Ervaringen gevraagd: wandschuurmachine

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
270
100
Ik heb de powerplus uit dit draadje al een jaar of vijf. In mijn huis heb ik de plafonds van ak platen. Daarvan heb ik alleen de naden gevuld en met deze machine geschuurd. Ook gestucte muren naschuren gaat prima.

Ik heb geen vergelijking maar voor het geld een prima machine. Lampje is ook handig het zirgt voor strijklicht waarmee je oneffenheden goed ziet.

Nog een tip koop bij hornbach ofzo schuurschijven van een goed merk zonder gaten. Koop ook een gatenponsje.

Scheeld behoorlijk in kosten en kwaliteit van je papier.

• Leuk
Waarderingen: Nick18 en Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Waarom ga je niet even bij Boels langs, voor een paar tientjes huur je zo'n ding en je weet gelijk of het al dan niet bevalt...
Zie mijn eerdere bericht, het is een forse verbouwing (ten minste 3 woonlagen, lees langdurig plan) en ik wil graag de vrijheid hebben. Bovendien kopen/gebruiken/verkopen kost net zo veel en geeft me die vrijheid. En bij Niels hebben ze ook maar 1 optie, dus heb ik nog niet veel vergelijk.

Bij de lidl 7 tientjes.
I know, maar die kreeg hier zeer slechte reviews en ook de andere gebruikers die ik gesproken heb waren niet heel enthousiast. N is nog steeds maar 3, evengoed valt deze daarmee af.

Daarnaast ging het mij om ervaringen van het gebruik van een dergelijke machine. Heb je die wellicht?

@robvansuilen dank je voor het delen van je ervaring. Als je er nu weer een zou moeten kopen, zou je dan dezelfde
Kopen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Nee, ik heb geen ervaring met een giraffe. Ik heb een goede vaste stucadoor, dus ik hoef niet te schuren.

Peer76

Guest
Inmiddels wel een review van de dewalt, festool en mirka gevonden, zie

Maar de festool is niet zo’n goede keuze blijkt, de bewegingsvrijheid van de schuifknop is te beperkt. De mirka heeft last van statische elektriciteit (dus je krijgt af en toe een schok 🙈) maar geeft wel het beste resultaat en is vrij licht. De dewalt zit er een beetje tussenin qua ervaringbegrijp ik.

Maar allemaal wel een hele andere prijs categorie dan de powerplus familie.
Dat Youtube filmje is inmiddels al wel 3 jaar oud, dus met verouderde machines.
Zelf heb ik de Festool Planex LHS 225 (als set met een autoclean CTL36 stofzuiger) welke werkelijk fantastisch werkt. Toegeven: goedkoop is het niet. Maar met de stofafzuiging juist ingesteld is zelfs het schuren van plafonds geen zwaar werk. Het instellen kan gewoon op de Planex zelf. En het is een excentrisch roterende machine. Een niet excentrisch roterende machine heeft het risico op zichtbare slagen in de ondergrond.
Iets waar ik ook zeer tevreden over ben is de ledverlichting rondom de schuurschijf. Hiermee zie je werkelijk elke oneffenheid in de ondergrond, dus direct zicht op het eind resultaat.

• Leuk
Waarderingen: Marijn en Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Ja dat heb ik me gerealiseerd en een harnas ziet inderdaad heel aantrekkelijk uit. Gebruik je dan schuurpapier of schuurnet? En welke korrel gebruik je meestal?
En qua stofzuiger, ik heb enkel een midi, zodat qua luchtstroom voldoende?

Qua juiste afstelling van de afzuiging, wat bedoel je daarmee? Dat hij zichzelf net niet vast zuigt?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
270
100
Zie mijn eerdere bericht, het is een forse verbouwing (ten minste 3 woonlagen, lees langdurig plan) en ik wil graag de vrijheid hebben. Bovendien kopen/gebruiken/verkopen kost net zo veel en geeft me die vrijheid. En bij Niels hebben ze ook maar 1 optie, dus heb ik nog niet veel vergelijk.

I know, maar die kreeg hier zeer slechte reviews en ook de andere gebruikers die ik gesproken heb waren niet heel enthousiast. N is nog steeds maar 3, evengoed valt deze daarmee af.

Daarnaast ging het mij om ervaringen van het gebruik van een dergelijke machine. Heb je die wellicht?

