Ervaringen Reciprozaag met of zonder accu?

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hoi!

Over een maandje kunnen wij ons nieuwe huis in, waarbij we het hele huis gaat opknappen voordat we er in trekken.
Nu ben ik van plan om de eerste verdieping en de vliering volledig te strippen. Ik (en mensen in mijn omgeving) hebben geen ervaringen met reciprozagen en deze leek mij toch best handig aangezien ik alle muren, vloeren en oude leidingen weg wil gaan halen.

Nu vroeg ik mij af of jullie ervaring hebben met reciprozagen bij dergelijke werkzaamheden en of jullie nog tips hebben waar ik op kan letten bij de eventuele aanschaf van een reciprozaag?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
In principe zijn alle reciprozagen goed. Ik heb er zelf één van dewalt met accu. En de accu vind ik wel een must bij die dingen. Het is vaak snel even wat zagen in soms onbereikbare hoeken. En zo te lezen ga je slopen, dus heb je vaak weinig tot geen stopcontacten tot je beschikking. Als je dan ook nog met een kabel moet werken vind ik dat persoonlijk erg irritant.
Ik weet niet of je al een accuplatform hebt van een bepaald merk, dan zou je daar op voort kunnen borduren.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Hoi, met accu werkt natuurlijk veel makkelijker, vergis je niet hoe snel deze leeg gaan bij een recipro. Ideale situatie zou dus zijn 1 accu platform, zodat je voldoende accu's én opladers hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Wel ervaring met reciprozaag maar geen accu versie.
Kijk naar een snelle zaagwissel,daardoor gebruik je sneller een scherp en juist zaagblad.
Het is voor sloopwerk ideaal en vermoed dus dat een accuversie duidelijk meerwaarde heeft t.o.v. een snoer versie.
De laatste gaat natuurlijk wel langer mee.
Heb zelf een bosch (groen) gebruikt om bamboe met wortels te verwijderen.
Mogelijk neem ik nog een lidl accu versie als de rest me bevalt ,echter deze performance versie was nu niet leverbaar.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Bedankt voor de reacties! Ik heb nog geen accu platform van de grotere merken, dus wat dat betreft is er nog veel mogelijk. Ik denk dat ik voor een makita reciprozaag ga aangezien je daar nu ook een extra 5 Ah accu bij krijgt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Lijkt me een goede keus, ik gebruik zelf de DJR187 en die bevalt prima. De jaarlijks terugkerende actie met gratis accu is fijn. Wel opletten dat je bij een makita (internet)dealer bestelt, anders kun je geen aanspraak maken op de accu. Klium heeft overigens ook vaak de gratis accu in andere periodes, zij hebben met Makita België geregeld dat dit ook voor Nederlandse klanten geldt
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Ik heb beide, makita-accu en een grote makita met snoer.
UIteindelijk met verbouwen toch het meeste die met snoer gebruikt omdat de accu,s veel sneller leeg waren als verwacht, en die met snoer gewoon met detzelfde capaciteit blijft zagen uren lang ook in dikke stukken steen en ijzer.
Vergeet vooral het belang van FATSOENLIJKE zaagbladen geschikt voor wat je zaagt niet,
Daar is veel meer tijdswinst mee te behalen als het vlot zaagt als de tijd die het bespaard om een snoet niet uit te hoeven rollen.

Als je van te voren een paar goede haspels aanschaft is stroomvoorziening ook geen probleem,
Die bouwplaatsen waar een snoertje al te lastig is en in de weg, zijn vaak ook de grote rommelplekken die allang opgeruimd hadden moeten zijn voor er ongelukken gebeuren.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb beide, makita-accu en een grote makita met snoer.
UIteindelijk met verbouwen toch het meeste die met snoer gebruikt omdat de accu,s veel sneller leeg waren als verwacht, en die met snoer gewoon met detzelfde capaciteit blijft zagen uren lang ook in dikke stukken steen en ijzer.
Vergeet vooral het belang van FATSOENLIJKE zaagbladen geschikt voor wat je zaagt niet,
Daar is veel meer tijdswinst mee te behalen als het vlot zaagt als de tijd die het bespaard om een snoet niet uit te hoeven rollen.

Als je van te voren een paar goede haspels aanschaft is stroomvoorziening ook geen probleem,
Die bouwplaatsen waar een snoertje al te lastig is en in de weg, zijn vaak ook de grote rommelplekken die allang opgeruimd hadden moeten zijn voor er ongelukken gebeuren.
Goede tip wat betreft de zaagbladen, ik zal bij het bestellen direct een set extra zaagbladen meebestellen!

