Fijnstoffilter afzuiging

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
Hallo Allemaal,

Voor mijn afzuiginstallatie heb ik 2 jaar gelden een 2de hands afzuiging gekocht Kufo. Deze heb ik toen direct voorzien van een Oneida cycloon.
Als filter heb ik toen de filter gebruikt die bij de afzuiging zat. Deze was echter zeer groot en nam mijn eigenlijk te veel ruimte in beslag.
Hier een foto van de situatie (let niet op de rommel):
IMG_0166.jpeg

Via dit forum kam ik (zoals zovelen) in contact met Kor omdat ik geïnteresseerd was in een fijnstoffilter. Daarbij heb ik hem toen ook gevraagd of hij ook opties had voor de filter van de afzuiging. Het advies van Kor was om een filter een uit full-size fijnstoffilter te gebruiken en daar een behuizing omheen te maken.
Na wat passen en meten kwam in hiermee goed weg en heb ik onderstaande behuizing gemaakt die ik sinds deze week gemonteerd heb:
IMG_0191.jpeg
De bezuiniging is voorzien van een lade aan de onderkant waarin het grovere stof wat niet door de cycloon gescheiden word opgevangen wordt.
IMG_0194.jpegIMG_0196.jpeg
Om ervoor te zorgen dat de lucht uit de afzuiging niet direct tegen het filter aan blaast heb ik een schot in de behuizing geplaatst.
IMG_0197.jpegIMG_0198.jpegIMG_0201.jpeg

Dit is het eindresultaat van de kast op z'n plek. Het enige wat ik nog wil doen zijn sluitingen maken op de lade zodat die op z'n plaats blijft en er geen lucht tussendoor kan.
Ik ben erg tevreden met deze setup gezien de ruimte die ik ermee win. Veel ervaring met het werken ermee heb ik nog niet aangezien ik hem deze week pas gemaakt/geplaatst heb. Later kan ik hier eventueel nog wel meer over delen.

Het leek Kor en mij wel interssant voor jullie om dit te delen, mochten jullie vragen hebben dat hoor ik het graag.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je monteerd er nog wel een voorfilter voor neem ik aan? Anders is je filter binnen de kortste keren verstopt.
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
Eerlijk gezegd heb ik daar verder niet aan gedacht maar ook Kor heeft dit verder niet aangedragen, ik zal hem eens vragen.
Echter zit er normaal bij een afzuiging wel ook maar 1 filter. en als ik hier een voorfilter in zou zetten moet het wel midden in de kast komen en niet aan de buitenkant aangezien de luchtflow net andersom is als bij een fijnstoffilter (lucht wordt nu door het filter naar buiten geblazen)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik twijfel niet aan Kor zijn adviezen. Ik heb er alleen een voorfilter voor, maar misschien dat de cycloon het meeste er al uit filtert, en een voorfilter dan niet nodig is. Ik had deze setup nog nooit gezien, vandaar mijn opmerking.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De 'uitblaaskast' is op mijn advies gebouwd door Bart.
De hoeveelheid stof, die nog werd uitgeblazen na de cycloon was zo weinig, dat een voorfilter in dit geval niet nodig is. Zelf heb ik de ervaring ook met een cycloon voor de (Kärcher)bouwzuiger. De stofzak blijft vrijwel helemaal schoon. Behalve wanneer je vergeet de opvangbak op tijd te legen....
Het fijnfilter wordt hier omgekeerd gebruikt ten opzichte van de toepassing in een luchtreiniger.
Maar deze filterunits kunnen andersom gebruikt worden met gegarandeerd dezelfde filterwerking.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, jelmer en Athanor

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hee....verwarring bij mij.
De filters worden toch op precies dezelfde manier gebruikt?
Bij het bekende fijnstoffilter wordt de lucht vanaf achter er door gezogen, bij deze roepassing wordt de lucht van voren er door geblazen: richting van de airflow dus precies hetzelfde toch?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Mooi gemaakt en fijn om te weten dat de filters van Kor ook voor dit doel geschikt zijn. Ik heb echter 1 vraag. Waarom niet twee halve filters? Op die manier had je de helft compacter kunnen bouwen. Of zie ik iets over het hoofd?
 

