Ervaringen Reciprozaag met of zonder accu?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zie geen voordeel in een accu.
Als je hem gaat gebruiken in je eigen kluswoning en dus niet echt mobiel hoeft te zijn
Een paar haspels en verlengsnoeren en je hebt overal stroom die ga je toch gebruiken want je wilt ook licht etc.

een recipro op 220 is bij gelijkwaardige kracht gewoon een stuk goedkoper
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik ben ook in de markt voor een reciprozaag, net begonnen aan een flinke verbouwing. Ik kies denk ik voor de goedkoopste body van milwaukee omdat ik daar al accu’s van heb. Een gesnoerd model van een goed merk kost ongeveer hetzelfde als de body. Had ik nog geen accu’s, dan had ik waarschijnlijk een gesnoerd model gekozen.

De eerste klus die ik er voor heb is het slopen van alle oude (stalen) verwarmingsleidingen, o.a. Uit de kruipruimte. Ik vind dat met een slijptol niet prettig omdat die leidingen er wel eens onder spanning in kunnen zitten, en op het moment van doorslijpen de boel ineens klemt en de slijptol begint te bokken. In het ergste geval vliegen dan de stukken schijf je om de oren. Dat lijkt me met een reciprozaag een stuk fijner :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
ik zie geen voordeel in een accu.
Als je hem gaat gebruiken in je eigen kluswoning en dus niet echt mobiel hoeft te zijn
Een paar haspels en verlengsnoeren en je hebt overal stroom die ga je toch gebruiken want je wilt ook licht etc.

een recipro op 220 is bij gelijkwaardige kracht gewoon een stuk goedkoper
Prijzen van een body zonder accu en 220 Volt liggen dicht bij elkaar. De reciprozaag die ik vorig jaar gekocht heb koste ongeveer 200 euro. Ik kreeg er wel een accu bij van 120 euro gratis bij, wat ook de reden was waarom ik de machine kocht. De accu's die ik had (2 Ah en 1,5 Ah ) hebben hun beste tijd gehad. Ik moest toch uitkijken naar een extra accu en zo had ik voor 80 euro er een machine bij.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Klopt, ronde leidingen uit een huis slopen is het veiligst met een reciprozaag. Een slijptol/schijf kan klem komen zitten of uitschieten.
Zorg wel voor voldoende zaagbladen, ze zijn toch sneller bot of een keer krom dan je zou denken.
En houd bij het doorzagen je zaag zo dat het water dat eruit stroomt niet in je machine komt...

Zeker in de kruipruimte is accugereedschap aan te raden. Volgens de ARBO mag er zelfs niet met gereedschap op 230V in de kruipruimte gewerkt worden, maar moet er zgn veilige spanning (laagspanning dmv een trafo) worden gebruikt, waarbij de trafo boven moet blijven. Of accugereedschap.
Nu hoef je je daar als particulier niet perse aan te houden, maar toch, de regels zijn waarschijnlijk wel met een reden zo opgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
ik zie geen voordeel in een accu.
Als je hem gaat gebruiken in je eigen kluswoning en dus niet echt mobiel hoeft te zijn
Een paar haspels en verlengsnoeren en je hebt overal stroom die ga je toch gebruiken want je wilt ook licht etc.

een recipro op 220 is bij gelijkwaardige kracht gewoon een stuk goedkoper
haspels verlengsnoeren te weinig contacten, net op een andere plaats, je vrouw heeft net ergens anders stroom nodig, je struikelt erover.... gewoon gedoe al die snoeren. Daar kun je lastig omheen, haspel weer oprollen, in een klashuis vaan ruimte waar je nog geen ruimte hebt.

Accu is gewoon onomstotelijk mobieler en makkelijker, enige discussie blijft hoe lang ze het volhouden en hoeveel kracht ze hebben. En volgens mij als je hierboven leest heb je met name snoer nodig bij continu inzet of bij het zwaarste type machines zoals een slijptol die je dan continu in wilt zetten.

De betere merken lever tegenwoordig accumachines die net zo sterk zijn als snoermachines.

ieder zijn eigen keuze, er staat hierboven voldoende info en meningen denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
haspels verlengsnoeren te weinig contacten, net op een andere plaats, je vrouw heeft net ergens anders stroom nodig, je struikelt erover.... gewoon gedoe al die snoeren. Daar kun je lastig omheen, haspel weer oprollen, in een klashuis vaan ruimte waar je nog geen ruimte hebt.

Accu is gewoon onomstotelijk mobieler en makkelijker, enige discussie blijft hoe lang ze het volhouden en hoeveel kracht ze hebben. En volgens mij als je hierboven leest heb je met name snoer nodig bij continu inzet of bij het zwaarste type machines zoals een slijptol die je dan continu in wilt zetten.

