Excentrische schuurmachine: De keuze is reuze

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Beste woodworkers,

Ik heb een vraag over excentrische schuurmachines, door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik heb afgelopen dagen alle topic over schuurmachines doorgelezen, maar uiteindelijk heb ik toch niet helemaal gevonden waar ik naar zoek.

Ik wil graag een excentrische schuurmachine kopen, omdat ik overal lees dat deze schuurmachines beter/netter schuren dan "normale" schuurmachines. Woodworking.nl rade vooral de Mirka en Festool Rotex aan, echt vallen beide buiten het budget en voelen ze als overkill voor een hobby klusser/meubelmaker. Mijn budget is rond 300 euro en mijn oog is meerder keren gevallen op de Makita BO5041J en met een strange de Festool ETS 125/3.

Nu is de vraag of iemand ervaring heeft met een van deze twee machines? Of een aanrader binnen het 300 euro budget waar beide machines echt niet tegen op kunnen?

Mvg

Bub
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb een bosch gea 125mm schuurmachine, bevalt prima, maar is wel een lichte machine, niet om heel veel materiaal weg te halen.

Maar heb ook wel eens mirka mogen lenen, moest wat polijsten, en die levert wel een mooier schuurbeeld dan de bosch. (Maar 600 euro voor een schuurmachinetje vindt ik wel een enorme hoop geld)

Zou nadenken of je een 125 of 150mm machine wilt. (waarbij soms op de 150 ook een 125mm zool onder kan)

Er bestaan er ook waarbij je de excenter functie kunt uitzetten/blokkeren en alleen roterend schuren voor snel materiaal afname.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe


Twee filmpje met machines over alle segmenten. En meestal hoor je bij hem wel tussen de woorden door waar de voorkeur naar uit gaat (met een sippe toon als het geen Bosch is).
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb onlangs onderstaande gekocht. Bevalt goed , maar heb al die anderen niet geprobeerd. Is volgens mij zezelfde als de "oude 150" van Mafell


Is bij Hornbach duurder, maar met een mailtje naar Hornbach kwam ik uit op ongeveer €180,--

Ik heb eerst bij Hornbach besteld en ze toen een mailtje gestuurd van deze leverancier en had binnen een paar dagen het verschil incl 10 % "tipgeld" op de rekening.
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Iedereen alvast bedankt tot nu toe voor de tips en inzichten!

@Hunto Ik heb de filmpjes gezien, met wat moeite mijn Duits is niet zo heel goed. Ik begin steeds meer te twijfelen over de Bosh GET. Ik ben hem zelfs voor 310 euro tegen gekomen op toolsvoordelig.nl (ik had nog nooit van de site gehoord, eerst even onderzoeken voordat ik daar wat koop).

@rinus Ik heb hem toegevoegd aan het lijstje. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet een heel groot Metabo fan ben, maar ik wil ook kopen wat bij me past qua budget en functies dus als het dan een Metabo is moet ik daar mee leren leven.

@ZotVanHout Klopt ik ben hem ook tegen gekomen voor die prijs. Het voelt een beetje als het makkelijke valkuil. Koop een Festool je weet dat je een goed product krijgt en het is klaar. Nu heb ik ook nog nooit veel materiaal moeten afnemen en als ik dat moest doen heb ik dat met een handschaaf gedaan en dat lukte tot nu toe altijd.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
@starf kan je daar meer over vertellen
Heb de GET 75-150, rechtstreekse concurrent van de rotex. Reviews genoeg op youtube en allemaal zeggen ze dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Het komt neer op wat je verkiest, de "kleinere" machines hebben een ander doel, kunnen niet op "slijpschijf" modus :)
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Heb de GET 75-150, rechtstreekse concurrent van de rotex. Reviews genoeg op youtube en allemaal zeggen ze dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Het komt neer op wat je verkiest, de "kleinere" machines hebben een ander doel, kunnen niet op "slijpschijf" modus :)
Thanks voor de review. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Bosh GET serie niet serieus had mee genomen, omdat ik die overal tegen kwam voor 400+ euro. Maar in de tussen tijd ben ik hem ook voor minder tegen gekomen (300 gebied).
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb zelf de Makita BO5041K en die bevalt erg goed. De toerenregeling werkt goed en ik heb bij dit apparaat beduidend minder last van de trillingen als ik het vergelijk met de oude black & decker die ik van mijn vader had gekregen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Festool is voor mij het meest flexibel met de rotexen, slijpschijfmodus is echter wel een interessant iets als je hem nog niet lekker in de vingers hebt. Balans is ook minder mooi dan een echte exenter. Als je lang en veel wilt fijnschuren is een echte exenter aan te raden.
Qua merken staan festool en mirka voor mij echt bovenaan, ik krijg mijn Festools niet kapot. (En ik wil eigenlijk nu eindelijk wel eens een nieuwe ro150...), maar eigenlijk zijn met alle machines in de genoemde prijsklasse wel prima resultaten te behalen.
Onderschat ook de invloed van het toegepaste schuurpapier niet trouwens.
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
@casselt Ik heb meerdere keren gelezen dat de klittenband zool niet heel lang goed blijft heb jij hier ook last van?

@Emilio Bedankt voor de tips, ik moet ook eerlijk toegeven dat ik na alle tips mezelf ook meer ben gaan afvragen wat ik nu echt wil van en schuurmachine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Metabo heeft een machine die bij Mirka word gemaakt. Is alleen niet op je telefoon aan te sluiten. Ik werk er al een paar jaar mee. Verder kan Festool zeker kapot. Schuurmachines gaan vaak kapot. Vaak is het excenter verbogen. Oorzaak vallen. Vroeger gingen de rs 4 bij particulieren veel vaker kapot dan bij schilders. Waarschijnlijk omdat de particulier geen stofzuiger op de machine zet. Ik heb een stuk of 6 Festool schuurmachines hiervan zijn de 2 rts 400 een keer voorzien van nieuw anker Ed. Die werden wel weken aan een ander gebruikt en zijn ook wel eens gevallen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Metabo heeft een machine die bij Mirka word gemaakt. Is alleen niet op je telefoon aan te sluiten. Ik werk er al een paar jaar mee. Verder kan Festool zeker kapot. Schuurmachines gaan vaak kapot. Vaak is het excenter verbogen. Oorzaak vallen. Vroeger gingen de rs 4 bij particulieren veel vaker kapot dan bij schilders. Waarschijnlijk omdat de particulier geen stofzuiger op de machine zet. Ik heb een stuk of 6 Festool schuurmachines hiervan zijn de 2 rts 400 een keer voorzien van nieuw anker Ed. Die werden wel weken aan een ander gebruikt en zijn ook wel eens gevallen.
Mijn oude deltaatjes en ro150 heb ik nul problemen mee gehad. Recent met een ro 90 2x kort na aanschaf, waarbij de 2e keer de aansluiting smolt. Dat zou wel heel goed lomp gebruik kunnen hebben veroorzaakt, sommige mensen moet je gewoon niet laten schuren.....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ik heb mijn Makita excenter 125 mm enkele jaren geleden vervangen door een Festool ETS 125. Reden: van de Makita kreeg ik last van mijn polsen en handen. Bij de Festool heb ik nergens last van. Schuurvermogen en kwaliteit zijn volgens mij gelijk, maar ik heb om voorgenoemde reden geen spijt van de wissel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.