#7 Opa en Opoe (-tje)
Zóóó , het is weer 3 jaar geleden , dat ik nog eens een figuurzaag werkstukje gepost heb . Wat vliegt de tijd !
Deze , die ik nu post , is ook al weer een jaar oud . Het is een afbeelding van een opa en een opoetje ( zeiden wij vroeger tegen ons oma , hier in west-brabant)
Deze afbeelding kwam ik tegen op Pinterest , dacht ik en sprak me meteen aan . Zoals jullie (meestal) van mij gewend zijn ,ga ik eerst aan de slag en denk dan pas aan jullie en ga foto's maken . Zo ook deze keer
Ik heb een stuk vogel-oog-esdoorn (birds eye maple) op 3mm populieren mplx gelijmd en daar weer op de tekening .
Toen ik klaar was met het uitzagen van de zwarte delen heb ik van het zaag resultaat geen foto gemaakt , maar ben gelijk doorgegaan met het maken van de achtergrond . Sorry , vergeten .
Het figuur van de 2 oudjes wilde ik een zwarte achtergrond geven (mooi contrast) en de omtrek bordeaux rood . Hier heb ik boekbinders linnen voor liggen . En onder het motto : waarom makkelijk doen als het moeilijk ook gaat , moest ik daarom 2 x de contouren van het werkstuk uitsnijden uit het linnen .Éénmaal uit het zwarte en idem dito uit het rode en dezen moesten dan ook naadloos tegen elkaar passen .
Dit moest erg nauwkeurig gebeuren , want ik wilde niet dat er straks nog iets van de " las" te zien was en deze uit zou steken buiten het uitgezaagde figuur . Het lijmen moest daarom later ook nauwkeurig gebeuren .
Hier ging ik het rode linnen langs de contour lijn uitsnijden en heb er hier een 4 kilo gewicht op liggen en 2 randen vastgeplakt om verschuiven te voorkomen . Naderhand hetzelfde gedaan met het zwarte linnen .
Zó ziet het er dan uit . Het linnen was opgerold en maakte het in deze vorm niet gemakkelijk om tegen elkaar te plakken .
Dit stukje ziet er i.i.g. al goed uit .
Daarna beide delen met fineer tape aan elkaar geplakt .
En dan komt er al meer zicht op . Ik was dik tevreden met het resultaat.
De openingen die je ziet , li - re en onderaan , vallen naderhand weg onder de rand van het werkstuk .
Hier ben ik bovenstaande achtergrond op een stuk mplx aan het lijmen met 12 kg aan gewicht erop .
Achtergrond zit erop en ik had het werkstuk precies uitgelijnd op de achtergrond zodat de las precies op de contour lijnen van het figuur zou vallen . In de witte "cirkels " in de 4 hoeken zie je stukjes brads zitten om het werkstuk te fixeren tijdens het lijmen .
De uitgezaagde oudjes ingesmeerd met houtlijm , niet te overvloedig want ik wilde niet dat het op de ondergrond (linnen) zou komen .
Een paar klemmetjes erop !
Wordt vervolgd !