Frontjes voor keukenkasten

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal,

17 jaar geleden een Ikea keuken geplaatst en de deurtjes/ladefronten zijn eens aan vernieuwing toe. Ondertussen heeft Ikea iets aan hun model gewijzigd zodat de huidige deuren niet meer op de oude kasten passen. Ik heb voor de badkamer al eens gelakte mdf fronten gemaakt dus dat is een optie. Vrouwlief heeft echter geopperd dat ze massief houten deurtjes wel zou zien zitten.

Is er geen groot risico dat massieve fronten krom gaan trekken? Kan dit vermeden worden?

Ik kijk uit naar jullie mening
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Massieve fronten voor een keuken zou ik zelf het liefst vermijden en van gefineerde plaat gebruik maken, de kanten kun je dan met massief hout afwerken. Voor de vrouw lijkt het dan gewoon alsof het massief hout is, maar dan heb je wel lekker stabiele deuren.

Als ze echt massief wil, dan zou ik persoonlijk paneeldeurtjes maken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik gebruik bamboe (5 laags). Dat is behoorlijk stabiel, dus als je de platen netjes behandeld is er niet veel dat kromtrekt.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
Je kan je deurtjes ook zo maken,2 dwarslatten er achter.
Gaten iets groter boren zodat het hout wat kan werken.
 

Bijlagen

  • DSC00276.JPG
    DSC00276.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 89
  • DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    56,8 KB · Weergaven: 90

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
Volgens mij zijn keukenfrontjes 18 mm,maar je kan de deurtjes natuurlijk aanpassen naar de oude maat.Je zit mischien wel met een probleem bij eventueel een vaatwasser of koelkast.(warmte, vocht) en de dwarslatten.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Daar had ik niet aan gedacht. Koelkast is geen probleem. Dat is een grote vrijstaande. Maar vaatwasser is dus wel een probleem. Stalen latjes infrezen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Stalen latjes infrezen oogt wel wat strakker.

Een ideetje, bij Ikea hebben ze een bamboe Werkblad dat je die kunt omtoveren tot een keukenkastje. Ik heb nog nooit met bamboe gewerkt. Zie trouwens niet bij staan of deze gelakt zijn, wel iets om rekening mee te houden. Misschien dat LeonvB een adres weet.

edit:
keek op de pagina van werkblad en lijkt momenteel niet bestelbaar is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Ik zou me gezien de leeftijd van de ikea keuken gewoon bij plaatmateriaal houden. Massief hout kan problemen geven. Er is tegenwoordig genoeg plaatmateriaal wat net echt lijkt. Bovendien is de keuken toch al 15 jaar en de vraag is hoe lang hij meegaat. Dan bedoel ik niet de technische levensduur maar de modieuze levensduur.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als het echt hulpeloos is kun je een ander kleurtje eroverheen schilderen. Dan lijkt het net of je een nieuw keuken hebt 😉.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
961
395
hilversum
heb je daar geen metalen beugels waarop je het front vastzet, en daarna het geheel op de deur van de vaatwasser ?
Bij ikea is dat meestal een schuif systeem.
Met 2 geleiders boven in en 2 beugels die je vast schroeft onder in vanaf de zijkant.

Maar er zullen vast verschillende types zijn.
 

jorisvh

Post veel
Dat zijn mooie platen!
Zeker en vast maar ook prijzig want door en door eik.
Als je de zaagsnedes waarin je de opbouw van de plaat ziet mooi vindt en zo wil laten, evt te overwegen.
Als je die zou afplakken met een fineerbandje of een massief stukje, dan lijkt me dit overdreven voor een keukenfront.
Een MDF drager met een mooi 0,6mm eikenfineer zal er identiek uitzien, nog stabieler zijn en … 1/3 - 1/4 kosten.
bvb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.