De betere merken lever tegenwoordig accumachines die net zo sterk zijn als snoermachines.

ieder zijn eigen keuze, er staat hierboven voldoende info en meningen denk ik.
De accumachines zijn niet net zo sterk, of het worden logge bakbeesten door meerdere accu's, maar vaak wel sterk genoeg voor het werk waar ze voor gebruikt worden.
Snoeren hou je altijd dat is gewoon een terechte opmerkingen. Lich, koffie en laden doe je gesnoerd, dus heb je bijna overal wel spanning.
Voordeel van accu is voor mij vooral meer vrijheid in gebruik, zeker op stellingen en ladders, maar dat moet niet ten koste gaan van snelheid en dat is bij zware werkzaamheden (nog) wel het geval.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
maar dat moet niet ten koste gaan van snelheid en dat is bij zware werkzaamheden (nog) wel het geval.

Ieder zijn eigen mening maar welke zware werkzaamheden gaan dan sneller met snoermachines behalve je slijptol.....

volgens mij gaan zagen, boren, schroeven , schuren, schaven allemaal net zo goed en snel met accumachines. moet je wel de juiste machine kopen natuurlijk, ik heb het over de betere Metabo, Festool, Mafell. Makita heb ik alleen de accu frees en die vind ik mwah qua looptijd op 1 accu. Voor andere merken kan ik niet spreken.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb ook lang mij verzet tegen accugereedschap. Maar accu's beginnen zo krachtig en betrouwbaar te zijn, dat ik steeds vaker bij vervanging overweeg over te gaan naar accugereedschap. Accugereedschap zal denk ik wel altijd duurder zijn, je hebt toch accu's nodig. Die moet je kopen en vervangen bij slijtage. Een recipro verbruikt relatief veel is mijn ervaring, na elke oplaad sessie slijt de accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Er zijn accusystemen die 7uur onder volle belasting kunnen werken, heb het 10 jaar geleden kunnen testen met een professionele bosmaaier en de accu op de rug.
Kosten accuset toen €3500
Dan heb je het vast over de Stihl accupacks.... ja dat zijn geen normale accu paketten,. AR 3000 heeft bij 36 volt 29,7 Ah wel 1.148 Wh. Die weegt ook 7 kilo en je bent een aantal uren aan het snelladen naast dat je ongeveer 1.200 euro achter mag laten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ieder zijn eigen mening maar welke zware werkzaamheden gaan dan sneller met spoelmachines behalve je slijptol.....

volgens mij gaan zagen, boren, schroeven , schuren, schaven allemaal net zo goed en snel met accumachines. moet je wel de juiste machine kopen natuurlijk, ik heb het over de betere Metabo, Festool, Mafell. Makita heb ik alleen de accu frees en die vind ik mwah qua looptijd op 1 accu. Voor andere merken kan ik niet spreken.
Alle accumachines behalve die met meerdere accu's zijn gewoon zwakker. Dat is inherent aan het vermogen dat accu's kunnen leveren.
Praktijkmatig is er gewoon minder kracht als het erop aankomt en ik heb eerste hand ervaring met zo'n beetje alle betere merken.
Voor veel werk, zeker in de fijnere houtbewerking, zijn accu's functioneel. Maar ik ga echt geen zware stamdelen waar wat spanning inzit opdelen met accugereedschap. Dat werkt gewoon niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Dan heb je het vast over de Stihl accupacks.... ja dat zijn geen normale accu paketten,. AR 3000 heeft bij 36 volt 29,7 Ah wel 1.148 Wh. Die weegt ook 7 kilo en je bent een aantal uren aan het snelladen naast dat je ongeveer 1.200 euro achter mag laten.
dan heb je alsnog een snoer aan je apparaat neem ik aan
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat is een rugpack. Die zit inderdaad met een snoer/kabel aan de bosmaaier vast. Maar daar heb je absoluut geen last van.
Wij hebben 95 procent van het stihl gereedschap inmiddels op accu ipv benzine. En dat bevalt meer dan prima moet ik zeggen. Krachtig, maar vooral stil. En heel veel klanten en de buren zijn daar erg over te spreken. Vooral als jr sochtend om 7 uur al ergens in een tuin lawaai moet maken ;)
De motorslijper is nog niet vervangen door een accumachine, omdat deze gewoon nog niet krachtig en groot genoeg is. Ook een bladblazer is nog niet krachtig genoeg vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.599
Een recipro gebruik je steeds maar even, dus fijn op accu. Voor het verwijderen van vloeren en balken gebruik ik toch een kettingzaag met snoer. Kassen hakken, schoorstenen slopen, betonliggers slijpen ook met snoer. isolatieblokken met de kettingzaag met snoer. Ik vindt het nadeel van accumachines vooral dat het accusysteem na een aantal jaar wordt vervangen , waardoor je alle machines die daar op werken, ook moet vervangen. Veel van mijn machines met snoer zijn inmiddels 30 tot 40 jaar oud en werken nog prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mecânico

