Gaatjes boren in gereedschapstaal

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Ik moet wat kleine gaatjes boren in een oud zaagblad.
Zit wat te zoeken op internet en kom kobalt boortjes of carbid boortjes tegen.
Zou het hiermee gaan? (diameter 2mm)
Is volgens mij een oud draadje maar krijg het niet gevonden.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Kobaltboortjes gaat misschien, vhm(volhardmetaal, engels: carbide)) boortje moet lukken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Je kunt het ook proberen om de plek waar geboord moet worden, kersrood te stoken en langzaam af laten koelen. Dan is het materiaal zacht genoeg om te boren met een HSS boortje. Daarna weer rood stoken en in water afkoelen. Dan is het weer hard.
Maar ja, niet iedereen heeft een brander(tje) waar je dat mee kunt doen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lars.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zaagblad van een handzaag? Of cirkelzaag?

Als je geen speciale boortjes hebt of wilt aanschaffen voor een enkele klus, kun je een oude of overbodige steenboor scherp slijpen. De slechtste zijn al hard genoeg. Als je met beleid boort komt die er wel doorheen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Eerst goed centreren met een drevel oid anders glij je alle kanten uit! Daarna een goeie hss boor en op laag toerental boren, eventueel wat koelen met olie en dan kom je er wl doorheen
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Probleem met door en door voorboren is dat de tweede boorgang zijn eigen weg gaat zoeken en dat je boorgaatjes dan niet meer zuiver op maat zijn (boor gaat wat slingeren)

Voorboren tot pakweg halverwege de dikte van het materiaal wil wel helpen. Maar dat is puur mijn ervaring
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb best wel problemen gehad bij het maken van mijn handzaag. Nu heb ik hier best wel een hardere staalsoort voor gebruikt. Met de meeste boren kwam ik er niet doorheen. Ook niet met kobalt. Ja een keer en dan was het mis. Een volhartmetalen boor boorde er prima doorheen. Ja bij het eerste gat. Bij het tweede al niet meer. Wat gebeurd er. Bij het verlaten/doorbreken van de plaat breken de randjes van het snijvlak. Er zijn twee oplossingen die werken. Heet stoken op de plek waar je gaat boren. Of je neemt een allroundboor en herslijpt de hoek naar een plaatboor of staalboor. Hier kon ik een gat of mee boren en daarna moet je weer slijpen. Wilco Flier vermelde dat je ook een steenboor kunt herslijpen. Ik verwacht dat dit ook gaat. Maar kan dit niet uit persoonlijke ervaring zeggen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
IK heb al al een tiental gaten in diverse zaagbladen ( van herslijpbare handzagen, geboord , met gewone HSS spiraalboortjes. De zaagplaten heb ik tussen hout geklemd zeker ook onder het gat en vast gemaakt aan de tafel van mijn kolomboor.

Nooit problemen ondervonden. Ik slijp mijn boren (uit de hand) en zorg dat ze steeds scherp zijn. Als ze er niet vlot doorheen boren scherp ik ze even. En ten tweede koel ik met boormelk. Ik heb geen kobaltboren, geen HM boren. Een kolomboormachine of boorstaander zou ik niet willen missen voor deze job.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Een tophoek van iets van een 130° à 135 °aan je boortje zou meer geschikt zijn voor gereedschapsstaal dan de gebruikelijkere tophoek van 118 °

groeten

Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Bij het boren met een vol hardmetalen 2mm boor in gereedschapstaal heb je een toerental van zo'n 10 tot 15000toeren nodig. Daarom braken de snijkanten van je boor af. Te weinig snijsnelheid en te veel afname per omwenteling. En je hebt een goede constante koelvloeistof toevoer nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het klopt dat het een boor voor een cnc was. Die van mij is echter een 6 mm met 3500 toeren geboord. Plaat zat vast op een stuk hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Misschien de volgende keer het zaagblad op een stuk ijzer klemmen. Dan heb je betere controle over de aanzet als je door de onderkant van je zaagblad gaat. Dat is met een tafelboormachine slecht te beheersen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Je kunt het ook proberen om de plek waar geboord moet worden, kersrood te stoken en langzaam af laten koelen. Dan is het materiaal zacht genoeg om te boren met een HSS boortje. Daarna weer rood stoken en in water afkoelen. Dan is het weer hard.
Maar ja, niet iedereen heeft een brander(tje) waar je dat mee kunt doen...
Als je een puntlas maakt op de plaats waar je gaat boren, zou dat ook werken? Niet doorlassen maar gewoon even goed aantippen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
ik zet juist altijd met de hoogste stand van het lasapparaat een puntje wat er gelijk doorheen brand, dat glad vijlen is veel gemakkelijker als boren
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
@ope1967 Er een gat in lassen is waarschijnlijk het gemakkelijkst, maar lukt het dan ook nog om zo'n onregelmatig gat op precies de juiste plaats mooi rond op te boren? Een slecht geplaatst voorgeboord gat laat zich zonder goed opspangereedschap moeilijk "opschuiven".
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.