Festool tafelzaag met SawStop technologie

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Teaser op Festool.be Facebookpagina:
48254032_1939778459402942_5109871069070622720_o.jpg
"De eerste tekening van de SawStop-technologie in een Festool-jasje. Ervaar de machine live op de bouwbeurs van 4 t/m 8 februari."
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Sawstop schrijft je machine toch in 1 klap af als het mis gaat? Dan zie ik liever zoiets als Bosch tijdje geleden heeft geïntroduceerd, al lees ik daar ook niets meer over. Dus wellicht werkte dat toch uiteindelijk niet zo goed.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Sawstop heeft net zo lang geprocedeerd tot Bosch van de rechter moest stoppen. Dit was in de USA. Festool heeft het patent van Sawstop overgenomen (of heel Sawstop, dat weet ik niet), vandaar dat die het in Europa kunnen introduceren.

Of je zaag is afgeschreven zullen we maar moeten afwachten tot er meer bekend is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Nee, je schrijft niet de machine af, maar enkel het zaagblad. Bij Bosch bleef zelfs het zaagblad onbeschadigd. Maar die hebben een rechtszaak tegen Sawstop verloren, waardoor het Bosch-systeem niet op de markt mag komen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het zaagblad, maar ook het 'ankermechanisme' waar het zaagblad in vast komt te zitten:

DSC00752.jpg

Iemand al ergens gelezen wat de kosten zijn in geval van een klapper?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het zou natuurlijk kunnen dat Festool het systeem aanpast op een andere manier. Maar eigenlijk: het doet er niet toe hoeveel dat eigenlijk zou kosten, zelfs al moet je een hele nieuwe machine kopen. Wanneer dit in werking treed zou je een paar vingers verloren zijn of een andere vreselijke wonde opgelopen hebben. Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...

Dan niet maar ik ben heel benieuwd hoe ze gezorgd hebben dat het alleen in werking komt als dat gebeurd zou zijn..... je moet het bepaald ook niet proberen maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...

Het idee an sich is top maar als het moet via een destructief mechanisme wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken.... maar ik ben zeker benieuwd naar het systeem want wat ik roep hebben ze zelf ook vast bedacht.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...
Dan zou ik persoonlijk heel erg blij zijn moest het zaagblad in een aantal milliseconden naar beneden klappen... Wanneer de zijkant/rug/... van je hand gegerepen wordt door één van de tanden trekt die je er meteen mee in. Ik heb nog nooit (hout vasthouden) een draaiend zaagblad aangeraakt, in welke orientatie dan ook.

wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken....
Ik denk dat wanneer je dit meemaakt, je uit jezelf, of geforceerd, best die dag niet meer aan een zaag komt... Veelal gaat er vermoeiing, tijdsdruk, etc. ... gepaard bij de oorzaak van zo'n incidenten, en dan kan je beter rusten/nadenken.

Youtube staat vol met filmpjes over het (originele SawStop) systeem.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dan niet maar ik ben heel benieuwd hoe ze gezorgd hebben dat het alleen in werking komt als dat gebeurd zou zijn..... je moet het bepaald ook niet proberen maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...

Het idee an sich is top maar als het moet via een destructief mechanisme wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken.... maar ik ben zeker benieuwd naar het systeem want wat ik roep hebben ze zelf ook vast bedacht.

En dit is precies waarom er zoveel haken en ogen aan het systeem zitten, je kunt de "human factor" wel kleiner maken, maar niet wegnemen. Het is immers de persoon die de machine nog altijd bediend.

Je ziet het ook op de weg, auto's hebben het hele alfabet aan veiligheidssystemen, en in de winter monteren we winterbanden, waardoor we het niet meer in de gaten hebben dat het glad is op de weg. Dan valt er sneeuw en wordt je op de snelweg doodleuk met 130 voorbij gescheurd. Totdat de grip echt verloren is, dan staan we in de file of lezen we het in de krant.

Begrijp me niet verkeerd, veiligheidssystemen kunnen bijdragen, maar een zenuwachtige baas in een fabriek gaat toch haastige spoed geven, en dus ongelukken. Dan spaar je een paar vingers op de zaag, en dat gaat het mis op de machine waar de beveiliging niet op zit.

Goed geschoold en ervaren personeel die gewoon hun werk kunnen doen maken de minste ongelukken, want daar is de "human factor" op zijn best.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Het zou natuurlijk kunnen dat Festool het systeem aanpast op een andere manier. Maar eigenlijk: het doet er niet toe hoeveel dat eigenlijk zou kosten, zelfs al moet je een hele nieuwe machine kopen. Wanneer dit in werking treed zou je een paar vingers verloren zijn of een andere vreselijke wonde opgelopen hebben. Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...