Natuurlijk heb je gelijk dat het met een snoer, bij langer gebruik, handiger werkt. Echter wil ik in de toekomst nog meer machines die met accu gebruikt kunnen worden aanschaffen, dus dan komen die 5Ah accu's beter van pas!
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hoi, met accu werkt natuurlijk veel makkelijker, vergis je niet hoe snel deze leeg gaan bij een recipro. Ideale situatie zou dus zijn 1 accu platform, zodat je voldoende accu's én opladers hebt.
Mee eens. Ik heb meerdere accus, dus als 1 leeg is, trek ik er 1 uit de lader en gaat de lege erin. Zorgen dat je altijd een volle accu bij de hand hebt. Daarom is 1 platform ook makkelijker dan meerdere merken accus en apparaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bij groot sloopwerk gaat gesnoerd in mijn beleving net wat sneller, als de ruimte niet te groot is en het werk doorgaand dan zou ik daarvoor kiezen.
Dst gezegd hebbende, heb ik recent nog 2 oude heipalen afgezaagd met een accu exemplasr van DeWalt waar ik met de kettingzaag niet doorheen kwam en dat ging een stuk beter dan verwacht...
Moet je verder lopen en/of is het gebruik incidenteel dan is accu beter. Ik gebruik bijv bij PS vloerisolatie leggen liefst accu.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Bedankt voor de reacties! Ik heb nog geen accu platform van de grotere merken, dus wat dat betreft is er nog veel mogelijk. Ik denk dat ik voor een makita reciprozaag ga aangezien je daar nu ook een extra 5 Ah accu bij krijgt!
Altijd accu nemen bij alles wat je tegenwoordig koopt. Net zo sterk als snoer machine en geen gekloot meer met snoeren. En als je eenmaal een accu set hebt is bodies bijkopen ineens niet heel duur meer.

Ik heb zelf meerdere accu systemen en ben veruit het meest tevreden over de Metabo LiHD accu, die zitten ook nog een keer in het CAS systeem dus passen in ongelofelijk veel merken.

De 5,5 Ah LiHD accus gaan heel erg lang mee, 8Ah krijg je eigenlijk niet leeg en ze hebben zelfs 10Ah nu. Makita accu van 5Ah houden het echt niet zo lang vol als 5,5Ah Lihd van Metro, vergelijk is natuurlijk lastig maar mijn Makita accu zijn vaak leeg voordat ik er erg in heb en de Metabo's gaan ellenlang mee.

Festool Accu's zit er voor mijn gevoel tussenin maar wat ik zelf, t blijft lastig met capaciteiten, machines etcetera.

Ik heb de Metabo Recipro met accu en die is echt beresterk en degelijk, beetje lomp qua formaat maar dat is te overzien.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Altijd accu nemen bij alles wat je tegenwoordig koopt. Net zo sterk als snoer machine en geen gekloot meer met snoeren. En als je eenmaal een accu set hebt is bodies bijkopen ineens niet heel duur meer.

Ik heb zelf meerdere accu systemen en ben veruit het meest tevreden over de Metabo LiHD accu, die zitten
ook nog een keer in het CAS systeem dus passen in ongelofelijk veel merken.

Ik moet zeggen dat dat wel goed klinkt, echter kosten de losse body's van metabo meer dan die van makita en is die extra 5Ah accu van Makita wel een goed argument om me diens kant over de streep te trekken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Altijd accu nemen bij alles wat je tegenwoordig koopt. Net zo sterk als snoer machine en geen gekloot meer met snoeren. En als je eenmaal een accu set hebt is bodies bijkopen ineens niet heel duur meer.

Ik heb zelf meerdere accu systemen en ben veruit het meest tevreden over de Metabo LiHD accu, die zitten ook nog een keer in het CAS systeem dus passen in ongelofelijk veel merken.

De 5,5 Ah LiHD accus gaan heel erg lang mee, 8Ah krijg je eigenlijk niet leeg en ze hebben zelfs 10Ah nu. Makita accu van 5Ah houden het echt niet zo lang vol als 5,5Ah Lihd van Metro, vergelijk is natuurlijk lastig maar mijn Makita accu zijn vaak leeg voordat ik er erg in heb en de Metabo's gaan ellenlang mee.

Festool Accu's zit er voor mijn gevoel tussenin maar wat ik zelf, t blijft lastig met capaciteiten, machines etcetera.

