Figuurzaag- en fineer werkstukjes ( of combinatie van beiden)

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi werk Jan! Het is dan toch wel een zoektocht om de juiste contrasten te krijgen voor een sprekende beeltenis. Bij je werk van de hondenkop is het verschil duidelijk te zien.

Complimenten! Fons
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dank je , Fons en ik weet precies wat je bedoelt :).
Ja bij fineerwerk speelt het contrast een grote rol . In dit geval (hondenkop) wilde ik dus een donkere afbeelding op een lichte achtergrond hebben . Door 2 stukken 3mm mplx met verschillend fineer op elkaar te leggen en daarna de diverse "onderdelen" in één keer uit te zagen, kreeg ik lichte en donkere delen met dezelfde contouren en kon ik die naadloos overzetten in de andere achtergrond . Gevolg is wèl dat ik één sprekende afbeelding krijg en één , zoals ik het noem , "negatief". Het is helaas niet anders . :(

Even nog iets anders : vorig jaar heb ik bij mijn verslag van de freestafel bouw nog een vermelding geplaatst over het maken van een hoogteverstelling , waar jij toen een paar keer op gereageerd hebt . Heb je intussen het hele verslag ervan al eens door gelezen en wat vind je ervan ? Begint bij # 55
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
#7 Opa en Opoe (-tje)
Zóóó , het is weer 3 jaar geleden , dat ik nog eens een figuurzaag werkstukje gepost heb . Wat vliegt de tijd !
Deze , die ik nu post , is ook al weer een jaar oud . Het is een afbeelding van een opa en een opoetje ( zeiden wij vroeger tegen ons oma , hier in west-brabant)

Deze afbeelding kwam ik tegen op Pinterest , dacht ik en sprak me meteen aan . Zoals jullie (meestal) van mij gewend zijn ,ga ik eerst aan de slag en denk dan pas aan jullie en ga foto's maken . Zo ook deze keer :p

Ik heb een stuk vogel-oog-esdoorn (birds eye maple) op 3mm populieren mplx gelijmd en daar weer op de tekening .

Foto 1.jpg

Toen ik klaar was met het uitzagen van de zwarte delen heb ik van het zaag resultaat geen foto gemaakt , maar ben gelijk doorgegaan met het maken van de achtergrond . Sorry , vergeten .
Het figuur van de 2 oudjes wilde ik een zwarte achtergrond geven (mooi contrast) en de omtrek bordeaux rood . Hier heb ik boekbinders linnen voor liggen . En onder het motto : waarom makkelijk doen als het moeilijk ook gaat , moest ik daarom 2 x de contouren van het werkstuk uitsnijden uit het linnen .Éénmaal uit het zwarte en idem dito uit het rode en dezen moesten dan ook naadloos tegen elkaar passen .
Dit moest erg nauwkeurig gebeuren , want ik wilde niet dat er straks nog iets van de " las" te zien was en deze uit zou steken buiten het uitgezaagde figuur . Het lijmen moest daarom later ook nauwkeurig gebeuren .

Hier ging ik het rode linnen langs de contour lijn uitsnijden en heb er hier een 4 kilo gewicht op liggen en 2 randen vastgeplakt om verschuiven te voorkomen . Naderhand hetzelfde gedaan met het zwarte linnen .
Foto 2.jpg

Zó ziet het er dan uit . Het linnen was opgerold en maakte het in deze vorm niet gemakkelijk om tegen elkaar te plakken .
Foto 3.jpg

Dit stukje ziet er i.i.g. al goed uit .
Foto 4.jpg

Daarna beide delen met fineer tape aan elkaar geplakt .
Foto 5.jpg

En dan komt er al meer zicht op . Ik was dik tevreden met het resultaat.
De openingen die je ziet , li - re en onderaan , vallen naderhand weg onder de rand van het werkstuk .
Foto 6.jpg

Hier ben ik bovenstaande achtergrond op een stuk mplx aan het lijmen met 12 kg aan gewicht erop .
Foto 7.jpg

Achtergrond zit erop en ik had het werkstuk precies uitgelijnd op de achtergrond zodat de las precies op de contour lijnen van het figuur zou vallen . In de witte "cirkels " in de 4 hoeken zie je stukjes brads zitten om het werkstuk te fixeren tijdens het lijmen .
Foto 8.jpg


De uitgezaagde oudjes ingesmeerd met houtlijm , niet te overvloedig want ik wilde niet dat het op de ondergrond (linnen) zou komen .
Foto 9.jpg

Een paar klemmetjes erop !
Foto 10.jpg

Wordt vervolgd !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Evert ! en mink

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Het is wat mij betreft prima gelukt , precies zoals ik het hebben wilde .
Foto 11.jpg


Nu nog een lijst maken , ik dacht aan Zebrano .
Foto 12.jpg


Op de hoeken nog een paar purperhart "veren" ter vergroting van het lijm oppervlak en verfraaiing natuurlijk .
Foto 13.jpg

Nou en dit is dan het eindresultaat . De oudjes nog van een twinkeling in hun ogen voorzien :)

Achteraf ben ik niet zo blij met de lijst . Sinds het "schilderij-tje" klaar is, hangt hij om en om met mijn andere figuurzaag werkstukken bij ons in de gang en iedere keer als ik ervoor sta lijkt het wel of de lijst aan alle kanten scheef is . Daar is de schuine nerf c.q. tekening van het Zebrano debet aan , hier moet ik nog eens wat anders voor maken . Jammer.
Foto 15.jpg

Ik wilde nog even laten zien hoe ik die "hoekveren" in de lijst zaag . Het ontwerp is van een Amerikaan , die deze op YT liet zien . Beide steunen zijn verschuifbaar in de T-track ( 15 mm vierkant alu profiel van de bouwmarkt en met een vlak/daktand zaagblad voorzien van een gleuf )
Voor je gaat zagen moet het zaagblad wel in het midden van de lijst geplaatst worden . Dan zet je de linker steun vast met de zwarte knop en daarna de rechter steun aan drukken en knop vastzetten . Ik druk de re-steun altijd zó aan , dat de lijst min of meer middel/zwaar schuivend tussen de steunen gaat .
Aan de achterkant heb ik dan nog een stopblokje in de gleuf van de zaagmachine gemonteerd , waar de geleider van het hulpstuk tegenaan komt , zodat ik niet onnodig ver in het hulpstuk zaag .
Het zagen gaat erg vlug , een groef gezaagd - lijst eruit nemen en een kwart slag doordraaien - terug tussen de klemmen drukken - groef zagen en zo weer verder . De rode klem rechts heb ik nog niet nodig gehad en is gemonteerd met de gedachte : je kunt er beter méé verlegen zitten als òm verlegen!

Foto 14.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.