonboor?
Ik heb nog nooit een kleinere gezien dan 4 maar mogelijk bestaan ze wel.

heb je een dremel? dan kan je het gat mischien ook slijpen met een slijpstift of iets dergelijks
moet het echt zo klein?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tja!

Voor een simpel handzaagblad gebruik ik gewoon een doorslag. Met een scherp gemaakte drevel gaat het ook.
Blad op houten ondergrond leggen op je werkbank en met de (gehard) stalen doorslag een gaatje slaan op de plek die je wilt. Dan met de (hand) ruimer het gat vergroten tot de juiste diameter.
Een klusje van 10 seconden of minder. :)

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
748
808
de buurt van den bosch
Tja!

Voor een simpel handzaagblad gebruik ik gewoon een doorslag. Met een scherp gemaakte drevel gaat het ook.
Blad op houten ondergrond leggen op je werkbank en met de (gehard) stalen doorslag een gaatje slaan op de plek die je wilt. Dan met de (hand) ruimer het gat vergroten tot de juiste diameter.
Een klusje van 10 seconden of minder. :)

Groetnis,

Roeland
Denk dat dit mijn eerste keuze wordt,kan het nog niet proberen want het is nog niet binnen.
Mischien maak ik me druk om niks en is het zo gepiept.
Bedankt voor alle tips zover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.