Nou ja, ik heb ooit een aanraking gehad met mijn vorige zaagtafel toen ie aanstond, veel geluk gehad dus alleen een klein litteken op mijn duim herinnert mij eraan.
Toch had ik het verrekte balen gevonden als dat gelijk 1500 euro schade op zou leveren omdat mijn CS70 onherstelbaar kapot is.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
William, daar kan ik me helemaal in vinden. De hoeveelheid en ernst van de ongelukken is ook niet echt afgenomen. De mens is de bepalende factor. En de industrie en bouwplaatsen worden steeds meer bevolkt door ondeskundig en slecht opgeleid personeel. Ik vrees dan ook dat er de komende tijd geen verbetering te verwachten is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als je die filmpjes van Sawstop hebt gezien, heb je ook vast dat slijm filmpje gezien waarbij de uitvinder van dit systeem verteld dat hij een droom had (I had a dream..) waarin ongelukken met zaagtafel niet meer voorkwamen en niemand meer vingers verloor erdoor. Hij zou zich blijven inzetten totdat deze droom werkelijkheid was geworden...
En ondertussen Bosch sueen omdat die ook een veilige machine maken...

Hmmm wat klopt er niet
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Nou ja, ik heb ooit een aanraking gehad met mijn vorige zaagtafel toen ie aanstond, veel geluk gehad dus alleen een klein litteken op mijn duim herinnert mij eraan.
Toch had ik het verrekte balen gevonden als dat gelijk 1500 euro schade op zou leveren omdat mijn CS70 onherstelbaar kapot is.
Ik ga er van uit dat je dan geluk hebt gehad. Wat ik zo snel kon lezen is dat je enkel de SawStop 'module' dan moet vervangen van $100, en een nieuw zaagblad kopen. Laat ons snel zeggen €200. Van andere vervolgschade zoals eerder in deze thread zie ik niks terug.

Maar goed, ten laatste in Februari weten we allemaal hoe het zit met de Festool variëteit, en dan kan ieder voor zich uitmaken of hij/zij dat de moeite vindt of niet...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ongestraft inbreuk kunnen maken op patenten kan er voor zorgen dat de bedenker er van veel geld kwijt raakt en misschien failliet gaat.
Het patent is er dus voor bescherming van investeringen die een uitvinder doet om iets te ontwikkelen.
Misschien lijkt het wel heel verkeerd dat bosch zijn mooiere product niet op de markt mag brengen, maar ook zij hadden kunnen doen wat Festool heeft gedaan, en daarna het idee door ontwikkelen of verbeteren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ongestraft inbreuk kunnen maken op patenten kan er voor zorgen dat de bedenker er van veel geld kwijt raakt en misschien failliet gaat.
Het patent is er dus voor bescherming van investeringen die een uitvinder doet om iets te ontwikkelen.
Misschien lijkt het wel heel verkeerd dat bosch zijn mooiere product niet op de markt mag brengen, maar ook zij hadden kunnen doen wat Festool heeft gedaan, en daarna het idee door ontwikkelen of verbeteren.

Ja en nee, ik ben het er meer eens dat patenten er moeten zijn, zodat bedenkers beschermd moeten worden. Het probleem met SawStop is dat ze enerzijds hun techniek verplicht hebben willen maken en anderzijds belachelijk veel vroegen aan fabrikanten die hun systeem in licentie wilden gebruiken. Zo veel zelfs dat geen enkele fabrikant het heeft gedaan. En daar zit voor mij een moreel probleem: wel opgeven dat je ze veel met veiligheid wilt doen en het daarom zelfs verplicht willen stellen. Maar ondertussen de techniek niet voor een prijs beschikbaar stellen dat zowel SawStop als de betalende fabrikant er een winstgevend businesscase rond kan opbouwen.

Het is ook niet toevallig dat TTS (moederbedrijf Festool) SawStop heeft kunnen kopen toen het leek dat de patenten van SawStop hun langste tijd hadden gehad. De belangrijkste patenten verlopen namelijk in 2021. Op het moment van aankoop door TTS leken die niet verlengd te kunnen worden, maar ondertussen lijken ze wel verlengbaar. Bijkomend is dat de Consumer Product Safety Commission (CPSC) in augustus 2017 heeft vergaderd over de veiligheid van zaagtafels. Afhankelijk van de uitkomsten zou dit veel geld kunnen opleveren voor SawStop, maar ook kunnen leiden tot het beschikbaar stellen van de techniek aan andere fabrikanten. Blijkbaar heeft SawStop die gok niet durven nemen en heeft zich in juni 2017 laten opkopen door TTS.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.