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een recipro gebruik je steeds maar even, dus fijn op accu. Voor het verwijderen van vloeren en balken gebruik ik toch een kettingzaag met snoer. Kassen hakken, schoorstenen slopen, betonliggers slijpen ook met snoer. isolatieblokken met de kettingzaag met snoer. Ik vindt het nadeel van accumachines vooral dat het accusysteem na een aantal jaar wordt vervangen , waardoor je alle machines die daar op werken, ook moet vervangen. Veel van mijn machines met snoer zijn inmiddels 30 tot 40 jaar oud en werken nog prima.
Ik gebruik mijn recipro niet even, ik doe daarmee grotendeels wat jij met een kettingzaag doet, dus dan ligt dat net even anders.
Ik heb zelf veel panasonic accu gereedschap en die accu's blijven erg lang goed, ik heb er al van meer dan 10 jaar oud. Ze gaan langer mee dan sommig gereedschap.
Ik vraag me af of we nog een stap gaan zetten vanaf li-ion, voorlopig blijf ik al mijn accu's nog kunnen gebruiken en omdat veel flexvolt is bij Panasonic kan ik heel geleidelijk kan overstappen naar 18v Wat ik (deels) nodig heb ivm de extra kracht die bijv. een recipro en slijper vragen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Dat is een rugpack. Die zit inderdaad met een snoer/kabel aan de bosmaaier vast. Maar daar heb je absoluut geen last van.
Wij hebben 95 procent van het stihl gereedschap inmiddels op accu ipv benzine. En dat bevalt meer dan prima moet ik zeggen. Krachtig, maar vooral stil. En heel veel klanten en de buren zijn daar erg over te spreken. Vooral als jr sochtend om 7 uur al ergens in een tuin lawaai moet maken ;)
De motorslijper is nog niet vervangen door een accumachine, omdat deze gewoon nog niet krachtig en groot genoeg is. Ook een bladblazer is nog niet krachtig genoeg vind ik.
Ik heb vanuit mijn werk (grote natuurbeheerorganisatie) ook ervaring met accugereedschap van Stihl. Wij stappen bij vervanging ook over op accu, waar mogelijk. Heggenscharen zijn prima op accu, kettingzagen nog alleen voor klein snoeiwerk. Voor het omzagen van veel bomen zijn ze nog niet krachtig genoeg, laat staan voor het vervangen van een MS460 met een blad van 75 cm... De zwaarste accuzaag van Stihl op dit moment is vergelijkbaar met een MS211, dus echt nog in de hobbyklasse. Maar voor velen (onder ons) natuurlijk genoeg.
Idem voor de bosmaaiers, die zijn nog veraf van de professionele machines. Maar mijn collega's gebruiken ze al wel, bijvoorbeeld voor het maaien langs paden of onder afrasteringen waar het gras heel regelmatig kort gehouden wordt, dus waar een lichte machine voldoende is. Voor een bladblazer is het afhankelijk van de toepassing. Voor licht blad hebben wij ook een BGA200, maar voor grotere bladmassa's is die inderdaad niet toereikend.
Nu is de verwachting wel dat Stihl en concurrenten de komende jaren flinke vooruitgang gaan boeken, maar of benzine de komende jaren echt volwaardig te vervangen is voor accu (zeker voor de zwaardere machines) is de vraag.

Maar voor bouwgereedschappen gaat mijn verhaal natuurlijk veelal niet op omdat daarvan minder vermogen gevraagd wordt...
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Tja voor mijn werk (decorbouw) heb ik deztijds makita aangschaft. ( boor en slagtol), maar 5 jaar gelden kocht ik een huis wat vebouwd moest worden (meerjarenplan).

Omdat ik het jammer zou vinden als mijn makitagereedschap naar beneden stuitert of onder de troep komt te zitten en om dat ik het gewoon eens wilde proberen ben ik paar jaar gelden begonnen met het 20v xteam platform van parkside (Lidl). Inmiddels heb ik zowat alle groene machines, ook de reciprozaag en eerlijk het stelt echt niet teleur. Voor welke verbouwing dan ook ik zou er zo weer voor gaan. De slagschroevedraaier is zelfs agressiever dan mijn oude makita. En voor de prijs van 1 makita heb je ongeveer 3 a 4 machinens van de Parkside. Moest ik nu kiezen zou ik wel voor de performance serie gaan vanwege de brushless motoren.

Wat betreft zaagbalden voor de recipro, kijk een bij ecotools of bestel deze ook bij Lidl online.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.599
Mijn ervaring met recipro zagen bij langer gebruik is dat ze zo heet worden dat je ze niet meer beet kan houden. Of ze gaan gewoon in rook op. Ze zijn makkelijk om even een paar leidingen strak langs de muur af te hakken, als je niet kan slijpen of fakkelen. Of even een gat in een dak harken voor een rookgasafvoer. Mijn ervaring met panasonic is dat de accu's beter zijn geworden, maar de machines zijn niet meer de kwaliteit van de 15,6v MH machines zijn. Vooral de boorkop van mijn nieuwe machine is waardeloos. Onder de rubber bekleding voel je de plastic helften gewoon bewegen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Mijn milwaukee bsx-0 komt morgen, samen met een bosch demolition setje van zagen. Morgenavond meteen grondig uittesten, dan kan ik ook wat praktijkervaringen delen. Al zegt het doorzagen van een paar cv-leidinkjes nog niet veel, maar toch :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.