Fineren is niet geheel gelukt. Wat is er nog aan te doen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.086
920
Enschede, Twente
Misschien is het probleem ontstaan door een mix van dit:
a. De lijm bevat water en heeft het fineer doen opzwellen voordat het kon hechten
b. De drager (mdf) heeft niet genoeg water opgenomen om in balans met het fineer te kunnen geraken (sorry voor de gebrekkige formulering - ik doel op de mogelijke on geschiktheid van het soort mdf)
c. De perstijd was niet lang genoeg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Bert al jouw punten zijn het denk ik niet. De andere zijde is perfect. De oorzaak is waarschijnlijk het stuk tapijt wat ik er tussen heb gestopt.

Ik heb het fineer er heel afgekregen.
Natte theedoek en daarna de strijkbout erop. Dat was in het begin zeer moeizaam. Een deel kreeg ik niet los.
Gelukkig was het een stoomstrijkijzer. Maximale hitte en vol stoom op de theedoek en toen ging het snel.
20250101_165812(1).jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
De vraag is nu of ik hetzelfde stuk fineer weer ga lijmen of dat ik een ander stuk pak. De lijm krijg ik nooit meer van het fineer af dus daar moet een tweede laag overheen. Kan dit?
Ik denk dat ik dit fineer insmeer met water met 10% wasverzachter. Dit was het advies van de arnhemse fijnhouthandel voor het behandelen van bobbelig fineer.

De vraag is nu of ik hetzelfde stuk fineer weer ga lijmen of dat ik een ander stuk pak. De lijm krijg ik nooit meer van het fineer af dus daar moet een tweede laag overheen. Kan dit?
Ik denk dat ik dit fineer insmeer met water met 10% wasverzachter. Dit was het advies van de arnhemse fijnhouthandel voor het behandelen van bobbelig fineer.
Ik heb vaak met bloemmahonie fineer op deurtjes gewerkt. Als dit gelijmd moest worden maakte ik het eerst nat(vochtig) en liet het drogen tussen 2 platen meubelplaat o.i.d. met lijmtangen geklemd. Na het drogen werd het verlijmd met aan de andere zijde van het deurtje een mindere kwaliteit fineer. Dit alles weer geklemd tussen 2 platen en heel veel lijmtangen. Maar met wasverzachter heb ik nooit gehoord.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
450
258
‘s-Hertogenbosch
Heb gehoord dat je het fineer moet laten wellen ( net als behang). Beide delen inlijmen aanbrengen, folie erover en persen met een drukplaat erop…..
Komt bij mij niet voor maar heb dit uit vroeger tijden meegekregen ( schoolboeken wijsheid)

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
86
11
Gelderland
Een bekend probleem. Door het tapijt is er een zachte laag die het fineer de ruimte geeft om te gaan bobbelen door het vocht in de houtlijm.

Ik heb regelmatig succes gehad met het wegkrijgen van imperfecties in fineer gelijmd met houtlijm met de strijkbout:
  • Onverhoopt een naadje tussen twee delen fineer? Dan met de strijkbout en een vochtige theedoek erop. Het vocht doet het fineer zwellen en een naadje gaat dicht (tot enkele mm's). De.lijm wordt zacht door de warmte en zit na afkoelen weer vast.
  • Bobbel in fineer? Dan met de strijkbout (zonder vocht) erop. Vaak zijn bobbels op die manier nog wel weg te 'strijken'. Oppassen dat het fineer niet verbrandt, dus evt. wel een droge theedoek ertussen.

• Leuk
Waarderingen: hansth en Wim Kluck

jorisvh

Post veel
Normaal gezien kan je de droge PVA terug activeren met warmte.
Je zou fineer en substraat opnieuw met witte lijm kunnen insmeren en laten drogen.
Dan met strijkijzer verwarmen en aandrukken.
Als het fineer na de vorige stappen helemaal gebobbeld is, is dat misschien niet haalbaar.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Logischerwijs en niet gehinderd door enig praktische kennis van zaken, wat je wilt is dat het fineer gedurende het lijmproces een beetje krimpt, zodat het strak trekt. Vandaar het advies het vooraf te bevochtigen. Dit zal als bijkomend voordeel hebben dat er niet overmatig veel lijm in de fineer trekt en dit ten koste gaat van de verlijming zelf.

Tapijt is waarschijnlijk bedoeld als drukverdeler, omdat het samendrukbaar is. Maar dan moet je wel alle holtes uit het tapijt persen bij het lijmen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Dat is het nadeel van een vacuumzak, je kan er weinig kracht per oppervlakte eenheid mee uit oefenen en die kracht is overal gelijk. Dat is makkelijk als je object een gebogen vorm heeft, maar alle fineerpersen die ik ken, hebben vlakke platen en schroefspindels, of hydraulische cilinders om de fineer op de basisplaat te drukken.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
887
995
de buurt van den bosch
Als ik fineer met gewone houtlijm dan maak ik 1 kant van het fineer licht vochtig en de andere kant smeer ik in met houtlijm,en in jouw geval op het mdf ook lijm.daarna in de pers.Denk dat het stukje tapijt hier de boosdoener is.
Het liefste doe ik fineren met de fineer hamer hiermee wrijf je alle plooien uit het fineer.(dit doe ik met warme lijm)
Misschien kun je met een schraper voorzichig de oude lijm verwijderen van je fineer.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Het fineer kwam er vrij eenvoudig heel af. Onverwachts kon ik er vandaag niets aan doen. Het fineer is nu erg vervormd. Ook het mdf is nu krom (daar was ik gisteren al bang voor toen ik het er af ging halen)
Ik ga nog even nadenken hoe ik nu verder ga. Uithuilen en opnieuw beginnen. Op maat zagen en dan de andere zijde fineren. Andere stuk ook verwijderen en met een nieuw stuk mdf verder gaan.
Of massief hout gebruiken?

Het fineren met warme lijm in een schuur van rond de 10 graden lijkt me niet ideaal. Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan. Alle voorgaande keren dat ik met de vacuümzak fineerde ging het goed. Dus er komt nog wel een poging.

• Leuk
Waarderingen: Handtools only

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.