Ervaringen Reciprozaag met of zonder accu?

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Ik heb zelf ook voor complete stripklus de Makita met snoer. Heb me weinig keren aan het snoer geërgerd. Woog voor mij niet op tegen uren doorgaan, en geen gedoe over lege accu's.

Wel helemaal eens met aantal voorgangers die wezen op het belang van voldoende verschillende/scherpe/nieuwe/reserve zaagjes.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Vandaag de eerste meters gemaakt met de milwaukee reciprozaag op accu. Ik vind het fantastisch: cv leidingen zaag je bijna sneller door dan met een haakse slijper. Daarnaast werkt het gewoon fijner en veiliger, zeker in nauwe ruimtes (kruipruimte). Inderdaad gaat het snel met de accu’s, maar nu was de laadtijd nog ruimschoots korter dan de tijd die het duurde tot een lege accu. Ik denk als je echt een hoop balken achter elkaar door wil zagen je wel meer dan 2 accu’s nodig gaat hebben, wellicht dat dan een gesnoerde machine wel een stuk prettiger is. Ik denk alleen niet dat ik vaak tegen die beperking aan ga lopen, dus voor mij is accu prima! Wat kracht betreft ervaar ik in ieder geval ook geen beperking, maar ik heb geen vergelijk met een gesnoerde machine.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb vandaag mijn Makita DJR187RTE met accu uitgebreid getest! Ik ben bezig met de hele vliering strippen waarbij een hoop onnodige houten balken tussenwandjes vormden die dus weg moesten. Wat een geweldig apparaat zeg! houten bureaublad, hoppa dwars door midden. Balken met schroeven en spijkers, als een mes door boter. Het gebruik van de reciprozaag scheelt echt zo veel werk en tijd, ik zou het zeker aanraden bij sloopwerk. Ook de accu's 5Ah zijn hartstikke prima. Ik heb niet eens hoeven wisselen van accu, hij is van 4 naar 1 lampje qua volheid. Lang niet gek op een hele dag waarbij het zeer regelmatig gebruikt werd.

De zaagjes ben ik iets minder tevreden over, ook wanneer ik deze haaks op het hout zet verbuigen deze redelijk snel.

Als mensen nog vragen hebben, laat het vooral weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Marijn

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Ik heb ooit een Bosch reciprozaag gewonnen en die toch al best veel gebruikt.
Voornamelijk voor, inderdaad, CV leidingen leidingen doorzagen maar ook heel vaak voor lastige
boomwortels in de tuin. We hebben nogal wat bomen en boompjes moeten verwijderen de laatste jaren.
Met de kettingzaag was dat ook te doen maar het vele zand was daat niet goed voor.
De recipro zaagt daar zo doorheen. Ook een soort van woodworking, maar dan anders.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik was nooit zo voor alles op accu. Toch denk ik dat ik langzaam om ga. De machines die ik normaal gebruik doen het ook in accu variant prima. Als ik dus ga vervangen dan zal het waarschijnlijk accu worden.
Toch blijven er een paar punten die je wel moet meenemen in je beslissing. Mijn oudste machines zijn van eind jaren 80 en begin 90. Veelal festo en deze werken nog prima. De levensduur van accu's zijn 10 jaar?? Bij 230V heb je daar geen last van. Je zit vast aan een accusysteem. (al zijn er adaptoren en misschien komt er wel een platform) Wat doen fabrikanten met de passing van nieuwe accu's. Ik heb ze in het verleden allemaal hun passing enkele keren zien veranderen. Dan kan je je hele systeem op termijn vervangen.
 

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Ik begrijp die twijfel. Zelf heb ik al mijn accugereedschap compleet op Makita 18v en dan komen ze met 40v. Ze zeggen wel dat de platformen naast elkaar blijven bestaan, maar dat duurt waarschijnlijk totdat het 40v assortiment compleet is.
Ik heb nu een paar youtube filmpjes gezien waarbij ze met elkaar worden vergeleken, en het komt er op neer dat als je iets in 40v en 18v hebt, dat de laatste dan niet meer wordt gebruikt. De 40v heeft niet eens meer kracht, maar vooral veel meer uithoudingsvermogen. Daarnaast heeft de nieuwe 40v afkortzaag alle handigheidjes en hulpjes die ik voorheen bij Makita miste. Zodra ik weer geld over heb koop ik die toch erbij denk ik. Dan kan ik mijn oude Elu ingebouwd laten.
Wat betreft de leeftijd van je machines, mijn Elu afkortzaag is nog steeds goed, maar er zijn bijna geen onderdelen meer en hij is behoorlijk zwaar in vergelijking met nieuwe machines.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor het renoveren van de tuin heb ik onlangs ook een recipro zaag gekocht, de MAKITA DJR187 en daar heel tevreden mee. De gratis 5Ah accu was een leuke bonus en een goede aanvulling op mijn 4 3Ah accu's.
de mobiliteit van de accu recipro in de tuin en binnen is voor mij een absoluut voordeel tov kabel.

Ik maak heel bewust elke keer de afweging tussen accu of kabel.
Schuurmachines, grasmaaier, grote hamerboormachine, (tafel) cirkelzagen, haakse slijper: kabel.
schroefboormachines, kantenknipper, verlichting, recipro en kleine boorhamer : accu
Beide: multitool, een FEIN en een BOSCH

Ik heb BOSCH en MAKITA accusystemen en ben over beide tevreden. MAKITA heeft het bij de 18V een beetje laten liggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.