Ik heb de Metabo Recipro met accu en die is echt beresterk en degelijk, beetje lomp qua formaat maar dat is te overzien.
Ik ben het daar niet mee eens. Een accu machine kan nooit een machine met snoer evenaren als je een flinke klus hebt. De meeste machines worden slechts sporadisch gebruikt. Even een spijker doorzagen, een balk afkorten, enkele gaten boren. Dan heeft accu alleen maar voordelen. Maar als je echt zwaar en continue werk hebt voor een machine zijn accu's ontoereikend. Er zit gewoonweg onvoldoende energie in.
Maar voor de gemiddelde klus kan je inderdaad goed uit de voeten met een accumachine als je tenminste genoeg accu's hebt en deze zonder uitzondering oplaadt.
Ik heb vorig jaar een reciprozaag van Makita met accu gekocht. Ben er erg blij mee. Kleine zaagklusjes die vroeger een gedoe waren zijn nu in een vingerknip gedaan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik ben het daar niet mee eens. Een accu machine kan nooit een machine met snoer evenaren als je een flinke klus hebt. De meeste machines worden slechts sporadisch gebruikt. Even een spijker doorzagen, een balk afkorten, enkele gaten boren. Dan heeft accu alleen maar voordelen. Maar als je echt zwaar en continue werk hebt voor een machine zijn accu's ontoereikend. Er zit gewoonweg onvoldoende energie in.
Maar voor de gemiddelde klus kan je inderdaad goed uit de voeten met een accumachine als je tenminste genoeg accu's hebt en deze zonder uitzondering oplaadt.
Ik heb vorig jaar een reciprozaag van Makita met accu gekocht. Ben er erg blij mee. Kleine zaagklusjes die vroeger een gedoe waren zijn nu in een vingerknip gedaan.
Je kan het er mee eens zijn of niet maar als je accu's sneller opladen dan ze leeg zijn kun je altijd door werken, en met de snelle laders van tegenwoordig en de hoge capaciteiten is het met 2 accu's eigenlijk al niet mogelijk om tekort te komen laat staan met 3.

Misschien is een uitzondering een zware 23 cm slijptol of dat soort exoten maar ook daar gaat het op , als je maar genoeg accu's hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kan het er mee eens zijn of niet maar als je accu's sneller opladen dan ze leeg zijn kun je altijd door werken, en met de snelle laders van tegenwoordig en de hoge capaciteiten is het met 2 accu's eigenlijk al niet mogelijk om tekort te komen laat staan met 3.

Misschien is een uitzondering een zware 23 cm slijptol of dat soort exoten maar ook daar gaat het op , als je maar genoeg accu's hebt.
Ik tmred het bij continu sloopwerk ook niet met mijn recipro met 2 accu's. Die zijn bij continu volbeasting echt zo leeg en dan is gesnoerd echt nog steeds beter en ook echt wel sterker. De doortrekkracht is gewoon hoger.
Maar zoals hierboven al aangegeven komt dat niet veel voor en is voor kleiner werk accu echt wel prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan het er mee eens zijn of niet maar als je accu's sneller opladen dan ze leeg zijn kun je altijd door werken, en met de snelle laders van tegenwoordig en de hoge capaciteiten is het met 2 accu's eigenlijk al niet mogelijk om tekort te komen laat staan met 3.

Misschien is een uitzondering een zware 23 cm slijptol of dat soort exoten maar ook daar gaat het op , als je maar genoeg accu's hebt.
Even rekenen. Een 5 Ah accu van 18 Volt bevat 120 Wh (Wattuur). Daar kan je een machine met een een motor van 750 Watt ongeveer 10 minuten mee laten werken. Die 750 Watt is een gangbaar vermogen voor een kleine haakse slijper, boormachine etc. Het rendement van een moderne borstelloze motor is wel hoger dan de 220 Volt machines. Vermogen wordt er bij accu machines echter nooit opgegeven, net zoals de te verwachten gebruiksduur van een accu (capaciteit). Als we 750 Watt aan 230 Volt gelijkstellen aan 500 Watt accu blijft er een kwartier werken op vol vermogen over. Maar ik geloof niet dat ik met één batterijlading de haakse slijper een kwartier kan gebruiken. En op een kwartier is de batterij niet terug opgeladen. Dan heb ik inderdaad veel batterijen en laders nodig. En veel stopcontacten om ze op te laden. En vaak stoppen om naar de laders te lopen en batterijen te wisselen. Dan trek ik mijn verlengkabel liever even door en kan ik rustig op vol vermogen blijven doorwerken.

