Vorderingen terrasoverkapping
Moguh,
Ik zal jullie weer eens op de hoogte brengen van mijn vorderingen op de terrasoverkapping.
Er is genoeg gebeurt.
Heb dus een tijdje geleden een baal hout laten komen. Concreter dan dit gaat het niet worden, het echte bouwen kon dus beginnen!
Eerst stap die ik heb genomen is de middelste betonpoer uitgelijnd op de 2 uiterste. Eenmaal uitgelijnd is het gat van de betonpoer gedicht.
Daarna met de staanders begonnen. Iedere paal voorzien van een gat aan de onderzijde. Gaat steeds iets meer vergroot tot aan speedboor 30. Plaat bevestigd met RVS houtdraadbouten.
Ik dacht al het lift en hijs werk wel in m’n eentje te kunnen doen (met behulp van een materiaallift) maar dat ging echt niet. Tuin was/is een bouwput en de materiaallift is echt alleen voor gladde ondergronden bedoeld.
Ik mag mij gelukkig prijzen met 2 neven die heel behulpzaam zijn geweest, zonder hen zou dit project echt niet lukken. Dus samen met mijn neven het frame gaan plaatsen.
Stellen van de staanders
Proefplaatsing van de 6m kopbalk (dat zware kreng is trouwens door 2 man de tuin in getild. Ik had 6 man opgetrommeld en nog voordat 1 van mijn buurmannen zijn toetje op had lag de mega balk al in de tuin hahaha!)
Vervolgens vanuit de staanders aan de voorzijde de precieze locatie van de muurstaanders bepaald. Heb ervoor gekozen om dit vanuit het werk in te meten omdat het anders misschien wel super haaks is maar scheef oogt. Dit omdat de balken zelf niet 100% kaarsrecht zijn.
Chemische muurankers geplaatst. De gaten in de muur heb ik door een steigerhoutenplank heen geboord. Hierdoor had ik een sjabloon om de gaten over te zetten op de palen.
Kopbalk en dwarsbalken verbonden d.m.v. een halfverbinding
Bij de halfverbinding heb ik Heco CC schroeven gebruikt van 40cm. Echt mega zijn die dingen.
Heb er per verbinding 4 gebruikt. Meer vast dan dit kan volgens mij niet.
Muurbalk ook d.m.v. chemische ankers geplaatst. Heb de muurbalk eerst op hoogte gebracht door de balk op 2 blokken te zetten. Maakte de montage echt kinderlijk eenvoudig.
Onderbouw voor 80% klaar. Nu de muurbalk en de liggers…
Bij de liggers had ik dus last van “klepel horen maar niet weten waar de bel hangt”.
Eerste poging heb ik gedaan via een “berekende” hoek. Die berekening kon dus de prullenbak in!
Gelukkig maakte ik gebruik van 2 aan elkaar geschroefde planken om als sjabloon te gebruiken. Dus nadat ik van aanpak gewijzigd was (plank op de kop- en muurbalk leggen en gebruik maken van een zweihaak voor de juiste hoek) ben ik tot een beter resultaat gekomen.
Daar moet frisse moed begonnen aan de daadwerkelijke liggers… en helaas paste het sjabloon nergens! Maar gelukkig kon ik het sjabloon gebruiken om de afwijking te bepalen en zo toch de liggers goed op maat te maken.
M’n trouwe festool invalzaag was ook weer onmisbaar. Even een inkeping zagen in 10x20 balken gaat dan iets makkelijker al blijft de handzaag noodzakelijk.
10 liggers verder en de onderbouw is dan eindelijk klaar.
Enige waar ik nog over twijfel is hoeveel ruimte tussen kopbalk en inkeping van de ligger moet zitten. Ik heb er een paar en die zitten echt strak zitten. Kan dit problemen met uitzetten geven?
Volgende fase is de glas-fase. Heb de klemprofielen besteld. Ga die eerst plaatsen om zo tot de precieze afmeting van de glasplaten te komen.
Groeten,
Ramon