Broertje en zusje in de regen (figuurzagen)
Dit voorjaar nog eens bezig geweest met wat "schilderijtjes " te maken met de figuurzaag machine .
Deze keer een broertje en zusje (denk ik toch) goed beschermd in een flinke regenbui .
Hier te zien de tekening en het fineer (bird eyes maple) wat ik hiervoor ga gebruiken . Net als voorgaande werkstukken heb ik fineer op 3mm triplex geplakt , dan uitgezaagd en daarna alles op 15mm mplx gelijmd . Daarna een lijst gemaakt en alles 2x in de hardwax olie gezet .
Daar ik niet van plan was om bv de
ronde uiteinden van die
zeer smalle regenstralen en andere strepen en bochten met de machine te zagen , heb ik op de uiteinden gaatjes geboord met een - met de tekening - overeenkomende diameter . Bovendien laten mijn ogen dat niet meer toe en zou ik er een complete zooi van maken .
Op de volgende foto is te zien dat het zaagwerk klaar is en heb ik er voor het contrast even een wit A-4tje onder gelegd .
Hieronder zoals ik hem definitief wil maken nl met een zwarte achtergrond . Ik heb van een kennis meerdere kleuren boekbinders linnen gekregen en daarvan heb ik verschillende kleuren geprobeerd , maar zwart sprak me het meeste aan .
Uiteindelijk heb ik toch voor zwart luidspreker doek gekozen en dat met een dun laagje houtlijm op het 15 mm mplx gelijmd en daarna het zaag werkstukje op de 15mm plaat .
Daarna nog een lijst gemaakt van mahonie en deze evenals het werkstuk 2x in de hardwax olie gezet .
Het leuke van dit fineer met
dìt plaatje is , dat je als het ware de regendruppels op het fineer ziet liggen . Dit komt door de "ogen" in het fineer en de lichte boven- en donkere onderkant ervan . Je moet dan het werkstuk van bovenaf , onder een kleine hoek , naar beneden bekijken . Dan is het net of er een bolletje water op ligt .
Na deze ben ik er nog één gaan zagen , die is ook klaar , maar hier moet ik nog een lijst voor maken . Het meest uitdagende werkstuk tot nu toe , maar wel mooi als ik het zelf mag zeggen .
Zodra de lijst klaar is , zal ik het geheel ook even laten zien , hier .