Ik vind het makkelijker om fietsen te repareren als ze hangen, vooral bij het vervangen van een ketting, het wisselen van een cassette of het afstellen van de remmen. Alles is makkelijk bereikbaar en de wielen draaien vrij. Maar voor grotere klussen vind ik een stevige standaard veel handiger. Vooral tijdens het seizoensonderhoud, wanneer je meerdere dingen tegelijk controleert en afstelt, merk je het verschil.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik er zelf niet uitkwam. De meest recente was een defecte trapondersteuning op een e-bike. Ik moest de hulp inschakelen van meer ervaren monteurs,
Seizoensonderhoud zij zijn bekend met allerlei situaties en stelde een oplossing voor. Het bleek dat de motor niet defect was, zoals ik aanvankelijk dacht, maar een versleten pedaalsensor. Deze gaf onjuiste signalen door, waardoor de trapondersteuning steeds uitviel. Na het vervangen en opnieuw kalibreren van de sensor werkte alles weer.
Het is dus erg handig om een mini-werkplaats thuis te hebben; de monteurs konden alles gewoon bij mij thuis controleren.