Forum-evenement: Bezoek aan een zeer speciale werkplaats (nee, niet de mijne)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.743
1.968
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Eaukay, hier komt 'ie dan.

Vorige week heb ik enkele mensen leren kennen met dezelfde hobby als ik (het verzamelen van oud gietijzer) maar dan met meer ruimte en meer middelen. Dit trio heeft het voor elkaar gekregen een extreem indrukwekkende collectie op te bouwen van houtbewerkingsmachines van ruwweg de periode 1850 tot 1945. In het pand van een oud aannemersbedrijf in het oosten van ons land hebben ze deze collectie volledig opgebouwd, en ik bedoel ook echt volledig. Alhoewel het een prive-collectie betreft waarvan geen foto's openbaar gedeeld worden, kan ik er het volgende over zeggen:

- alle machines die je zult zien (volgens mij meer dan 100 stuks, verdeeld over verschillende ruimtes) hebben een verhaal
- alles is in zéér nette en werkende conditie
- vele stukken komen met aankoopbonnen, geschiedenis en documentatie
- alles word op originele wijze aangedreven (riemen, assen, poelies, hendels en motoren)

Ook de tussenruimtes zijn in stijl ingericht en de heren weten overal een mooie uitleg bij te geven. We hebben het over combinatie-lintzagen, freesmachines, slijpers maar ook hele specifieke machines die maar 1 ding doen zoals houten lamellen maken of conische gaten boren in wagenwielen. Er is zelfs een volledige smederij voorzien, een kantoor in stijl en een koffieruimte met voldoende materiaal om een hele afdeling in de bieb te vullen. Ook voor de handwerkfetisjist is er een expositie met meer dan 200 verschillende types schaven en andere werktuigen van toen te zien inclusief een heuse beenderlijmkachel.


In overleg met de eigenaar heb ik het volgende bedongen, en dat is dat we met een groep van 10, maximaal 15 personen op afspraak langs kunnen komen ergens in de komende maanden. Omwille van planning aan hun zijde zal dat grotendeels ofwel een vrije weekavond of een zaterdag betreffen (zondag is geen optie). De entree is 15 euro per persoon in de groep, en daarvoor word ook een koffie momentje met wat lekkers verzorgd. Je mag verwachten dat we er wel een uurtje of 4 zoet kunnen zijn en de sfeer is informeel, men kan dus volop vragen stellen en de machines worden hier en daar ook gedemonstreerd!

Een waarschuwing is op zijn plaats: Dit zijn allemaal machines van, en aangedreven zoals, de tijd van toen. Dat betekent dat er redelijk wat kansen zijn om uitstekende delen achter te laten wanneer men willekeurig overal tussen gaat lopen poeren met neuzen en vingers. Het is ongeschikt voor ongeleide projectielen (in de volksmond: kinderen) maar indien strak aan de lijn en van voldoende leeftijd om de ernst hiervan in te zien, is het mogelijk. Andere wandelende huisraad zoals dieren zijn bij mijn weten ook niet toegestaan.

Ik heb 1 of 2 foto's beschikbaar om in privesfeer te tonen aan mensen die nog wat overtuiging nodig hebben, maar dit is een museumbezoek zoals je die zelden tot nooit in je leven zult zien en een tweede kans zal er niet snel komen. Ik heb er een dik uur rondgelopen en viel van de ene verwondering in de andere.


In dit topic mag je aangeven of je interesse hebt mee te gaan. Ik zal deze bundelen en met jullie een moment gaan plannen. Parkeren recht voor de deur is zeer beperkt maar het betreft een rustieke locatie waar we vlakbij absoluut onze auto's gratis kwijt kunnen, eventueel kunnen we de laatste paar honderd meter carpoolen voor diegene die wat moeilijk ter been zijn. De locatie is niet specifiek op rolstoelen ingericht maar volgens mij kun je overal wel komen met wat hulp. Op de buitenplaats na zal de hele rondleiding overdekt zijn. Er mogen foto's gemaakt worden maar strikt voor privegebruik, niks uit deze dag mag publiekelijk worden gedeeld. Indien je een indicatie wil hebben van de reistijd vanaf jouw huis kun je als navigatiedoel het dorp Markelo aanhouden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.178
558
Moordrecht
Wat tof! Ik kom ook graag, mits het een zaterdag (heel juli op vakantie) betreft, kan evt 3 man meenemen vanuit Moordrecht
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.743
1.968
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou dat zijn al gelijk veel reacties! Zo te zien gaan we gemakklijk aan de 10 á 15 man komen. Ik zal alvast met ze gaan bekijken welke dagen/avonden geschikt zijn de komende tijd.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
897
469
Noord-Veluwe
Jazeker, dat genot wil ik graag meemaken!

Qua vervoer: ik kom uit de omgeving van Zwolle en kan makkelijk een paar mensen meenemen.

Bij deze trouwens ook heel veel waardering dat je dit organiseert. Leuk dat je dit wilt en mag delen met anderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.743
1.968
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Update: een van de mensen die ons gaat rondleiden zit nog met een kleine revalidatie dus tijdsgeest zit rond augustus/september. Hun voorkeur gaat sterk uit naar een zaterdagochtend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.