@robvansuilen dank je voor het delen van je ervaring. Als je er nu weer een zou moeten kopen, zou je dan dezelfde
Kopen?
Ja hoor, maar ik heb geen ervaring met andere machines. Dus het is een ja in de trant van "it gets the job done" en niet een ervaring vanuit vergelijking.

Een goede bouwstof zuiger met een goede m of h klasse filter is wel ook erg belangrijk. Ik heb er een cycloon voor.gehad scheelt ook weer iets in de stofzakken.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Ja naar die stofzuiger ben ik aan het kijken, ik weet niet of mijn midi dat trekt. De cyelping had ik al klaar staan zeg maar 😉👍🏻

Peer76

Guest
Gebruik je dan schuurpapier of schuurnet? En welke korrel gebruik je meestal?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar papier gebruikt, korrel 180.
Qua juiste afstelling van de afzuiging, wat bedoel je daarmee? Dat hij zichzelf net niet vast zuigt?
Inderdaad. Indien de afstelling verkeerd staat zal de machine zich vast zuigen. De zuigkracht is sterk genoeg om de machine aan het plafond te laten hangen, totdat de autoclean functie het filter schoon klopt.
De CTL/M midi wordt door Festool zelf afgeraden aangezien deze geen autoclean heeft. Voor een klein stukje zal het wellicht wel moeten gaan. De Midi heeft namelijk op het huidige model een handmatige filterreiniging. Wel heb je een aparte afzuigslag nodig voor de Planex.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
173
25
Ik ben benieuwd wat je keuze gaat worden Joost! Ik lees even mee omdat ik bezig ben met het verbouwen van de zolder en een wandschuurmachine goed kan gebruiken. Huren is een optie maar geeft weinig vrijheid met als gevolg dat je veel uren achter elkaar bezig bent, ik wissel het liever af.

Ik heb overigens niet het geld over voor een Festool o.i.d. en hoe goed die ook mag zijn het lijkt me overdreven voor deze (in ieder geval mijn) ene klus en bij anderen muren schuren ben ik niet van plan 😀

@chevy66 als de muur volledig gestuct wordt en als dat sausklaar gebeurt hoef je inderdaad niet te schuren. Als je alleen de naden van AK platen vult raad zelfs de fabrikant het schuren aan.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
179
121
Kapellen (Antwerpen)
Bij ons is volop geëxperimenteerd met verschillende kleinere schuurmachines en uiteindelijk is de keuze op de Flex giraf gevallen, mét de Flex stofzuiger (met automatische filterreiniging). Het is zonder meer een dure machine, maar alle frustratie en pijn in rug en schouders voordien vonden we toch genoeg verantwoording om die knoop door te hakken.

Grootste voordeel voor mijn echtgenote (die schuur- en schilderwerk op zich nam) is dat stabiliteit van die machine - geen happen meer uit de Fermacell, veel beter te beheersen schuurwerk op grotere oppervlakken en een bijzonder goeie stofafzuiging. De combinatie giraf-stofzuiger is luid, gehoorbescherming is echt geen overbodige luxe. Door ziekte hebben we de werken in 2022 zelf stopgezet en de resterende stukken uitbesteed - die mensen kwamen met Festool (een heel veel ervaring) en namen het werk van mijn echtgenote als referentie omdat ze daar zo onder de indruk van waren.

Intussen heb ik werk en resultaat mogen zien van een nichtje die met een Parkside versie werkt (met onze oude Ghibli stofzuiger). Die Parkside kost een vijfde of zo van de flex, maar op basis van die ervaring zou ik terug voor Flex gaan. De Parkside is zonder stofzuiger luider dan de Flex mét en de machine werkt veel minder stabiel. Om een vergelijkbaar resultaat te krijgen, waren nichtje + partner meer dan vijf keer langer bezig, vooral door het regelmatig moeten herstellen van schuurfouten :(

Aan de andere zijde van de familie is de voorbije twee maanden met een PowerPlus versie gewerkt en hoewel die mij nog luider leek en wat zwaarder aanvoelde dan de Parkside, leek die machine mij wel iets stabieler - rustiger te schuren. De basisafwerking is daar intussen ook aan een stucadoor overgelaten (al vond ik het resultaat niet echt een meerwaarde), de PowerPlus zal de volgende weken nog wel wat werk hebben.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
270
100
@Joost79 ik heb nog even je topicstart doorgelezen en in navolging van de opmerkingen over goede en minder goede stucadoors ben in inderdaad wel nieuwsgierig waar je de machine voor wil gebruiken? Je spreekt iver wanden schuren. Maar met welk doel?

