[FONT="] Kastjes :
[/FONT]
[FONT="]Daar ik niet ieder moment van de dag aan jullie denk
, stonden de kastjes al in elkaar voor ik daar achter kwam . Lijkt me niet zo’n groot probleem , omdat de foto’s voor zich spreken . Gewoon recht toe - recht aan gemonteerd . Ik had de benodigde panelen hiervoor , al bij de bouwmarkt op maat laten zagen en dacht bij de montage dat ik er eigenlijk een soort dado’s in de zijpanelen had moeten maken , dan had ik alles kunnen lijmen . Als ik dat alsnog gedaan had waren de kastjes te smal geworden . Dus heb ik in ieder liggend paneel 4 schroeven gedraaid.
Het voetpaneel oo[/FONT][FONT="]k aan de onderzijde van de kast vastgeschroefd .
[/FONT]
[FONT="]Hieronder ga ik de plaats bepalen voor de kastjes t.o.v. het blad . Ik had van tevoren de breedte van de freesmachine al gemeten ter hoogte van de bedieningsknoppen en wist dat ik minimaal 300 mm ruimte moest hebben . De freesmachine moest dan wèl wat schuin aan de montageplaat gemonteerd worden .De kastjes midden in de breedte /diepte gezet en wat lijntjes er langs getrokken . Vóór het samenvoegen van de 2 bladen had ik al afgetekend waar ik de M8 inslagmoeren moest monteren om dan m.b.v. 2 alu-hoeklijnen van 40mm, de kastjes aan het blad te schroeven . De inslagmoeren zitten dus tussen de 2 bladen .Tevens had ik ter hoogte van het midden van het kastje ook een inslagmoer geplaatst . Naar later bleek , allemaal veel te log en te zwaar uitgevoerd en uiteindelijk heb ik de kastjes maar met één M8 bout - in het midden van het bovenste paneel - aan het blad vastgezet . Ik hoef niet met heel het spul mijn tuin rond te sjouwen .[/FONT]
[FONT="]Ik heb onder die ene bout wel een alu-strip van 4 mm in de breedte gelegd , om het bovenpaneel meer steun te geven als ik de tafel bij het blad op zou pakken , indien nodig . Normaal zal ik na het frezen (buiten) toch het blad van de kastjes halen om die dan in het schuurtje op te bergen . Ik wilde immers een demontabel freestafeltje . Toch ?[/FONT]
[FONT="][/FONT]
[FONT="]Ik moest de achterkant van de kastjes ook nog dicht maken . Hiervoor heb ik 3mm hardboard gebruikt , lag nog in het “magazijn”. Deze eerst op maat gesneden en aan de buitenkant nog een klein schuin kantje geschaafd met een klein blokschaafje . Daarna beide platen met spijkertjes op de kastjes getimmerd .
[/FONT]
[FONT="]Aan de zijkanten van het blad had ik al 4 M8 inslagmoeren gebruikt om daar een hoekprofiel te monteren , die dienst gaat doen als aanslag voor de kastjes bij het in elkaar zetten als ik moet gaan frezen . Aan de achterkant hebben de kastjes ook een hoeklijn gekregen . Bij het in elkaar zetten van de tafel zet ik eerst de kastjes op de workmate , iets nauwer dan nodig bij normaal gebruik . Ik leg het blad op de kastjes en dan pak ik met de ene hand de hoek vast achter aan het blad en met de andere hand duw ik het kastje min of meer diagonaal tegen de hoeklijnen . Dan kan ik er zó de bout indraaien . Ik had eerst een gat van 10 mm in de bovenkant van het kastje geboord , maar naderhand heb ik er toch een sleufgat van gemaakt , zodat de kastjes iets verder uit elkaar konden staan . Ze steken nu ook iets buiten de planken van de workmate , maar dat is geen ramp .
[/FONT]
[FONT="]Volgende keer : we gaan laden , frontjes en handgrepen maken .[/FONT]
[FONT="][/FONT]
[FONT="][/FONT]