hermanvh

Nieuw lid
31 jul 2019
8
2
Nieuwstadt
De 'uitblaaskast' is op mijn advies gebouwd door Bart.
De hoeveelheid stof, die nog werd uitgeblazen na de cycloon was zo weinig, dat een voorfilter in dit geval niet nodig is. Zelf heb ik de ervaring ook met een cycloon voor de (Kärcher)bouwzuiger. De stofzak blijft vrijwel helemaal schoon. Behalve wanneer je vergeet de opvangbak op tijd te legen....
Het fijnfilter wordt hier omgekeerd gebruikt ten opzichte van de toepassing in een luchtreiniger.
Maar deze filterunits kunnen andersom gebruikt worden met gegarandeerd dezelfde filterwerking.

Groet, Kor
Kor,

Vind het een mooi idee, wat is de maximale capaciteit van dit filter voor deze toepassing.

Groet Herman
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
@hermanvh Het filter is geschikt tot 4250m3/h.

@robvansuilen Een halve hadden inderdaad was inderdaad ook nog een optie geweest waarbij de met de ruggen naar elkaar in een kast hadden moeten komen. Voor mij had het niet zoveel uitgemaakt omdat de lucht nu al bijna helemaal onderaan de kast naar binnen geladen wordt dus dan hand ik de motor ook al hoger moeten plaatsen om onder het filter meer ruimte te hebben.

@thomasz: Bij een fijnstoffilter wordt de lucht van voren door het filter heen getrokken. Bij deze toepassing wordt de lucht van achter door het filter heen geduwd.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
@hermanvh Het filter is geschikt tot 4250m3/h.

@robvansuilen Een halve hadden inderdaad was inderdaad ook nog een optie geweest waarbij de met de ruggen naar elkaar in een kast hadden moeten komen. Voor mij had het niet zoveel uitgemaakt omdat de lucht nu al bijna helemaal onderaan de kast naar binnen geladen wordt dus dan hand ik de motor ook al hoger moeten plaatsen om onder het filter meer ruimte te hebben.

@thomasz: Bij een fijnstoffilter wordt de lucht van voren door het filter heen getrokken. Bij deze toepassing wordt de lucht van achter door het filter heen geduwd.
Dank voor de toelichting.
 

houtslager

Actieve deelnemer
Een heel fijne oplossing (y)(y)(y), nou kan ik ook wat van gebruiken :) want ik ben bezig met het stof probleem in mij atelier te fixen. Groot cycloon renoveerd, nieuwe cables voor de krachtstroom motor, nieuwe lieding voor zaagmachines ,schuur machines en lintzagen.Maar tot nou geenvoplossing voor de uitblazing lucht. Zo ik ga wel wat fotos maken en maten opnemen voor een filter wat past.
 

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Hoi, wat een set-up! Heb je voor mij een link naar welke filters je gebruikt hebt? Als ik zoek naar “fijnstoffilter hout” komt er nogal wat naar voren :) thanks! Marc
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
Ja de opstelling bevalt mij erg goed,
Na deze post is er wel nog e.e.a. aangepast
Ik had last van best veel stof tegen het filter wat we niet hadden verwacht omdat dit door de cycloon afgescheiden had moeten worden. In overleg met Cor heb ik toen nog een voorfilter ertussen gezet waardoor ik de kist aangepast heb.
Vermoedelijk kwam dit omdat de cycloon tot 3pk geschikt is maar mijn afzuiging net meer als 3pk is.
Later heb ik daarom een frequentieregelaar voor de afzuiging gezet zodat deze op max 80% vermogen draait. Sinds dien heb ik bijna geen stof meer tegen het voorfilter en zou deze dus niet meer nodig zijn.
Het eigenlijke concept was dus prima alleen was mijn afzuiging te sterk voor de cycloon wat ik heb.
 

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Oh dat is ook fors vermogen. Ik heb een 1pk stofafzuiging die ik hiervoor wilde gebruiken, zou dat genoeg zijn voor zo’n opzet?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De fijnfilters( full size) kunnen tot zeker 3400 m3/uur worden gebruikt.
Een 1 pk afzuiging is dus geen probleem.
Hoe groter het filter, hoe lager de luchtweerstand. En dat is weer goed voor de capaciteit van de afzuiger.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.