Fout gerekend. 5 Ah 18 Volt is 90 Wh. Een machine van 500 Watt kan daar 11 minuten op draaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Even rekenen. Een 5 Ah accu van 18 Volt bevat 120 Wh (Wattuur). Daar kan je een machine met een een motor van 750 Watt ongeveer 10 minuten mee laten werken. Die 750 Watt is een gangbaar vermogen voor een kleine haakse slijper, boormachine etc. Het rendement van een moderne borstelloze motor is wel hoger dan de 220 Volt machines. Vermogen wordt er bij accu machines echter nooit opgegeven, net zoals de te verwachten gebruiksduur van een accu (capaciteit). Als we 750 Watt aan 230 Volt gelijkstellen aan 500 Watt accu blijft er een kwartier werken op vol vermogen over. Maar ik geloof niet dat ik met één batterijlading de haakse slijper een kwartier kan gebruiken. En op een kwartier is de batterij niet terug opgeladen. Dan heb ik inderdaad veel batterijen en laders nodig. En veel stopcontacten om ze op te laden. En vaak stoppen om naar de laders te lopen en batterijen te wisselen. Dan trek ik mijn verlengkabel liever even door en kan ik rustig op vol vermogen blijven doorwerken.
3 batterijen en 2 laders of 1 snellader.... en dan is je slijptol ongeveer het meest energie vretende apparaat wat er is. Hoe vaak slijp je een kwartier achter elkaar.... oh nee, een half uur want 2 accu heb je sowieso :) ..... en dan is je eerste accu al weer aan t laden. En als je een platform hebt is het natuurlijk niet gek als je er 3 of 4 hebt toch?

Metabo snellader doet 8Ah in 60 minuten
Makita Snellader doet 5Ah in 45 minuten
Festool snellader doet 5.2 AH in 33 minuten

Voor vol continu inzet is snoer natuurlijk een optie, maar wie doet dat, en hoe vaak? Snoermachines zijn een dead end.... over paar jaar zijn ze er niet meer voor de gangbare "normale" handmachines omdat het onzin is met de huidige accu techniek en capaciteit.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Er zijn accusystemen die 7uur onder volle belasting kunnen werken, heb het 10 jaar geleden kunnen testen met een professionele bosmaaier en de accu op de rug.
Kosten accuset toen €3500
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Even rekenen. Een 5 Ah accu van 18 Volt bevat 120 Wh (Wattuur). Daar kan je een machine met een een motor van 750 Watt ongeveer 10 minuten mee laten werken. Die 750 Watt is een gangbaar vermogen voor een kleine haakse slijper, boormachine etc. Het rendement van een moderne borstelloze motor is wel hoger dan de 220 Volt machines. Vermogen wordt er bij accu machines echter nooit opgegeven, net zoals de te verwachten gebruiksduur van een accu (capaciteit). Als we 750 Watt aan 230 Volt gelijkstellen aan 500 Watt accu blijft er een kwartier werken op vol vermogen over. Maar ik geloof niet dat ik met één batterijlading de haakse slijper een kwartier kan gebruiken. En op een kwartier is de batterij niet terug opgeladen. Dan heb ik inderdaad veel batterijen en laders nodig. En veel stopcontacten om ze op te laden. En vaak stoppen om naar de laders te lopen en batterijen te wisselen. Dan trek ik mijn verlengkabel liever even door en kan ik rustig op vol vermogen blijven doorwerken.
En je hebt gewoon minder kracht...
3 batterijen en 2 laders of 1 snellader.... en dan is je slijptol ongeveer het meest energie vretende apparaat wat er is. Hoe vaak slijp je een kwartier achter elkaar.... oh nee, een half uur want 2 accu heb je sowieso :) ..... en dan is je eerste accu al weer aan t laden. En als je een platform hebt is het natuurlijk niet gek als je er 3 of 4 hebt toch?

Metabo snellader doet 8Ah in 60 minuten
Makita Snellader doet 5Ah in 45 minuten
Festool snellader doet 5.2 AH in 33 minuten

Voor vol continu inzet is snoer natuurlijk een optie, maar wie doet dat, en hoe vaak? Snoermachines zijn een dead end.... over paar jaar zijn ze er niet meer voor de gangbare "normale" handmachines omdat het onzin is met de huidige accu techniek en capaciteit.
Ik doe dat regelmatig. En alles wat hoogtoerig is dat is gewoon aanzienlijk slapper dan gesnoerd. Je werkt nog steeds sneller met gesnoerd bij zware toepassingen.
Er zij toestellen met veel accu's erop die dat pogen te compenseren, maar dan is gesnoerd comfortabeler/lichter.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Het is logisch dat de gesnoerde variant handiger is bij hoog continu gebruik, echter zal dat bij mij niet zo zijn.

Wel grappig om de rekensom van Mathieu te zien. Op die manier kan je natuurlijk gewoon berekenen hoe lang je een apparaat ongeveer zou kunnen gebruiken. Dergelijke rekensommen zijn al een flink aantal jaren geleden maar het klinkt best logisch!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.