Frontjes voor keukenkasten

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Ben het met je eens dat het erg duur is.

Heb zelf alleen slechte ervaringen met gefineerde panelen. Ik heb een serieus dure keuken geplaatst zien worden en binnen een half jaar het fineer zien loslaten. Langs de randen, maar ook in het midden van panelen. Misschien was het een maandag ochtend model, maar voor die prijs verwacht je dat niet.

Mijn keuken is niet zo groot, dus een paar panelen van massief gelaagd eiken kan wel.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb een serieus dure keuken geplaatst zien worden en binnen een half jaar het fineer zien loslaten. Langs de randen, maar ook in het midden van panelen. Misschien was het een maandag ochtend model, maar voor die prijs verwacht je dat niet.
Waren dat industrieel gefineerde panelen, of door de keukenboer gelijmd? Hoe dan ook, dat zou natuurlijk niet mogen.
Een tussenoplossing zou dikfineer kunnen zijn, bvb

Mijn ervaring met industrieel gefineerde panelen is zeer goed.
Decospan heeft een aantal reeksen hoogwaardige gefineerde MDF platen.

Shinnoki heb ik onlangs voor een keuken gebruikt. Dat is MDF 18mm + 2x0,6mm fineer met 6 lagen PU vernis afgewerkt. Zagen, afplakken (bijhorend fineer of ABS band), boren, monteren en klaar.
Verschillende houtsoorten en tinten, mix&match “geplankt” gevoegd.
1-zijdige platen met B-zijde met een technisch fineer (andere houtsoort en tekening maar zelfde tint) zijn oké voor frontjes. Prijzen in 60-70€/m2 excl bereik. Niet goedkoop maar wel als je tijd en geld die in zelf beitsen en vernissen of oliën kruipt in rekening brengt.

de Querkus reeks is MDF met eikfineer 0,6-2mm met verschillende structuren (geschuurd, geborsteld, gekrast…..) in verschillende kwaliteiten, niet afgewerkt. Nog niet zelf gebruikt maar staat op m’n lijst voor als ik een eikfineer met wat structuur nodig heb.
Finest Oak Collection - Querkus by Decospan
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik zou me gezien de leeftijd van de ikea keuken gewoon bij plaatmateriaal houden. Massief hout kan problemen geven. Er is tegenwoordig genoeg plaatmateriaal wat net echt lijkt. Bovendien is de keuken toch al 15 jaar en de vraag is hoe lang hij meegaat. Dan bedoel ik niet de technische levensduur maar de modieuze levensduur.
Klopt eigenlijk wel. Best mogelijk dat over een jaar of vijf beslist wordt om de hele keuken te vervangen en dan is het wel zonde van al dat geld voor massieve frontjes...
 

jorisvh

Post veel
Zijn die merken ook ergens te koop voor particulieren en in kleine hoeveelheden/afmetingen?
In België hebben volgens mij enkel Cras (zitten zowat overal) en abc Gesibois (ergens in het Brusselse maar leveren zowat overal) een groot assortiment standaard op voorraad.
Voorraad bij Cras beschreven in
Staat ook mooie uitleg over fineer en snij- en voegwijzen bij.
Minimumafname zal 1 volledige plaat zijn maar dan zullen er wel leverkosten zijn (franco vanaf tussen 500 en 1000€ vermoed ik)
 

jorisvh

Post veel
De vaatwas is een Siemens
Bij een volledig geïntegreerde vaatwasser moet je normaal gezien enkele van de schroeven waar de binnen en buitenplaat van de deur van het toestel mee verbonden zijn verwijderen en vervangen door meegeleverde langere schroeven die je tot in het front schroeft.
Dit is voorzien voor een front van 18-20mm. Voor een massief front met extra dwarslat achteraan zal dus geen plaats zijn.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik zou me gezien de leeftijd van de ikea keuken gewoon bij plaatmateriaal houden. Massief hout kan problemen geven. Er is tegenwoordig genoeg plaatmateriaal wat net echt lijkt. Bovendien is de keuken toch al 15 jaar en de vraag is hoe lang hij meegaat. Dan bedoel ik niet de technische levensduur maar de modieuze levensduur.
Wim heeft ons doen nadenken en na overleg zijn we tot het besef gekomen dat we inderdaad niet nog eens 15 jaar met de keuken gaan doen. Het zullen dus geen nieuwe massieve deurtjes worden. We gaan eens kijken of we nieuwe mdf deurtjes gaan maken of de oude herschilderen.

Bedankt allemaal voor de vele reacties en Wim voor zijn wijze woorden... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.