Excentrische schuurmachine: De keuze is reuze

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Heel veel slijtage komt door te hard drukken en of te laat vervangen van het papier. Hierdoor ontstaat warmte en dan kan de lijm smelten en of het klittenband slijt. Ook verschillen in klittenband kan tot wrijving leiden. Ook hierdoor slijt het klittenband harder. Ik heb een keer een klant binnen 2 uur terug gehad met de klacht dat de festool machine heel slecht schuurde. Nu meteen naar het hok en geprobeerd met de klant erbij te testen. Ik wilde een nieuw schuurpapiertje erop doen en dat ging niet. De klant reageerde meteen moet dat papiertje erop. Enigzins verbaasd moest ik hard lachen want ja, volgens mevrouw was er niet verteld dat de papier op moest. Het klittenband was er geheel af. Op mijn wedervraag of een autoverkoper ook zegt dat er benzine in moet en dat de stekker ook in het stopcontact moet werd verbaasd gereageerd ja dat weet ik wel.
Opgelost door een nieuw zooltje erop te zetten en wat papier meegegeven.
Wij hebben er nog veel omgelachen net als de vertegenwoordiger van festool.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het voelt een beetje als het makkelijke valkuil. Koop een Festool je weet dat je een goed product krijgt en het is klaar.
Nu heb ik ook nog nooit veel materiaal moeten afnemen en als ik dat moest doen heb ik dat met een handschaaf gedaan en dat lukte tot nu toe altijd.
welk schuurpapier gebruik je?
als je budget 300 euro is & je denkt niet veel af te moeten nemen, dan heb je geen rotex nodig
de festool 125 valt dan binnen jouw budget
ivm schuurpapier hoef je niet ver te zoeken
een hele keuken met berk mpx + es heb ik met mijn 125 met amper 6 blaadjes van festool gedaan
wel met een stofzuiger er aan
voordien had ik een dewalt excenter van rond de 100 euro (aan die prijs vind je er ook bij andere merken), maar kon geen stofzuiger aankoppelen + om de haverklap was ik aan een nieuw schuurschuifje toe
van trillingen heb ik met de festool geen probleem
wel na een tijd best toch van hand wisselen, maar het is best een 1-hands-machine
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Heel veel slijtage komt door te hard drukken en of te laat vervangen van het papier. Hierdoor ontstaat warmte en dan kan de lijm smelten en of het klittenband slijt. Ook verschillen in klittenband kan tot wrijving leiden. Ook hierdoor slijt het klittenband harder. Ik heb een keer een klant binnen 2 uur terug gehad met de klacht dat de festool machine heel slecht schuurde. Nu meteen naar het hok en geprobeerd met de klant erbij te testen. Ik wilde een nieuw schuurpapiertje erop doen en dat ging niet. De klant reageerde meteen moet dat papiertje erop. Enigzins verbaasd moest ik hard lachen want ja, volgens mevrouw was er niet verteld dat de papier op moest. Het klittenband was er geheel af. Op mijn wedervraag of een autoverkoper ook zegt dat er benzine in moet en dat de stekker ook in het stopcontact moet werd verbaasd gereageerd ja dat weet ik wel.
Opgelost door een nieuw zooltje erop te zetten en wat papier meegegeven.
Wij hebben er nog veel omgelachen net als de vertegenwoordiger van festool.
Heb ik ook een keer meegemaakt met een stagiaire, die had geen beste start en heeft dat wel een paar x moeten horen... 😁
Ook al meegemaakt dat er zo lang op 1 plek werd geschuurd dat het klitteband was gesmolten, alles kan kapot bij verkeerd gebruik...
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Thanks voor de antwoorden tot nu toe! De huidige afweging is tussen de Festool 125 en Bosch GET 55. De Bosch GET 55 is normaal 400+, maar bij toolsvoordelig.nl niet op voorraad maar wel 310 euro(??? Veel goedkoper dan waar dan ook, dus als iemand ervaring heeft met deze site hoor ik dat ook graag).

@Wim Kluck Ik zou niet meer bijkomen als me dat overkomt. Koopt iemand het beste van het beste en vergeet dan het meest basale onderdeel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb rond de jaarwisseling een Rotex 125 gekocht. Vandaag met de Rotex mijn eiken bijzettafel in wording geschuurd. Wat een fijne machine, had ik veel eerder moeten kopen. Enorm verschil met de Bosch Groen excenter die ik eerst had. (logisch...)
Met korrel 80 (Festool Rubin) een goede en flinke afname, de oneffenheden tussen de verschillende gelijmde delen goed kunnen wegschuren. En zat zonder enig stof.
Wat ik aan reviews heb gelezen voordat ik de mijne kocht in december, is dat de GET55 nagenoeg gelijk is, maar dat de Rotex iets beter scoort wat betreft stofafzuiging. En dat de hals iets smaller is bij de Bosch, dus als je kleine handen hebt is deze misschien iets makkelijker vast te houden.
Ook Makita heeft een geforceerd roterende machine, alleen wel in 150 mm. Die heb ik in m'n handen gehad, maar vond ik wat te lomp.

Wil je puur een excentrische schuurmachine voor het fijne schuurwerk, of wil je er ook grof mee kunnen schuren (veel materiaal afnemen zoals met een bandschuurmachine)? Want de 'normale' Festool ETS 125 heeft geen geforceerde roterende functie zoals de Rotex wel heeft, de Bosch GET heeft die functie wel (Turbo). Het zijn dus machines die niet geheel met elkaar te vergelijken zijn.
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
@klusrob Klopt helemaal, de Bosch GET en Festool 125 zijn niet met elkaar te vergelijken, maar als ze voor dezelfde prijs verkrijgbaar zijn (wat nu het geval lijkt op een site) dan zeg ik geen nee tegen de extra "turbo" functie. Mochten de prijzen niet gelijk zijn (waar ik vanuit ga de site voelt wat shady) dan wordt het de Festool 125.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Ik vind beide machines er groot met dat enorme handvat aan de achterzijde.
Maar ze zullen ongetwijveld primma werk leveren

zelf heb ik al een paar jaar een simpele groene Bosch van ca. 120 euro
ondertussen 1* de zool vervangen en een paar 100 vellen mee verbruikt schat ik.
Wat mij betreft een prima machine ook voor het fijne werk.
mijn vlakschuur machine die ik daar eerst voor gebruikte moet ik eens op marktplaats zetten die legt stof te verzamelen in de kast
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.