Goed gestucte wanden hoeven niet/nauwelijks na geschuurd. Ik denk dat het gezien de kosten van aanschaf van een machine al snel loont om wat meer uit te geven aan het stucadoor werk.

Overigens is de kwaliteit van het stucwerk niet altijd afhankelijk van de kunde van de stucadoor, maar vooral van de afspraken die gemaakt worden. Wil je het stucwerk sausklaar of behangklaar? Daar zit een kwaliteits en dus prijsverschil tussen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Kijk eens aan, dat is hele nuttige informatie allemaal!! 👍🏻👍🏻 @RDR2950 enorm bedankt voor je uitgebreide beschrijving en reviews! Een paar vragen, heeft de flex ook een mogelijkheid om hem in een harnas te dragen, zodat je het gewicht niet volledig met je armen draagt? Dit is een van de voordelen van de festool. En ik ben benieuwd welke flex je dan hebt, want de parkside kost nu iets van €70, de flex rond de €900.

@robvansuilen wellicht ben ik in mijn eerste post iets te kort door de bocht gegaan! Excuses.
Want inderdaad goed gestucte wanden hoeven niet geschuurd te worden. Echter, zoals Nick18 (uiteraard, fijn dat je mee leest!) ook al aangeeft, de naden van de AK platen zeker wel. En omdat wij eigenlijk zo min mogelijk willen stuccen (op de badkamers na) maar het merendeel met glasvlies willen afwerken is het van belang dat de naden zo glad mogelijk zijn. Daarbij hebben we bovendien veel muren en ook hoge, deels schuine, plafonds (tussen de 235 en 280) en omdat allemaal met de hand te doen zie ik niet zitten. Tijd is geld zeg maar 😉🙄, dus kan ik beter een goed stuk gereedschap kopen zodat ik minder van mijn vrije tijd kwijt ben. Voorlopig ben ik nog zeker 2 jaar bezig, dus de winst is in potentie wel significant..

Zal straks wel een filmpje posten van “fase 1” en wat screenshots van de verdere plannen.

Maar op mijn shortlist staan nu de volgende machines festool, flex giraf (beide liefst tweedehands) en de powerplus.

De parkside valt af, net als de einhell (die laatste meer op gevoel, dan op feiten/reviews). De rest staat er nog niet op, simpelweg omdat ik er (nog) geen info of ervaringen over heb kunnen vinden.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Nog even een kleine toevoeging, de wanden die ik wil schuren (als dat kan) zijn de originele wanden. Die zijn namelijk schots en scheef, bevatten allerlei lelijke/groffe uitsteekseltjes, kortom doen pijn aan m’n ogen..

Verder onderstaand een filmpje van de eerste fase, waarvan nu de volgende stap het afsmeren van de naden is.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
mooie muziek
blijkbaar een groot aantal m²
ik zou voor de meest ergonomische en beste kwaliteit machine gaan
verkoop ze na de werken
Dat was ook m’n bedoeling qua schuurmachine, en de ‘baas’ is het daar ook mee eens. Enkel gok ik dat de stofzuiger zomaar blijft staan, als aanvulling op m’n oude midi.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enkel gok ik dat de stofzuiger zomaar blijft staan, als aanvulling op m’n oude midi.
ik ga geen boompje over stofzuigers opzetten
gezondheid gaat boven een paar honderden euro's voor een goeie stofzuiger
heb er een van een groen-zwart merk
aangesloten op mijn voegenslijper zorgt die voor een bijna stofvrije omgeving
ik maak veel meer stof door het deel tussen de voegen nadien uit te beitelen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
270
100
@Joost79 dank voor de verheldering. Voor naden schuren is de powerplus zeker prima. Ik heb zelf al mijn plafonds en de muren van mijn werkplaats met ak platen gemaakt. Mijn zwager heeft het ding geleend voor bij enkele klanten.

Gewicht zit vooral in de kop hij is niet in balans, wel een goede flexibele slang goed werklicht en rustige loop.

Let erop dat het vlak vullen van ak platen niet in 1 x gaat. Soms vul ik wel 3 x (Nu ben ik wel behoorlijk nauwkeurig) Ook moet je met de powerplus niet te hard drukken anders schuur je weer een holte in de dichtgestucte aansluitingen.

Komt er veel strijklicht op je muren en of plafonds dan is echt netjes werken heel belangrijk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.